Ok, dette kan høres litt snodig ut. Verdens første bekreftede bilulykke med et fatalt utfall skjedde nemlig 17 år før Karl Benz fikk patent på den første automobilen ‒ altså helt tilbake i 1869. Grunnen er at før bilene med forbrenningsmotor inntok manesjen rullet det rundt dampdrevne biler, og disse kunne også være farlige. Det var en kvinne som het Mary Ward som ble det aller første offeret, og hun døde etter å ha blitt kastet ut av bilen. Etter at de moderne bilene brøytet seg fram utover 1900-tallet skjøt også utviklingen innen sikkerhet fart, og i 1949 skulle det også komme en dukke som tok dette til et nytt nivå. Amerikanske Samuel W. Alderson sto bak «Sierra Sam», verdens første krasjdukke. Sam ble laget for å teste ut sikkerheten til pilotene, men fikk etter hvert også en bror i VIP-50 som ble bygd for Ford og GM og til bruk i bilindustrien. Siden har krasjdukkene blitt et fast element i sikkerhetstestingen, og finner veien til alle nye biler som kommer på markedet. Men av en eller annen grunn har det alltid blitt laget mannlige krasjdukker. For en rekke studier har nemlig vist at kvinner har betydelig større risiko for å bli skadet enn menn i trafikkulykker. De er spesielt utsatt for nakkeskader, ettersom kvinnekroppen ofte er mindre og spedere enn mannskroppen og dermed dårligere beskyttet i bilen. Det har Astrid Linder gjort noe med, for professoren hos svenske VTI, Statens vei- og transportforskningsinstitutt, har ledet et EU-finansiert utviklingsprogram kalt ADSEAT sammen med professor Mats Svensson på Chalmers tekniske høyskole. Resultatet er en krasjdukke kalt SET 50F. SET står for Seat Evaluation Tool, mens F står for female og er søsteren til krasjdukken SET 50M. Begge disse er laget for å teste lavfarts-kollisjoner opp til 24 km/t. Den kvinnelige krasjdukken er fortsatt så ny at den befinner seg på prototype-stadiet, og skal demonstreres offentlig 29. mai hos VTI i Linköping. Men nyheten har nådd bilverden, og VTI rapporterer at kollisjonstestorganisasjoner både i Europa og USA allerede har tatt kontakt.
