- Annonse -
HjemElbilerMercedes eCitan endelig klar for Norge

Mercedes eCitan endelig klar for Norge

Det har snart gått to år siden Mercedes presenterte 2. generasjon Citan, og endelig er den med en e i navnet klar til å innta Norge. Ja, vi snakker om den helelektriske utgaven.

Da Mercedes kunne presentere den nye Citan basert på 3. generasjons Renault Kangoo i august 2021 lovte de også en helelektrisk versjon, men ting tar åpenbart tid.

- Annonse -

Og ventetiden har muligens blitt enda lengre med tanke på det som skjedde allerede noen måneder etter lansering, for da ble nemlig Kangoo og Citan kåret til årets varebil i verden.

Norske bilkjøpere er som kjent tålmodige, og venter gjerne i måneder og til og med år på en ny elbil. Og nå kan iallfall de som har ventet på Mercedes eCitan begynne å forberede seg, for Mercedes Norge åpner salget og melder den i horisonten.

‒ Med nye eCitan tilføyes ytterligere et elektrisk alternativ til Mercedes-Benz Nyttekjøretøy sin elektriske modellrekke der eVito og EQV allerede er på plass, i tillegg til den kommende nye eSprinter, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy, hos Bertel O. Steen.

‒ Komfort og sikkerhet er i høyfokus med et høyt nivå av standardutstyr vi kjenner igjen fra personbil-segmentet.

- Annonse -

Mercedes eCitan blir tilgjengelig i to lengder, hvor den kompakte versjonen har en lasteromslengde på 3,05 meter og den lange versjonen har en lengde på 3,41 meter. Det er også en lav lasteterskelhøyde på 57 centimeter, og bilen byr også på skyvedører og en topphengslet bakluke.

Det er dog mulig å bestille den med doble bakdører som kan låses i en 90-graders posisjon og svinges til siden med opptil 180 grader, opplyser Mercedes.

Den norske salgsdirektør nevnte teknologi fra personbilene, og eCitan kan lokke med det etter hvert berømte MBUX infotainment-systemet til stjernemerket. Dette inkluderer også stemmestyring og integrering av både Apple CarPlay og Android Auto, og åpner også for Live Traffic Information.

Varebilen byr også på en rekke førerassistenter som standard, slik som Attention Assist, Crosswind Assist og Hill Start Assist, og standardutstyret inkluderer ting som ryggekamera, cruiskontroll og Keyless-Go.

- Annonse -

Men det er også mulig å få den med enda flere smarte hjelpere og utstyr.

I kjøreassistentpakken finner vi ting som Distronic adaptiv cruise control og Active Steering Assist, og de som velger tilhengerfeste kan også få bilen med tilhengerstabilisering.

Utvendig byr bilen på LED High Performance-lykter som ifølge tyskerne gir større sikkerhet i mørket grunnet en bredere lysfordeling, i tillegg til at det er en farge på lyset som ligner på dagslys. Disse kan også kombineres med en ganske smart fjernlysassistent.

Her er det et kamera installert bak frontruten, og over 40 km/t regulerer systemet lysfordelingen på best mulig måte. Om det oppdages møtende kjøretøy dimmes lysene, og dermed trenger ikke føreren å manuelt bytte mellom nærlys og fjernlys.

Varebilen har også lys- og regnsensor slik at både frontlyktene og vindusviskerne kan slås på automatisk avhengig av forholdene.

Men det store spørsmålet, foruten prisen og leveringen, er selvsagt rekkevidden.

Mercedes opplyser at eCitan er utstyrt med en motor på 122 hestekrefter som driver forhjulene, og her er dreiemomentet på 245 Nm.

Batteriet har en anvendbar kapasitet på 45 kWh som er plassert foran bakakselen, og rekkevidden er opplyst til 284 kilometer. Ladingen befinner seg heller ikke helt på personbilnivået.

Mercedes eCitan åpner dog for hjemmelading på imponerende 22 kW, men hurtigladingen holder ikke følge med Mercedes’ vanlige elbiler og topper seg på 80 kW. Tyskerne oppgir 10-80 prosent hurtiglading går på 38 minutter, og ladeporten er plassert foran under Mercedes-Benz stjernen.

Her er fakta rundt bilen.

Tekniske data – Motor og batteri:

Tekniske data – Mål og vekt:

Mercedes eCitan er altså endelig så nær at salget er åpnet og prisene er satt, og det kommer altså to versjoner av varebilen.

Prisene for Mercedes eCitan:

  • eCitan A1: 437.900 kroner
  • eCitan A2: 457.900 kroner

Mercedes Norge sier at de forventer at de første bilene er på norske veier mot slutten av sommeren, så den helelektriske varebilen bør ikke være altfor langt unna nå.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her