- Annonse -
HjemNyheterFørste Bugatti Centodieci levert

Første Bugatti Centodieci levert

Den første bilen er selvsagt lakkert i EB110 Blue.

Ok, la oss ta fargen først.

- Annonse -

Da italienske Romano Artioli blåste nytt liv i Bugatti i 1987 startet han på bar bakke. Han hadde riktignok rettighetene til det franske merket, men det var også alt.

En viktig del av å være en bilprodusent er selvsagt å ha en fabrikk, og Artioli bestemte seg for å bygge sin i Campogalliano ‒ rett i nærheten av merker som Ferrari, Maserati, De Tomaso og Lamborghini.

Nyopprettede Bugatti Automobili satset både fingre og tær, og satte opp et digert og hypermoderne anlegg som dekte hele 240.000 kvadratmeter. Fabrikken hvor den første superbilen ble laget, EB110, ble malt blå. Den ble kjent som «Fabbrica Blu» ‒ den blå fabrikken.

Også den første bilen vist fram i 1991 var lakkert i en sprek nyanse av blått.

- Annonse -

Dessverre måtte Artioli kaste inn håndkleet i 1995, og det åpnet døren for den store Volkswagen-gruppen som drømte om å lage en diger W16-motor. Problemet? De hadde ingen merker eller modeller som et slikt monster passet inn i.

Gjennom Audi sikret Volkswagen-gruppen seg rettighetene til Bugatti i 1998, og resten er som kjent historie. Den første superbilen kalt Veyron kom i 2005, og denne ble fulgt opp av Chiron i 2016.

Siden har Chiron kommet i en rekke versjoner, og noen spesialutgaver. Slik som Centodieci, en ultraeksklusiv superbil som kun skal lages i 10 eksemplarer. Og ingen av disse blir like. Dette er såkalte coachbygde biler. Biler som kundene er med på å bestemme.

Centodieci er en direkte hyllest til EB110, som på sin side var en direkte hyllest til Ettore Bugatti. Bilen ble nemlig avduket 15. september 1991 ‒ på dagen 110 år etter at grunnleggeren ble født. Så EB står for Ettore Bugatti og 110 for 110 år.

- Annonse -

Den nye hyllestversjonen heter altså Centodieci, og det er rett og slett italiensk for 110. Så ja, komplisert, men likevel ganske så enkelt.

Den første av de 10 bilene er altså klar for levering, og denne har den klassiske kombinasjonen av EB110 Blue og EB110 Sport Silver på hjulene. Det er ikke tilfeldig, for eieren av denne har også en EB110 GT i de samme ikoniske fargene.

På innsiden er det et sjakkmønster på setene, takforingen, dørpanelene, midtkonsollen og gulvmattene som også EB110 introduserte, og Bugatti kan forklare at prosessen med å lage Centodieci-interiøret tar rundt 16 uker å fullføre. Det inkluderer en egen dag bare med inspeksjoner av setene. Jepp.

Den ikoniske 8-liters W16-motoren yter 1.600 hk, noe som sørger for at Centodieci akselererer fra 0 til 100 km/t på 2,4 sekunder. Om gasspedalen ikke slippes når den en toppfart på solide 380 km/t.

Ingeniørene har selvsagt også flikket på kjøreegenskapene, noe som ifølge Bugatti gir Centodieci en unik dynamisk Bugatti-opplevelse for de som er så heldige og sitter bak rattet.

Det franske supermerket viste fram den nye modellen i 2019, 110 år etter at Ettore Bugatti stiftet bilmerket, og da var alle 10 eksemplarene allerede solgt.

Eieren av den første Centodieci har altså også en EB110 GT, og sitter dermed på en liten skatt. I mars ble nemlig en usedvanlig sjelden EB110 GT-prototype fra 1994 auksjonert av RM Sotheby’s, og da hammeren falt lød vinnerbudet på solide 2,1 millioner dollar. To andre EB110 ble i februar solgt for 1,8 millioner euro hver, og begge disse var også GT-utgaver.

Centodieci hadde på sin side en startpris på 8 millioner euro, og det verste er at den bare kommer til å stige i verdi. For den er en såkalt få-off superbil, en bil laget i svært begrenset antall.

‒ Vi i Bugatti i Molsheim er stolte over å ha fullført og levert den aller første Centodieci – Bugattis siste få-off-modell, sier Christophe Piochon.

‒ Centodieci bygger på Ettore Bugattis vellykkede 110-årige linje av eksepsjonell design og ytelse, samtidig som den gjenoppliver minnet om merkets nyere historie. EB110, bygget av Romano Artioli i Italia, var en avgjørende vei til reetableringen av Bugatti i 1998, forklarer den ferske Bugatti-presidenten, og legger til.

‒ Etter to år med nådeløs utvikling har vi foredlet Centodieci til standarden våre kunder forventer av alle Bugatti-modeller. Våre designere og ingeniører øser den samme lidenskapen og ønsket om perfeksjon inn i merkets få-off-modeller som de gjør for Bugattis serieproduksjonsenheter.

Så etter flere år med utvikling og over 50.000 kilometer med testing som inkluderer temperaturer både i +40 og -20 grader, kan Bugatti endelig feire at den første av de 10 eksemplarene er klar for levering.

Og her har du bilder av den EB110-blå Bugatti Centodieci som garantert vekker oppmerksomhet hvor enn den befinner seg:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...
Et lite steg for Defender, med kanskje et svært for transportsektoren? Nå kommer byggesettet som enkelt gjør klassiske Land Rover Defender om til en elbil. (Fotos: Electrogenic)

Lanserer elbil-byggesett for klassiske Land Rover

Nå kan du, eller kanskje aller helst en litt mer faglært bilmekaniker, bygge om den klassiske Land Rover Defender...
Hyundai Ioniq 6 blir en ganske oppsiktsvekkende bil, iallfall om vi skal dømme etter denne skissen. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 6 blir en oppsiktsvekkende elbil

Ja, Hyundai har tenkt å videreføre de fantastiske linjene til konseptet Prophecy til den serieproduserte Ioniq 6. Det var mange...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her