Dette er Aston Martin DB12. (Fotos: Aston Martin)

Verdens første «Super Tourer»

Vi kjenner til uttrykket GT, Grand Tourer, men hva med ST? Vel, det står for Super Tourer, som den nye Aston Martin DB12 blir kalt.


Ok, vi vet at forkortelser kan ha flere betydninger. Selv GT er ikke gitt, for det kan også vise til Gran Turismo, den italienske benevnelsen. Og det finnes allerede ST i bilverden, og Ford bruker deriblant denne på sine sportslige utgaver. Men der står det for Sport Technologies.

Aston Martins DB12 er også sportslig, men også en milsluker av rang. Og dermed har britene likegodt døpt denne til verdens aller første Super Tourer ‒ en ekte ST.

-->
Når blodlinjen til DB-modellene skal videreføres er det selvsagt dypt alvorlige greier, for dette er selve grunnfjellet til det sportslige James Bond-merket.

Navnet DB kommer stammer fra mannen som sto bak de aller første, David Brown. Briten hadde sikret seg både Aston Martin og Lagonda-merket og slo de sammen i 1947, og året etter startet det som er kjennetegner dagens Aston Martin.

Den første DB-bilen ble vist fram under en bilutstilling i 1948 og het den gang Two Liter Sports, men i ettertid har den fått navnet DB ‒ initialene til David Brown.

DB1 var satt sammen på Atoms chassis, men var en helt ny bil. Styling ble gjort av designgeniet Frank Feeley kjent for sine Lagonda-bilene. Men kundene løp ikke akkurat ned dørene for å sikre seg en DB1, og kun 15 slike 2-seters roadster ble produsert. Ja, prisen spilte nok en ganske grei rolle, for en DB1 kostet nemlig godt over 2.000 pund ‒ over en gjennomsnittlig årslønn den gang.

Aston Martin ga ikke slipp på Feeley når de først hadde fått tak i han, og ba han raskt om å komme opp med en etterfølger. Og det han kom opp med var intet mindre enn noe sensasjonelt.

DB nummer to introduserte de vakre og forførende linjene som har fulgt serien siden, og det hele ble toppet av en 6-sylindret monster fra W.O. Bentley. Alt rå til rette for suksess.

Britene sendte like godt de tre første DB2 til Le Mans i 1949, mens David Brown tok en sjefbeslutning og beholdt den fjerde selv. Totalt ble det satt sammen litt over 400 eksemplarer av DB2 fram til 1953.

Neste ut var DB2/4 det året, og denne ble ansett som en av de raskeste bilene som det var mulig å kjøpe i 1953. Bilen var mulig å få med en motor med 140 hk, og Aston Martin satte sluttstrek rett før de nådde 800 eksemplarer.

På samme tid slo de også til med en racerbil kalt DB3S som det ble laget 11 eksemplarer av, og denne faller også i kategorien «rask». En av førerne var legendariske sir Stirling Moss, og han ble som nummer to i Le Mans med bilen i 1956.

Aston Martin laget også en 3’er som kundene kunne kjøpe i 1957, men denne ble døpt DB Mark III og laget i drøyt 500 eksemplarer. Og dette er faktisk James Bonds første møte med merket. Forfatter Ian Fleming hadde nemlig en DB III i sin novelle fra 1959 kalt «Goldfinger». Ja, vi kommer til filmen med samme navn.

For nå nærmet DB seg legendestatusen denne skulle få.

Allerede i 1952 startet Aston planleggingen rundt arvtakeren til DB2, men de traff på et hinder som var svært vanskelig å forsere. For da de skulle montere karosseriet til Feeley på det nye chassiset passet de to delene ikke, og det var et lite problem. Løsningen skulle de finne i Italia.

I 1956 hadde selskapet Touring of Milan vist fram en 2-seters prototype basert på et Aston Martin-chassis, så britene ante at løsningen kunne ligge hos dem. Og det gjorde den.

De utviklet en «Superleggera», en lettvekter, på kun seks uker, og dermed kunne Aston Martin sette DB4 inn i produksjon. Også denne ble en av de raskeste bilene på veien, og det ble laget om lag 1.200 biler av DB4 mellom 1958 og 1963.

Da har vi kommet til den «ekte» 007-bilen, DB5, som både sendte James Bond og bilmerket rett opp i stjernehimmelen gjennom «Goldfinger»-filmen som hadde premiere i 1964.

Tross suksessen fulgte Aston Martin sin egen plan, og faset ut agentbilen allerede i 1965 etter bare drøyt 1.000 biler. Men de hadde allerede erstatteren klar, og det ble produsert i underkant av 1.800 DB6 før den første DBS-modellen kom i 1967.

I 1994 fortsatte blodlinje med en DB7, som ble erstattet av DB9 i 2003. Så nei, det finnes ingen DB8 ‒ forklaringen fra Aston Martin var at spranget fra DB7 var for stort til at de kunne kalle den neste DB8. Så det sto iallfall ikke på selvtilliten.

Selveste James Bond har også sin spesialmodell. For Aston brukte opp DB10-navnet til en 007-bil som fant veien til Bond-filmen «Spectre» i 2014, og denne ble fulgt opp av DB11 som kom i 2016.

Dette er en Grand Tourer, men nå er det ikke lenger snakk om noen grand bil.

Den neste er nemlig en Super Tourer.

‒ DB12 er vår designdefinisjon av en Super Tourer, slår Aston-sjef Marek Reichman fast.

‒ Historisk sett betydde GT-koden blant de fleste moderne entusiaster en viss følelse av komfort, hastighet og raffinement. Men ettersom Aston Martin-kunden ikke er en vanlig bilist, og vi designer ikke lenger bare objekter i seg selv, vi har smeltet alt sammen i DB12 – håndteringen, dynamikken, drivlinjen, romfølelsen og stilen – og vi har gjort det maksimalt gjennom teknologi for å levere denne nye kategorien ytelsesdesignet kjøreopplevelse.

Dette er altså starten på en ny generasjon sportsbiler fra det britiske merket, noe man raskt kan se ut fra det aerodynamiske designet. Og dette følges opp under skallet.

DB12 er utstyrt med et helt nytt fjæringssystem koblet opp med en masse sensorer, og byr også på ting som elektronisk servostyringssystem (EPAS), en elektronisk bak-diff (E-Diff) og et nytt elektronisk stabilitetskontroll-system (ESC).

Det er også ting som karbonbremser, 21-tommers hjul og dekk med dimensjonen 325/30 bak og 275/35. Og ja, en totalvekt på svært så pene 1.685 kilo.

For å sikre best mulig grep i alle kjøresituasjoner er det også fem forhåndsinnstilte kjøremoduser, Wet, GT, Sport, Sports Plus og Individual ‒ og selvsagt noe eksepsjonelt i motorrommet.

Der er det nemlig en 4.0 Twin-Turbo V8 som huser 680 hestekrefter med et maksimalt dreiemoment på 800 Nm, noe som er formidable 34 prosent mer enn DB11. Så ja, V12-motoren er død og begravet ‒ i miljøets navn.

De har også kalibrert 8-trinns girkassen slik at bilen både skal akselerer raskere og skifte gir kjappere, og resultatet ser man på sprintdistansen.

Britene måler som kjent denne fra 0-60 mph, som er 96,5 km/t, og på denne øvelsen trenger Aston Martin DB kun 3,5 sekunder på å nå. 0-100 km/t går på 3,6 sekunder.

Toppfarten bør være tilfredsstillende for de aller fleste, for den lyder på 325 km/t. Kanskje mer viktig for britene, den bikker 200 mph med 2 mph.

At merket som gjør det overraskende bra i Formel 1, de er faktisk foran Mercedes i konstruktørmesterskapet, så regner vi med at alt som handler om selve kjøringen er på øverste hylle, men hva med resten?

Jo, også her er DB12 ganske så ny, og kan by på et nytt infotainment og tilkoblet teknologi akkurat som de mest moderne bilene kan.

Her er det ting som Apple CarPlay og Android Auto, stemmestyring, en skjerm på 10,25 tommer, en app ‒ og ikke minst et nytt lydsystem.

De har nemlig alliert seg med selveste Bowers & Wilkins som kundene kan velge, så skulle du bli lei av V8-brommingen er det bare å jekke opp lyden. Her er det nemlig 1.170 watt og 15 høyttalere, og ting som 3D-lyd og en subwoofer som helt sikkert får det til å banke på innsiden.

Den neste generasjonen DB byr også på ting som Alcantara og en hel rekke førerassistenter som inkluderer en tretthetsvarsler, og bilen byr også på automatiske programvareoppdateringer (OTA).

Aston Martin DB12 er for øvrig 4,73 meter lang, 2,15 meter bred inkludert sidespeilene og 1,30 meter høy. Bakkeklaringen? 12 centimeter.

‒ DB12 er en statement-bil. En som hevder Aston Martins posisjon som ledende innen ytelse, dynamikk, ingeniør og teknologi. Vi har presset alle aspekter ved denne bilen til å være best i klassen, sier Roberto Fedeli, Group Chief Technology Officer i Aston Martin.

‒ Resultatet er mer kraft og ytelse enn konkurrentene. Kombinert med eksepsjonelle kjøreegenskaper og en spennende lyd, er det en bil med lidenskap og en virkelig sportslig karakter. Og det viktige er at vi har oppnådd dette uten å gå på akkord med raffinement, komfort og luksus. Sammen med vår bruk av bransjeledende dynamiske kontroll- og infotainmentsystemer, er DB12 starten på Aston Martins mest spennende nye æra.

Aston Martin sier heldigvis ikke noe om pris, men de første kundene trenger ikke å vente altfor lenge før de kan sette seg inn i en DB12. Leveringene skal etter planen starte i 3. kvartal, og da er dermed verdens første Super Tourer på plass ute på veiene.

 

Les også:

 

 

 

Bildeserie