Verdens første «masseproduserte» bil

For ganske så eksakt 125 år siden så verdens første masseproduserte bil dagens lys.


Mot slutten av 1800-tallet dro det seg skikkelig til i
kampen om å komme med den første bilen. De første forsøkene startet allerede på
1600-talllet, og i 1881 kom faktisk også den aller første elbilen ‒ noe å tenke
på i disse elbil-tidene.

Men det var forbrenningsmotorer som gjaldt for folket på 1800-tallet,
noe de mange oppfinnerne som strevde med å løse gåten var klar over.

Noe måtte selvsagt til slutt finne løsningen, og den første var
en mann med navn Karl Benz.

Allerede i 1879 tok han patent på sin første motor, og det
største hindret mot det vi kjenner som biler var dermed forsert.

Benz kjørte på videre, og endelig i 1885 kunne han vise fram
sin aller første Motorwagen ‒ ansett
som historiens første praktiske bil.

Bilens gudfar fortsatte utviklingen, nå i selskapet Benz og
Cie, og i 1894 kunne de endelig avduke en helt ny modell som kunne sette fart
på populariteten.

Modellen het Benz Motor Velocipede, men ble raskt kun kalt Benz Velo. Dette var en svært lett bil på bare 280 kilo, og motoren var en 1-sylindret variant med stusselige 1,5 hestekrefter.

Toppfarten er heller ikke så mye å skryte av, 20 km/t, og den
hadde to girinnstillinger slik at det var mulig å forsere (små) bakker med den
også. Den hadde også lykter, eller mer eksakt lanterner.

Dette var en motorvogn med fire hjul, og den hadde også det
dobbelte svingsystemet som Benz hadde utviklet året før.

Navnet på modellen er som noen skjønner inspirert av syklene som begynte å komme på den tiden. Disse ble også kalt velocipede, som kommer fra det latinske språket og betyr «rask fot».

De første forsøkene på biler hadde stort sett to bakhjul og et
dreibart forhjul, og kunne dermed minne mye om sykler.

Produsenten hadde så stor tro på Benz Velo at de valgte å
annonsere den i et blad i april 1894 ‒ altså ganske så eksakt 125 år siden. Prisen
var på 2.000 mark.

Og det skulle vise seg at de traff ganske så midt i blinken.
Karl Benz forteller dette i et intervju med «Allgemeine Automobil-Zeitung» i
1909:

‒ Dette kjøretøyet ble ganske bokstavelig revet ut av hendene våre. Det som ble laget ble solgt umiddelbart.

Her er Karl Benz (i mørk dress) sammen med familien samlet i en Benz Comfortable med 3,5 hk:

De fortsatte utviklingen av bilen, som i 1898 ble annonsert
med en motor på 2,75 hk for 200 mark ekstra. Annet ekstrautstyr var et soltak, som
rett og slett var en parasoll, og denne kostet 100 mark.

Året etter lanserte de en motor på 3 hk, og i 1902 ‒ det
siste året Benz Velo ble produsert ‒ var det også en motor på 4,5 hk
tilgjengelig. Denne hadde ifølge katalogen en toppfart på 35 km/t.

Totalt satte Benz & Cie sammen 1.200 Velo-modeller, som
dermed ble verdens første masseproduserte bil. Den var også den aller første
kompakte bilen som ble laget.

Etter 1. verdenskrig havnet Tyskland i økonomisk krise, noe
som førte til at Benz & Cie smeltet sammen med Daimler Motoren Gesellschaft
(grunnlagt av Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach i 1890) i 1926.

Disse to ble til Daimler-Benz, som i dag er kjent som Daimler
AG. De står bak merkene Mercedes-Benz, Maybach og Smart, og noterte seg for et
totalt salg i 2018 på godt over 2,4 biler.

Grunnlaget for dette ble altså lagt av verdens første populære
bil, som på toppen av det hele fikk navnet sitt etter syklene.

Denne her:

Les mer om:

Nyheter