Tidligere handlet det om å suse bortover landeveien akkompagnert av bruset til en V6-motor, men den tiden er forbi. Nå skal vi suse lydløs bortover landeveien.
Og da helst med en bil som ikke har skadet naturen altfor mye, og her kan en bil opprinnelig lansert så langt tilbake som i 1965 kanskje vise vei. Eller, den gjør faktisk det.
Elmotoren i denne yter 375 hestekrefter, mens rekkevidde er opplyst til ganske hyggelige 410 kilometer. Lunaz tilbyr for øvrig batteripakker fra 80 til 120 kWh for alle bilene de lager, og batteripakkene åpner også for hurtiglading.
Materialet er 100 prosent naturlig og komposterbart.
Dens flerlagskonstruksjon reduserer antallet råmaterialer som kreves, uten å ofre holdbarhet eller enkelt vedlikehold.
Biobasert alternativt skinn
Aksentrørene på tak, seter og dørkort er laget av et bemerkelsesverdig læralternativ laget av eplerester, et biprodukt av cider, juice og kompottproduksjon i drikkevareindustrien.
Den er kombinert med vannbasert polyuretan og en bakside laget av tremasse for å produsere et lett, mykt materiale med utseendet og følelsen av det fineste skinn.
Post-resirkulert fiberstoff
Stoffet som brukes i setets øvre riller og dørkortaksent er en blanding av 66 prosent postindustriell resirkulert bomull, 27 prosent polyester, 6 prosent rayon og 1 prosent nylon, designet spesielt for områder med mye trafikk som er utsatt for intensiv slitasje.
Den er helt fri for «forever chemicals» per- og polyfluoralkylsubstanser (PFA), og inneholder ingen stoffer på «Living Building Challenges» rødliste.
Blandet resirkulert stoff
For de nedre setefløytene valgte Lunaz-designerne et nytt møbelstoff som kombinerer 54 prosent resirkulert polyester med 35 prosent ny ull og 11 prosent nylon for å skape en taktil og visuelt tiltalende «strikket» overflate med et intrikat mønster av chevrons.
Ull og resirkulerte polyesterfibre er nøye justert for å gi utmerket slitestyrke og en skinnende finish.
Resirkulerte tepper
De myke, men svært slitesterke teppene i kabinen og bagasjerommet er laget av en regenerert nylon utvunnet av resirkulert avfallsmateriale som kasserte tepper og fiskenett. Baksiden er laget av 100 prosent resirkulerte polyetylentereftalat (PET) plastflasker.
Lavkarbon skinn
For setestøttene, fløyteaksent, pakkehylle og transmisjonstunnel har Lunaz brukt en Savannah-fargevariant av verdens lavkarbon-skinn, med totale utslipp i produksjonen rundt 30-50 prosent under industristandarden.
Selve skinnet er et biprodukt fra kjøttindustrien og er 100 prosent biologisk nedbrytbart.
Så ja, dette er imponerende greier, og den gamle DB6-helten har blitt en klassiker til etterfølgelse nå som de moderne bilene skal bli enda mer bærekraftig.
‒ Det faktum at teamet vårt har vært i stand til å samle et så bredt spekter av innovative materialer i dette overdådige, taktile og fullstendig harmoniske interiøret er et bevis på deres dyktighet og kreativitet, sier Lorenz.
‒ Det er en eksepsjonell kombinasjon av materialer og metoder som hever bilinteriør utover alt som er tilgjengelig på markedet.
Og det er det vanskelig å være uenig i, og Aston Martin DB6 er ikke lenger bare vakker både innvendig og utvendig, men har nå også fått en bærekraftig sjel.
Les også:
- Nye elektriske Renault Master strekker ut rekkevidden
- Selvkjøring: Mange tøyer strikken
- Vinter-elbil: Tregere lading og mindre rekkevidde