Mange gruer seg så mye til å parkere bilen at de rett og slett benytter seg av alternativ transport, for det å parkere en bil kan være en stresstest uten like ‒ nærmest som en tortur.
Men det er løsninger i sikte, nemlig helautomatisk parkering.
-->
Dagens aller mest moderne biler hjelper allerede godt til når det skal parkeres, men det er først når disse er på nivå 4 på den selvkjørende skalaen som går til 5 at vi snakker om helautomatisk parkering.
Bilprodusentene forsker selvsagt på dette, og i fjor kunne Daimler og Bosch presentere verdens aller første automatiske parkeringshus på nivå 4.
Selvsagt gjelder dette parkeringshuset i tilknytning til Mercedes-museet i Stuttgart, og her kan du bare glemme parkeringsangsten.
Mercedes viste fram en video hvor en Mercedes (selvsagt) kjørte til inngangen, og et ungt og vakkert par steg ut av bilen, fisket opp mobilen, åpnet appen og trykket på «park». Bilen kjørte deretter av gårde og parkerte seg selv.
Ja, du skal få se videoen, men først må vi snakke om det virkelige gjennombruddet det dette området ‒ helautomatisk parkering hvor som helst.
Kinesiske HiPhi er et av disse bilmerkene som nå satser alt for å bli det mest framoverlente nye bilmerke, og de er faktisk i førersetet.
Den første modellen er kalt HiPhi X, og er en datamaskin på fire hjul. SUV-modellen er så avansert at den ikke en gang har dørhåndtak, og takket være et samarbeid med Microsoft er den også verdens første selvlærende bil.
HiPhi X har et såkalt nevralt nettverk som består av en rekke superhjerner, og dette gjør den i stand til å analysere enorme mengder informasjon på millisekunder.
Bilen tar beslutninger ved bruk av skybasert data og en kraftig dataanalysemotor, og med en drøss av sensorer og kontakt med eksterne kilder (V2X) gjør dette at HiPhi X er ganske så nær den store drømmen til bilprodusentene ‒ nivå 4 på den selvkjørende skalaen.
Et slik nivå betyr at bilene er fullstendig selvkjørende, og du kan trygt plassere deg i baksetet og la bilen stå for hele kjøreturen. Så ja, framtiden rykker stadig nærmere.
Bak HiPhi står selskapet Human Horizons, og de kan nå melde at X-modellen faktisk er selvparkerende på nivå 4. Jepp, det betyr helautomatisk parkering.
‒ Vi i Human Horizons benytter teknologi for å gjøre kjøreopplevelsen og effektiviteten bedre på samme tid som brukersikkerhet prioriteres, sier grunnlegger Ding Lei.
‒ Med dette i bakhodet forsøker vi å fremme autonom kjøring, og lansere V2X-teknologi som er klar for et massemarked.
Han snakker mer spesifikt om noe som er kalt Autonomous Valet Parking (AVP), som enkelt betyr automatisk parkering.
De har altså utviklet et AVP-system på nivå 4 som bruker teknologien i bilen samt eksterne kilder. Sensorisk utstyr som lasere, radar og kommunikasjonsenheter i parkeringsområder kan identifisere og spore bilen og spotte hindringer, og deretter sende denne informasjonen via 5G til bilen. Dermed kan bilen selv oppdage og kjøre til en trygg parkeringsplass.
Det blir altså mulig å gå ut av bilen hvor som helst i parkeringsområdet, og la bilen selv gjøre hele jobben. Når du kommer tilbake, er det bare å tilkalle bilen via en mobilapp og den kommer til deg.
Human Horizons sier at det integrerte AVP-systemet også takler utfordringene autonome kjøretøyer står overfor når de befinner seg i underjordiske parkeringsplasser uten GPS-signal. HiPhi X takler også blindsoner og trange parkeringslommer som krever mye ratting, så elbilen blir dermed verdens første masseproduserte bil med helautomatisk parkering.
Nå er ikke HiPhi X lansert ennå, men når det skjer under Beijing Auto Show om et par uker er det altså en bil som også inkluderer AVP på nivå 4.
Dette har vi altså fått et glimt av allerede, ettersom Mercedes og Bosch har banet vei for dette i et parkeringshus i Stuttgart.
Og at dette faktisk er akkurat det mange venter på, viser videoen under helt klart. Her er det faktisk bare å gå ut av bilen og trykke på mobilen, så forsvinner bilen av gårde.
Så med AVP 4 trenger du ikke å huske hvilken etasje du parkerte i, men kun hvilket parkeringshus det var. Det skal vel de fleste klare.
Les også: