Mercedes overrasker med «morgendagens» batteri

En ny elektrisk buss viser nå vei for en batteritype som vi har ventet lenge på.


En av grunnen til at Toyota har holdt igjen sin elbilsatsing er de tilgjengelige batteriene.

Dagens elbiler er utstyrt med batterier kalt litium-ion, et såkalt flytende batteri som blant annet inneholder kobolt. Slike batterier er lite fleksible i form, og ettersom de er videreutviklet i over 40 år er utviklingspotensialet rundt litium-ion også noe begrenset.

Toyota var lite hypp på å lage elbiler med slike batterier, og startet allerede for over ti år siden å forske på faststoff-batterier (solid-state battery). Slike forkortet SSB har en rekke fordeler. De blir ikke varme, de kan lagre mer energi i gitte volumer, de kan lades opp raskere og de kan produseres i forskjellige former.

Dette var framtiden for elbiler, mente verdens største bilmerke.

Siden den gang har det kommet millioner av elbiler drevet av litium-ion-batterier på markedet, og Toyota står i fare for å bli skikkelig akterutseilt. De har riktignok en elbil i kommende Lexus UX 300e utstyrt med et litium-ion-batteri, men hovedmerket selv er fortsatt et lite stykke unna en elbil.

På samme tid fortsetter utviklingen av SSB på flere kanter, og en av de som virkelig har fått sving på sakene er kalt ProLogium. Dette selskapet var frekk nok til å vinne teknologiens svar på Oscar så sent som i fjor, og har forsket på denne batteritypen i 14 år.

Store produsenter, spesielt kinesiske, har flokket til ProLogium, som nå har utviklet en batteripakke for elbiler som byr på 1,6 ganger rekkevidden til tilsvarende batteripakker av litium-ion. SSB-pakken byr på 800 kilometer rekkevidde og en ladetid nesten på høyde med bensinfylling ‒ 6 minutter lading gir 480 kilometer rekkevidde.

Batteripakken utnytter også plassen bedre, ifølge dem selv 60 prosent bedre enn den i en Tesla Model 3.

Men selv om potensialet helt klart er til stede rundt faststoff-batteriene, ser vi fortsatt kun slike i prototyper og ikke blant elbilene som faktisk er på markedet. De første var ventet på markedet først rundt 2025.

Det vil ikke Mercedes være med på, som lar en buss stjele æren av å være den første fra stjernemerket på markedet utstyrt med en SSB-pakke.

For Mercedes overrasker alle når de klinker til med faststoff-batterier som et alternativ til den elektriske bussen eCitaro G.

Tyskerne sier at pakken de har utviklet byr på en energitetthet som er 25 prosent bedre enn neste generasjon av litium-ion-batteriene, og resultatet er at eCitaro G kan by på voldsomme 441 kWh.

Mercedes sier at det fortsatt er begrensninger rundt hurtigladingen av SSB-pakken, så de har også et tradisjonelt NMC-batteri (litium-ion) som bussen kan utstyres med.

Den nye generasjonen NMC-batterier har betydelig større kapasitet enn tidligere, og dette betyr selvsagt økt rekkevidde.

Med en kapasitet på rundt 33 kWh i stedet for 24 kWh per batterienhet blir den totale kapasiteten på 396 kWh, og dette til tross for at NMC-batteriene i størrelse og design er ganske så identiske med batteriene som er i bruk i dag.

Mercedes opplyser at også tilkoblingene er like, så det er mulig for de som eier dagens eCitaro å øke rekkevidden ved å bytte ut batteripakken.

En annen nyhet er at elbussen også blir tilgjengelig som leddbuss, og selvsagt også som solobussen som den ble lansert som tilbake i 2018.

Og den viser altså vei for resten av elbilverden. Ikke verst det!

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter