Amerikanske Rivian startet eventyret med to ganske voksne R1-modeller, pickupen R1T og SUV-modellen R1S. Nå vokser familien betraktelig med noen litt rimeligere og mindre elbiler, men fortsatt med store spesifikasjoner.
Den nye mellomstore plattformen åpner for tre nye litt mer høyreiste modeller, R2, R3 og den litt røffere R3X. Og ingen fare, det er fortsatt veldig enkelt å se at dette er Rivian-biler gjennom det utvendige designet.
R3 er betegnet som en crossover, mens R3X er en mer potent søster.
‒ Jeg har aldri vært mer begeistret for å lansere nye produkter ‒ R2 og R3 er utpreget Rivian når det gjelder ytelse, kapasitet og brukervennlighet, men med priser som gjør dem tilgjengelige for mange mennesker, sier Rivian grunnlegger og administrerende direktør RJ Scaringe.
‒ Våre design- og ingeniørteam er ekstremt fokuserte på å drive innovasjon inn i ikke bare produktfunksjonene, men også vår tilnærming til produksjon for å oppnå dramatisk lavere kostnader. R2 gir kjøpere som starter i prisklassen 45.000 dollar et sårt tiltrengt valg med en grundig utviklet teknologiplattform som er full av personlighet. Jeg kan ikke vente med å få disse til kundene.
Med dagens kurs betyr det at startprisen ligger noen titusener under momsgrensen på 500.000 kroner.
Den nye plattformen fokuserer ikke overraskende på både ytelse, rekkevidde og kostnadseffektivitet, og benytter en såkalt intelligent design. Dette inkluderer presstøyping og selvsagt en batteristruktur som gir et flatt gulv.
- Tre motorvarianter: Ved å utnytte Rivians interne drivenhetsplattform og teknologi, vil det være enkeltmotor (RWD), dobbelmotor (AWD) og tri-motor (to motorer bak og en foran) konfigurasjoner, med raskeste konfigurasjonen som leverer 0-60 mph (0-96,5 km/t) på under 3 sekunder.
- Strukturelt batteri: Bruker en helt ny 4.695-celle som tilbyr betydelige forbedringer i energitetthet og effekt, beregnet til å levere over 300 miles (483 km) rekkevidde på en enkelt lading for både R2 og R3.
- Rask lading: DC hurtiglading er kompatibel med både NACS (native) og CCS (med adapter), lader fra 10 til 80 prosent på mindre enn 30 minutter.
- Selvkjøring: Ved å bruke Rivians nye persepsjonsstabel med 11 kameraer, fem radarer og en kraftigere dataplattform, vil R2 og R3 gi dramatisk forbedrede autonome evner.
- Stadig forbedring og utvidelse av funksjoner: Videreutviklet nettverksarkitektur, topologi for datamaskiner og tilhørende full programvareplattform for å lette hyppige programvareoppdateringer.
Dette er ifølge Rivian designhøydepunktene:
- Eventyr: R2s fire passasjervinduer og det bakre glasset faller helt ned, og de motoriserte bakre vinduene ventilerer for å invitere utsiden inn, og skaper en unik kjøreopplevelse utendørs. Med R3 maksimerer designen i luke-stil plassen samtidig som den beholder en sporty, atletisk silhuett.
- Plass: Med ekstremt fokus på benplass for baksetet, er selv lange turer i R2 og R3 komfortable. Med setene som kan foldes helt flate, store bagasjerom foran og bak, og ekstra innvendig oppbevaring, er det plass til alle og alt utstyret deres.
- Raffinerte detaljer: Rivians nye ratt med integrerte haptiske kontrollskiver gjør det lettere å holde fokus på veien foran. Materialer balanserer holdbarhet og bærekraft med tekstiler og overflater som er enkle å rengjøre.