Vegvesenet vil fase ut elbiler-fordeler

Statens vegvesen ber om umiddelbar høyere bompenge-takst for elbiler, og at elbilene med tiden også fjernes fra kollektivfeltet. NAF og Elbilforeningen er kritiske.


Regjeringen er bekymret for nedgang i bruk av kollektivtransporten, for da viruspandemien slo inn over oss forsvant også en stor del av passasjerene. Og mange av disse har ikke kommet tilbake.

‒ Vi må vurdere ulike virkemidler som kan få flere til å velge kollektivtransport. Vi ba derfor Statens vegvesen se nærmere på bruksfordelene for elbiler i byområder, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

-->
‒ Statens vegvesen foreslår blant annet at lavere bompengetakst gradvis fases ut. Det vil kunne bidra til mindre bilbruk inn mot de største byene, og bedre fremkommelighet for kollektivtrafikken. Nå skal vi se nærmere på forslagene før vi konkluderer, legger han til.

Bakteppet er at byvekstavtalene i Oslo, Bergen, Trondheim og Nord-Jæren sier at vekst i persontransport skal skje med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Flere byer og byområder skal inn i disse ordningene, hvor målet er fremme miljøvennlig transport.

Vegvesenet har sett på hva elbilfordelene faktisk har å si for bruken av kollektivtransport, og de understreker at det ikke vil være smart å fjerne både bruksfordeler og avgifts-fordeler knyttet til elbiler.

Resultatet vil da mest sannsynlig bli at elbilene blir mindre attraktive, noe som igjen kan dempe overgangen til de mer miljøvennlige bilene.

Men Vegvesenet mener også at bruksfordelene knyttet til elbiler kan reduseres og til og med fjernes, uten at det vil gå utover konkurransekraften til disse bilene.

‒ En elbil er også en bil som tar plass i trafikken. Vi har som mål å redusere biltrafikk i og inn mot de største byene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.

‒ Med en halv million elbiler på veiene nærmer vi oss et punkt hvor det må vurderes en gradvis avvikling av takstfordelene i bomringene.

I forslaget som nå har landet hos Samferdselsdepartementet sier Vegvesenet at bompenge-takstene for elbilene bør øke til 70 prosent av full takst, mens de i dag betaler 50 prosent. Videre mener Vegvesenet at elbilene bør betale full takst i 2025.

Videre sier de at innføringen av passasjerer i elbilene som kjører i kollektivfeltet har vært en suksess, men at erfaringene varierer fra område til område. De mener at dette må innføres som et krav over alt, og på sikt bør retten for elbiler til å kjøre i kollektivfeltet fjernes.

De har også sett på særfordelene knyttet til parkering. Her er det kommunene selv som avgjør hvordan dette håndteres, og Vegvesenet mener at det bør være slik også i framtiden.

Norsk elbilforening er lite imponert, og kaller det kanskje litt upassende i den tiden vi er inne i for en krigserklæring mot elbil og klimaet.

‒ Statens vegvesens forslag om å avvikle miljørabatten for elbiler er en krigserklæring mot både klimaet og den viktige elbilsatsingen, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.

‒ Det er helt uforståelig at Statens vegvesen mener at miljørabatt i bomringen ikke påvirker viljen til å velge elbil.

Berge har en motsatt konklusjon.

─ Statens vegvesen foreslår i realiteten at bensin- og dieselbiler skal styrke sin konkurransekraft i byområder. Det er elendig miljøpolitikk, sier hun.

Elbilforeningen mener at analysen som Vegvesenet har gjennomført er svak.

‒ Det er en utredning uten egne beregninger for hva ulike nivåer miljørabatt i bomtakstene vil kunne bety, sier Berge.

Heller ikke NAF er imponert over hva Vegvesenet foreslår.

‒ Her svinger man pisken over bilistene igjen, i stedet for å bruke kollektiv-gulroten, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Hun mener enkelt og greit at det ikke er elbilistene feil at kollektivtrafikken ikke er god nok.

‒ Dette blir først og fremst en kraftig ekstraregning til alle de som har gjort som politikerne har ønsket, og skaffet seg en elbil. Så lenge bompengene økes uten at folk får et bedre kollektivtilbud er, det bare å legge en ekstra kostnad på folk som ikke har alternativer, sier Handagard.

Rådgiveren mener at myndighetene har feil fokus, og burde sett på tiltak som gjør kollektivtransporten mer attraktiv i stedet for å gjøre det dyrere å kjøre elbil.

NAF peker på ting som fleksible billetter, innfartsparkeringer og flere avganger for å styrke tilbudet.

‒ Gjennom hele våren har kollektivselskapene truet med rutekutt og et dårligere tilbud, mens lite har skjedd for å lokke folk tilbake til buss, tog og bane, slår Handagard fast.

‒ Etter to år med pandemi burde selskapene vært forberedt på at de måtte kjempe for å få kundene tilbake.

NAF reagerer spesielt på forslaget om lik sats fra 2025, for økte bompenger for elbiler vil gjelde i hele landet.

‒ Lik bomsats vil gjøre det mindre attraktivt å velge elbil. Klimamålene og målet om at alle nye biler er nullutslipp fra 2025 er nasjonalt satt, sier Handagard.

‒ Norge er i ferd med å nå målene for utslipp fra persontransporten. Da blir det feil å skulle løse byenes kollektiv-knipe med å gå tilbake på den politikken som har virket så godt i mange år.

I en spørreundersøkelse gjort av NAF om hvilken elbilfordel som er viktigst kommer bompenger på 3. plass, og 11 prosent mener bompengerabatt er den aller viktigste.

‒ Mange har valgt elbil i og rundt byene for å få økonomien til å gå opp. Når alt blir dyrere, blir det feil å straffe folk ytterligere for å ta miljøvennlig bilvalg, sier Ingunn Handagard.

Samferdselsministeren sier altså at de skal se nærmere på forslagene før de konkluderer.

– Noe av bakgrunnen er at vi ønsker å få folk som reiste kollektivt før pandemien, men som nå kjører bil, tilbake til å reise kollektivt, sier Nygård.

‒ Da må vi se nærmere på virkemidler som påvirker konkurranseforholdet mellom kollektivtransport og privatbil. I dag har vi fått et viktig faglig innspill fra Statens vegvesen, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Vegvesenets rapport sier altså at man risikerer at elbilene blir mindre attraktive om man fjerner både bruksfordeler og avgifts-fordeler, men regjeringen har allerede begynt å vanne ut avgifts-fordelene knyttet til elbilene.

Det er innført både trafikkforsikringsavgift og omregistreringsavgift, og fra 2023 blir det også moms på elbiler som koster over 500.000 kroner. Det betyr at en elbil som koster nå 700.000 kroner i 2023 blir 50.000 kroner dyrere.

‒ Stortinget har vedtatt et mål om at vi bare skal selge nullutslippsbiler som nybiler i 2025. Når myndighetene fjerner flere fordeler samtidig kan vi risikere at vi ikke når målet, understreker Unni Berge hos Elbilforeningen.

Her er forslagene og argumentene til Statens vegvesen:

Takster i bomringen:

  • Reduksjon i elbilens fordeler vil gi en overgang til andre transportformer (kollektiv/sykkel/ gange). Biltrafikken vil reduseres noe.
  • En gradvis utfasing av elbilfordelene i bomringene vil trolig ikke påvirke elbilholdet i særlig grad.
  • Vegvesenet anbefaler at dagens maksimale sats for elbiler heves fra 50 til 70 prosent av taksten for fossile personbiler. Det legges opp til lik takst for elbil og fossilbil fra 2025, men med forbehold om at vi når målet om at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler i 2025

Kollektivfelt:

  • Det er fremkommelighetsproblemer for busser i kollektivfelt, men omfanget varierer fra by til by.
  • Erfaringer tilsier at det gir god effekt å begrense tilgjengeligheten for elbil til å gjelde elbil med passasjer. Vegvesenet foreslår at krav om passasjer(er) i bilen fases inn.

Parkeringsplasser for elbil:

  • Offentlige parkeringsplasser er det i dag opp til den enkelte kommune å regulere. Det bør fortsatt være slik.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter