Karma viser fram merkets første helelektriske sedan, en potent bil kalt Gyesera. (Fotos: Karma)

Karmas første helelektriske sedan

På slutten av fjoråret viste Karma fram en ganske så vill elektrisk coupé, og nå følger de opp med en sedan.


Karma gjør det ikke enkelt med navnene i en tid der vi er bortskjemt med modeller som kun består av tall, for den nye helelektriske coupé-GT’en heter Kaveya.

Og den nye helelektriske sedanen følger opp med navnet Gyesera.

-->
De imponerende navnene følges av imponerende spesifikasjoner. Kaveya med sommerfugldører skal få over 1.000 hestekrefter for verstingversjonen og rekkevidder som skal lande over 400 kilometer.

Dette er en ren sportsbil, mens den nye sedanen blir en litt mer folkelig elbil.

‒ Gyesera er et eksotisk batteri-elektrisk kjøretøy som blander estetikk, håndverk, kjøredynamikk, komfort og kvalitet, sier Michelle Christensen, visepresident for designet som blant annet sto bak Acura NSX i 2017.

‒ Den er vakker, har en lavere nese for en dynamisk, raskere følelse, og den gir den mest viscerale canyon carving-opplevelsen. Gyesera er den mest slemme GT-en på veien.

Også her sikter Karma seg inn på over 400 kilometer med rekkevidde via et digert batteri på 120 kWh, mens sprinten skal gå på litt over 4 sekunder takket være 590 hk.  

Bilen er en videreutvikling av GSe-6 vist fram i 2021, og skal være med på å markere 10-årsjubileet til Karma i 2024.

‒ Gyesera, med sitt moderne utseende, følelse og overlegne ytelse, er vår bro til framtiden ‒ legemliggjørelsen av Karmas revitaliserte retning. Det er for et markedssegment som ønsker en vakker, eksotisk ytelsessedan med unik karakter … det er ren elbil, sier McCammon.

‒ Karma er særegen fordi vi er den eneste amerikanske produsenten av ultra-luksusbiler. Gyesera er særegen fordi drivverkets kalibrering er forskjellig, programvaren som driver systemet er forskjellig – spesielt 0-60 (mph) hastigheter – svingene er annerledes og chassisoppsettet er annerledes. Gyesera er ulikt noe annet kjøretøy.

Karma har ingen planer om å masseprodusere den elektriske sedanen, og sier at den skal komme i begrenset opplag på kanskje et par tusen biler.

Prisen? Den nevner ikke Karma, men bare det å reservere en koster 50.000 kroner. Så ja, regn med et par millioner for denne.

Og såpass må det kanskje være når man sitter i en slik cockpit:

Les også:

Debatt

Les mer om:

karma Karma Gyesera