Dette er en svær mobil ladebank. (Fotos: Erling Sande AS)

Verdens første terrengkjørende ladebank

Skal det være en terrengkjørende ladebank på fire hjul?


Med inntoget av helelektriske terrengbiler har det dukket opp et åpenbart spørsmål: Hva skjer om man går tom for strøm ute i villmarken?

Vel, da har man et problem. Men man kan jo tilkalle en ATV som kan prøve å slepe bilen til veien, men det beste hadde vært å hatt en UTV utstyrt med en powerbank. For ja, det finnes en slik.  

Firehjulingen Hisun Sector E1 Powerbank er ifølge importør Erling Sande AS intet mindre enn verdens første terrengkjørende ladebank ‒ og er den mobile håndverkerens våte drøm.

På samme tid som kjøretøy skal over på elektrisk kraft skal også motordrevne verktøy det, og nå stiller blant annet mange kommuner store elektriske krav i sine anbud.

Det kan skape hodebry for flere brukergrupper; gartnere trenger effektiv strømtilgang til sine elektriske klippere, snekkeren må lade håndverktøyet og steinleggeren trenger strøm til vinkelsliperen.

Løsningen for mange er mobile kraftenheter som kan drives alle disse verktøyene, og det har en norsk importør og produsenten Hisun tenkt på. De viser nå fram en elektrisk firehjuling kalt Hisun Sector E1 som kan frakte både arbeidere og utstyr, og som fungerer som en ladebank for verktøy og batterier som trenger strøm.

 ‒ Vi er stolte over å presentere en innovasjon som dette i Norge, sier Thommas Fylling, produktansvarlig for terrengkjøretøy hos Erling Sande AS.

Han mener at en terrengkjørende ladebank for ulike mobile arbeidere er noe som egentlig burde vært utviklet for lenge siden.

‒ Modellen er brukt som base for denne powerbanken er en elektrisk firehjuling som var Norges mest solgte UTV i 2021 og 2022, forklarer han.

‒ Men det var først i fjor ideen med å bygg den om kom på bordet, slik at håndverkere, gårdbrukere, gartnere og andre relevante målgrupper kan bruke den for å løse oppgaver som krever mobilitet.

 Fylling har stor tro på at dette blir en suksess.

‒ Tilbakemeldingene vi har fått fra de som har fått informasjon om den har vært unisone: Det er mange aktører som ser behovet for en robust ladebank med ekstra god fremkommelighet, sier han.

Hisun Sector E1 Powerbank har en kontinuerlig effektutgang på 1.000 watt og en toppytelse på 2.400 watt, og skal holde gjennom en hel arbeidsdag.

2.400 watt skal også være nok til å drive en sirkelsag, som krever mye strøm i igangsettingen.

Totalt er lagringskapasiteten til batteriet på rundt 12,4 kWh.

Men denne kan brukes av flere enn snekkerne, og Fylling trekker fram park og anlegg som en annen målgruppe fra denne unike ladebanken.

Og ja, så kan den bli kongen av lunsjen.

‒ Den kan for eksempel benyttes til matlaging i lunsjen dersom man har de nødvendige elektriske produktene til dette. Den er rett og slett svært allsidig og kan løse mange oppgaver det ikke var mulig å få til tidligere for de som arbeider ute i felt, sier Fylling.

 ‒ En terrengkjørende powerbank er en «gamechanger» for utendørs og krevende arbeid, som vi vet vil bli godt mottatt blant profesjonelle brukergrupper. Sammen med produsent Hisun ønsker vi som importør i Norge å være forkjempere for miljøvennlige alternativer også innen terrengkjøretøysegmentet.

Løsningen er ganske enkel. Det er plassert en lastekasse på UTV-kjøretøyet som har all elektronikk på innsiden, og kassen er solid, vanntett og låsbar.

På innsiden er det to stikkontakter (IP44) i tillegg at det er en på utsiden.

 ‒ Det er benyttet en stor og solid kasse, slik at det er mulig å plassere både verktøy og ladere i kassen, påpeker Fylling.

Ladebanken kan styres via en bryter i førerhuset eller gjennom en app, og der kan man også blant annet kan styre hvor lenge powerbanken skal være i drift.

‒ Dette er gjort for å sikre at brukerne ikke skal oppleve at batteriet på UTVen er tom når de skal kjøre videre eller tilbake.

Hisun Sector E1 Powerbank er også utstyrt med arbeidslamper foran og bak samt varsellys.

‒ Målgruppen for denne firehjulingen er profesjonelle brukere som har behov for både ekstra synlighet og god belysning i mørket.

Flere har allerede tatt ladebanken i bruk, inkludert entreprenører, dyreparker og gårdbrukere.

‒ Tilbakemeldingene er at det går flere dager mellom behovet for ladning av firehjulingen. Disse kjøretøyene brukes ikke for å kjøre langt med, men som regel på mindre områder hvor strømbruken er relativt lav, sier Thommas Fylling.

Dette er UTV:

  • UTV står for Utility Terrain Vehicles, altså nytte-terrengkjøretøy.
  • En UTV har to eller flere seter, ratt og pedaler som på en bil, i tillegg til solide veltebøyler, som gjør den svært trygg som kjøretøy.
  • UTV brukes i stor grad som nyttekjøretøy i Norge, blant annet velger bønder denne foran traktor på grunn av det betydelig lavere marktrykket.
  • UTV registreres i klasse T (traktor), med ulike hastighetsbegrensninger og kan kjøres fra 16 år (klasse T) og den kan kjøres med klasse B (bil).
Hisun Sector E1 Powerbank:

  • Bygget med den elektriske salgssuksessen Hisun Sector E1 som utgangspunkt.
  • Ladebanken yter kontinuerlig 1.000 watt inntil 12 timer.
  •  Den er bygget for å tåle en spenningskurve inntil 2400 watt.
  • Til sammen tre stikkontakter (IP44): 2 inne i en vanntett og låsbar kasse og 1 enkelt tilgjengelig utenpå.
  •  Leveres med godkjente varsellamper, samt arbeidslys foran og bak.
  • USB-uttak via sigarettenneren inne i førerkabinen.
  • Lades via strømnettet når ladekabel til UTV er koblet til dette, og sparer dermed UTV-batteriet.
Om Hisun:

  • Hisun med 25 års fartstid som produsent av terrenggående kjøretøy (ATV og UTV) er blant verdens største leverandører av elektrisk drevne UTV.
  • Hisun har bransjens bredeste sortiment, og Hisun Sector E1 har allerede fått et solid fotfeste hos flere av Norges største entreprenører som bruker E1 i sitt daglige virke.
  • Hisun leverer også elektriske HS15 som er en helt ny 4-seters UTV med inntil 100 kilometer rekkevidde.

Les også:

Debatt

Les mer om:

UTV Hisun