Vi innrømmer gjerne at vi aldri hadde hørt om Hopium før vi ramlet over en pressemelding fra dem, og da vi prøvde å gå inn på nettsiden for å se hva dette er for noe var den nede. Kun den fryktede «500 Internal Server Error» kom fram, og det lover kanskje ikke så veldig godt.
For merket sier selv at de ambisjonen er å smelte sammen dialogen mellom menneskeheten, naturen og teknologien.
-->
Men feil er til for å rettes, og noen minutter etter det første forsøket vårt var nettsiden igjen tilgjengelig, dog med manglende bilder. Men alt kan som kjent ikke fikses på en gang, og skal vi se positivt på det hele var det kanskje en enorm trafikk til nettsiden akkurat da som gjorde at den knelte.
Og rett skal være rett, ytterligere noen minutter senere fungerte nettsiden helt optimalt.
Da kunne vi leste at Hopium er et merke som ble grunnlagt i 2019 av racerfører Olivier Lombard, den yngste vinneren av Le Mans-løpet da han gikk til topps i 2011. Så dermed skjønner vi den sportslige tilnærmingen.
For det Hopium hadde med seg til Paris Motor Show i forrige uke er noe ganske så oppsiktsvekkende som helt sikkert pirrer interessen til svært mange, og bilen med det ultrakule navnet Machina Vision er noe helt nytt i bilverden.
Det er nemlig noe så unik som en sportslig hydrogenbil med noen svært flotte linjer, ja, noe vil sikkert si at den er et lite fransk kunstverk av en bil.
‒ Presentasjonen av vår første konseptbil i Paris var et opplagt valg for Hopium, som har stor tro på viktigheten av menneskelig kontakt og balansen mellom den fysiske og digitale verdenen, sier Kerian Jarry, Chief Marketing Officer og Chief Sustainability Officer i Hopium.
‒ Denne begivenheten, et symbol på fransk bilarv, krystalliserer Hopium Machina-prosjektet, og feirer hva det talentfulle og dedikerte teamet har oppnådd.
I stedet for et batterielektrisk drivverk som de aller fleste satser på går altså Hopium for hydrogen, som både gjør de helelektriske bilene lettere, åpner for større rekkevidde og ikke minst kan hydrogentankene fylles på noen få minutter.
Bilens elegante og forførende linjer står Felix Godard for, en kjent designer som har jobbet med svære bilmerker som Porsche, Tesla, Lucid, Toyota, Citroën, Renault og Alpine.
Hopium Machina Vision har en såkalt notchback-silhuett som er en kombinasjon av sedan og coupé, og foran har den en innsunket grill som ser ut som en munn, to lykter som minner om to smale øyne og en panserspiss som kan minne om en nese.
Så denne bilen hadde garantert fått en rolle i animasjonsserien «Biler», for sjekk dette:
Bilen har selvsagt skjulte dørhåndtak, og bildene som du kan se helt nederst avslører også en svært så moderne innside med en midtkonsoll med hull i seg, sportslige stoler og en skjerm som drar seg over hele dashbordet.
Hopium sier også at Machina åpner for en himmelsk utsikt, og da mener de bokstavelig. De på innsiden kan nemlig med en enkel håndbevegelse enten dekke til eller gjøre glassflaten om til et panoramavindu med en slags aktiv skyggefunksjon.
Og bilen har, sånn bare for sikkerhets skyld, også to bøtteseter bak, så her skal alle fire sitte som støpt.
Når det gjelder drivsystemet sa Hopium i fjor at de satset på en rekkevidde på formidable 1.000 kilometer, men om det fortsatt er målet vet vi ikke. Men at den elektriske bilen kommer til å rulle veldig langt selv uten påfylling er ganske sikkert.
Hva den byr på av andre ytelser vet vi heller ikke, men så er det også en stund til den første Hopium Machina som skal til en kunde faktisk er her. Målet er nemlig 2025.
Men det stopper ikke Hopium for å åpne ordrebøkene, og allerede etter at de viste fram den første kjørende prototypen kalt Alpha 0 i juni har det kommet inn 1.000 bestillinger, kan merket fortelle.
Prisen? Vel, 120.000 euro, og med skattekåte norske politikere blir den nok ganske så kostbar når den eventuelt lander her i Norge. For å sitere rockebandet Metallica: «Sad but true».
Her er bilder av den ganske så unike nullutslippsbilen som ikke på noen måter er deprimerende, det spenstige konseptet Hopium Machina Vision:
Les også: