Vanvittige verdistigninger

Har du mot formodning en Bugatti EB110 i garasjen er detbare å holde godt på den. For verdien er nå på vei til himmels.


Vi lever i en tid der verden er i voldsom forandring, noe
som blant annet har ført til en veldig stigning i antall millionærer. Nå går faktisk
antall milliardærer og deres totale formue (heldigvis) ned, ifølge Forbes, men ifølge
Credit Suisses «Global Wealth in 2018» er antall millionærer fortsatt stigende.
Det er nå 17,3 millioner millionærer, og det har altså aldri vært flere.

Dette har smittet over på bilbransjen, og da spesielt de som
lager superbiler og de som selger klassiske og rådyre biler.

-->
Vi har nå kommet til det punktet at enkelte av de nye superbilene
som ofte koster titalls millioner kroner er utsolgt før de blir vist offentlig,
noe som skjedde med McLaren Speedtail.

Denne skal de lage 106 av, og allerede før det ble
offentliggjort at de skulle lage Speedtail var alle eksemplarene utsolgt.

Den britiske sportbilprodusenten har også et annet eksempel.

Da de presenterte den nye McLaren Senna på et lukket
arrangement hadde de naturligvis allerede solgt unna alle 500 eksemplarene,
men uten at gjestene visste noe hadde de holdt igjen en bil.

Den ble auksjonert bort der og da, og prisen gikk dermed fra
den originale 7,5 millioner kroner til 21 millioner på kun noen får timer. Det
må vel være verdensrekord i prisstigning?

Rikingene og investorene jakter altså på disse svært begrensede
hyperbilene, men også sjeldne klassikere.

Det er mer regelen enn unntaket at klassiske perler nå runder
tosifret millioner, og i fjor satte en Ferrari 250 GTO fra 1962 ny
auksjonsrekord med en pris på formidable 400 millioner kroner.

Under den auksjonen solgte for øvrig RM Sotheby’s klassiskere
for smått utrolige 3 milliarder kroner, og det altså under en eneste helg!

Bugatti kan på sin side skryte på seg at de har laget verdens
mest verdifulle bil, «La Voiture Noire», men det er bare et problem.

Ingen vet hvor den er, eller om den fortsatt eksisterer.

Den er en av fire biler Jean Bugatti, sønn av grunnlegger Ettore, laget av Type 57 SC Atlantic Coupé i 1936, noen eksepsjonelle flotte og raske biler.

Alle fire hadde unike egenskaper, og tre var kundebiler.

Den fjerde beholdt Jean selv, og denne var lakkert i svart
og døpt «La Voiture Noire», den svarte bilen.

Det er uklart om Jean Bugatti solgte bilen til en av sine motorsportglade venner, eller om den ble flyttet til et sikrere område i Frankrike da den tyske hæren invadert Alsace ‒ det siste er nok mest sannsynlig.

En ting er midlertid helt klart.

Atlantic nummer to, «La Voiture Noire», er aldri blitt
funnet.

Om noen snubler over den har de iallfall truffet jackpoten,
for verdien er stipulert til godt over astronomiske 1 milliard kroner.

Les mer om bilen og se bilder i en av lenkene helt
nederst.

Bugatti driver faktisk nå og setter sammen en ny «La Voiture
Noire» for en kunde, og denne blir verdens dyreste nybil. Pris? En eller annen
plass over 150 millioner kroner. Mest sannsynlig også en god del mer.

At denne prisgaloppen holder god fart viser også noen andre
litt mer normale modeller fra det franske merket.

Etter at Bugatti forsvant på 1950-tallet blåste en bilgærn italiener
støvet av bilmerket på 1990-tallet, og den eneste modellen han rakk å lage før
eventyret tok slutt i 1997 (og kjøpt opp av Volkswagen-gruppen året etter) var verdens
første superbil ‒ EB110.

Den satt en rekke verdensrekorder, og kom med en motor som hadde mellom 560- og 610 hestekrefter.

EB110 kom i to utgaver, GT og Super Sport (SS). Det ble
laget 128 biler totalt, 95 av GT-versjonene og 32 av SS-modellene.

GT-modellen hadde en italiensk startpris på 2,3 millioner
kroner inkludert vedlikehold og 3-års garanti, mens du måtte ut med 2,8 millioner
kroner for SS-versjonen.

Og du hadde vært ganske så mye rikere om du hadde kjøpt en ‒
og den fortsatt står i garasjen.

For ifølge selskapet Classic Analytics har prisen økt formidabelt de siste åtte årene, og i 2011 gikk en EB110 GT for 2,8 millioner kroner.

Under en auksjon i februar i år ble en EB110 SS fra 1994 solgt for 20 millioner, en vill ganske så sjuk prisutvikling.

I 2005 kom Bugatti med sin første modell under Audi (og dermed Volkswagen-gruppen), og det var Veyron 16.4 ‒ en hyperbil. Med sine 1.000 hestekrefter klarte monsteret 0-100 km/t på 2,5 sekunder, og toppfarten var over 400 km/t.

I likhet med EB110 brøt også Veyron en rekke verdensrekorder da den kom, og det ble solgt 450 slike før de ryddet vei for Chiron-modellen i 2015.

I 2011 var snittprisen for en Veyron på internasjonale
auksjoner på drøyt 6 millioner kroner, og to år senere hadde dette økt med
rundt 2 millioner kroner.

I dag er det tilnærmet umulig å finne en Veyron som koster
under 13 millioner, og enkelte versjoner koster langt mer enn dette.

Neste i rekken er altså Chiron, hvor Bugatti fortsatt har igjen rundt 100 eksemplarer av de 500 som skal selges.

Når disse er solgt vil man også kunne se prisutviklingen,
men man trenger ikke vel ikke å ha gjennomført spåmannskolen for å gjette hva
som kommer til å skje?

Så slår lottoen inn bør du ikke investere millionene i bolig
‒ kjøp deg heller en hyperbil.

Ikke bare kan det være en bedre investering, førersetet i en slik er vel ganske så mye mer moro å sitte i enn sofaen i en ny bolig…

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene