Astrid Linder har ledet arbeidet med å lage verdens første kvinnelige krasjdukke, og er kåret til årets kvinne i bilverden. (Foto: Hejdlösa bilder/VTI)

Verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenske Astrid Linder har blitt kåret til årets kvinne i bilindustrien. Og det er vel fortjent, for hun står bak verdens første kvinnelige krasjdukke i normal størrelse.


Ok, dette kan høres litt snodig ut. Verdens første bekreftede bilulykke med et fatalt utfall skjedde nemlig 17 år før Karl Benz fikk patent på den første automobilen ‒ altså helt tilbake i 1869.

Grunnen er at før bilene med forbrenningsmotor inntok manesjen rullet det rundt dampdrevne biler, og disse kunne også være farlige. Det var en kvinne som het Mary Ward som ble det aller første offeret, og hun døde etter å ha blitt kastet ut av bilen.

Etter at de moderne bilene brøytet seg fram utover 1900-tallet skjøt også utviklingen innen sikkerhet fart, og i 1949 skulle det også komme en dukke som tok dette til et nytt nivå.

Amerikanske Samuel W. Alderson sto bak «Sierra Sam», verdens første krasjdukke. Sam ble laget for å teste ut sikkerheten til pilotene, men fikk etter hvert også en bror i VIP-50 som ble bygd for Ford og GM og til bruk i bilindustrien.

Siden har krasjdukkene blitt et fast element i sikkerhetstestingen, og finner veien til alle nye biler som kommer på markedet. Men av en eller annen grunn har det alltid blitt laget mannlige krasjdukker.

For en rekke studier har nemlig vist at kvinner har betydelig større risiko for å bli skadet enn menn i trafikkulykker. De er spesielt utsatt for nakkeskader, ettersom kvinnekroppen ofte er mindre og spedere enn mannskroppen og dermed dårligere beskyttet i bilen.

Det har Astrid Linder gjort noe med, for professoren hos svenske VTI, Statens vei- og transportforskningsinstitutt, har ledet et EU-finansiert utviklingsprogram kalt ADSEAT sammen med professor Mats Svensson på Chalmers tekniske høyskole. Resultatet er en krasjdukke kalt SET 50F.

SET står for Seat Evaluation Tool, mens F står for female og er søsteren til krasjdukken SET 50M. Begge disse er laget for å teste lavfarts-kollisjoner opp til 24 km/t.

Den kvinnelige krasjdukken er fortsatt så ny at den befinner seg på prototype-stadiet, og skal demonstreres offentlig 29. mai hos VTI i Linköping. Men nyheten har nådd bilverden, og VTI rapporterer at kollisjonstestorganisasjoner både i Europa og USA allerede har tatt kontakt.

Så dette kan være et svært viktig steg for den kvinnelige sikkerheten i bilen, og mest sannsynlig vil SET 50F bli videreutviklet og brukes som et evalueringsverktøy når nye biler testes.

Og mammaen til den kvinnelige krasjdukken har allerede hanket inn en av de aller største prisene som kvinnene kan få i bilindustrien.

Women’s World Car of the Year består av kvinnelige biljournalister over hele verden, og kårer årets bil. Men de har også en pris for årets kvinne i bilindustrien, Woman of Worth Award. Ja, en ekte WOW-pris.

I år var det 15 nominerte til den høythengende prisen, og selv om det sikkert var en tøff kamp ble det raskt klart at det bare kunne være en vinner i år ‒ Astrid Linder.

Nå er ikke dette den første prisen svensken mottar, og hun har blant annet fått EU Champions of Transport Research Competition og US Government Award for Safety Engineering Excellence.

Men WOW-prisen henger kanskje enda litt høyere.

‒ Hun skilte seg ut i avstemningen, og det er en ære å få henne som vinner av denne prisen, den eneste prisen i verden som er stemt utelukkende av kvinnelige motorjournalister, sier Marta Garcia, administrerende direktør for Women's World Car of the Year

Vi gratulerer selvsagt den smarte svensken, som indirekte kan redde mange kvinner for å bli alvorlig skadet i framtiden.

Les også:

Les mer om:

Nyheter