Om du har lyst å sjekke ut noen av de råeste bilene verden kan by på, er fartsfestivalen i Goodwood arrangementet du bør besøke.
Men du må eventuelt vente til neste år, noe som er like greit med tanke på smittesituasjonen i England akkurat nå. Og årets festival er uansett historie, for den tok plass sist helg.
-->
Nå satte ikke covid-19 noen demper på årets utgave, for det var et vell av superbiler som hadde funnet veien dit både for å kjøre det berømte bakkeløpet og ikke minst for å vise seg fram.
I tillegg til alle racerbilene og superbilene var også andre produsenter på plass, deriblant dekkprodusent Michelin som hvert år tar en ekstra kikk på alle disse supre bilene.
De kårer nemlig årets showstopper, altså den mest imponerende bilen som har funnet veien til festivalen. Juryen består av en eksklusiv samling superfolk, og blant de fire i årets jury var tidligere modell, TV-personlighet og racerfører Jodie Kidd. Jepp, litt av et supermenneske denne Kidd.
Hun og de tre andre hadde litt av en oppgave, for det var litt av en samling superbiler som besøke Michelin-standen.
Vi kan nevne biler som Lotus Emira, Bugatti Pur Sport, Ferrari SF90, Porsche GT3, Zenvo TSR-S, Callum Design Vanquish 25, Ford Mach-E 1400, Corvette C8, Mini ePacesetter, BMW 2-serie, Mission H24 LMPH2G, Koenigsegg Regera, Everrati 964 og den sjarmerende og rådyre lekebilen fra The Little Car Company ‒ Baby Bugatti.
Ingen av disse nådde dog opp til pallen, for de var tre andre superbiler som imponerte et lite hakk mer enn disse.
Aller mest en superbil som fikk sin dynamiske debut under Goodwood, så for aller første gang kunne publikum se og høre en Aston Martin Valkyrie kjøre.
Her snakker vi om den aller første hyperbilen fra det ærverdige britiske merket, og navnet bør umiddelbart gjøre at nordmenn godkjenner denne. Her har altså Aston Martin sett til Odin, Tor og det norrøne gudsriket, og bilen lever opp til navnet.
Denne har nemlig en diger 6.5-liters V12-hybridmotor som kan levere 1.160 hestekrefter plassert i en bil som er usedvanlig lett ‒ den har et karbonchassis og veier kun rett over 1.000 kilo ‒ noe som gjør at Valkyrie kan skilte med en 1:1 effekt/vekt-forhold.
Hyperbilen har hentet både designet og ingeniørløsningene fra formel 1-racing, og blant annet har Red Bull Racings legendariske designguru Adrian Newey hatt både en og to fingre med i utviklingen.
Resultatet er både en ytelse, et marktrykk og en svingeevne nesten på høyde med F1, og 0-100 km/t går unna på 2,5 sekunder. Toppfarten er ikke ille den heller ‒ over 400 km/t.
Bilen imponerte altså Kidd og co så mye at den ble kåret til årets showstopper, og her kan også du sjekke den og de andre bilene Aston Martin hadde med seg til Goodwood:
Sølvet gikk til en annen kjenning som det er knyttet enorme forventninger til, nemlig den enestående og helelektriske Rimac Nevera. Den kroatiske hyperbilen produserer svimlende 1.914 hestekrefter og kan akselerere fra 0 til 100 km/t på under 2 sekunder, og fra 0 til 300 km/t på totalt vanvittige 9,3 sekunder.
På hvert hjul har Rimac montert en magnetmotor, og disse kan drives individuelt. Totalt gir det altså bilen 1.914 hk og 2.360 Nm, rundt det tredobbelte av en «vanlig» superbil.
Og for å gi den det ultimate grepet i alle situasjoner dreiemomentet på hvert av hjulene justeres automatisk slik at den håndtere svingene enda bedre.
Den superbilen som imponerte tredje mest var Glickenhaus SCG 004S, en ny doning fra spesialistene hos Scuderia Cameron Glickenhaus. Disse lager biler først og fremst med tanke på at de skal gå lynrask rundt Nordschleife, men de kan også by på mer enn kun racerbiler.
Glickenhaus SCG 004 kommer også i gatelovlig utgave, og en slik hadde funnet veien til Goodwood. Her snakker vi om en svært V8-motor som leverer 650 hk og tre(!) seter, og for å lokke amerikanske rike kunder til seg kan superbilen friste med ting som klimaanlegg, Bluetooth-høyttalere og et ryggekamera.
Men først og fremst trives det på stengte områder, og på Michelin Supercar Paddock Stage beskrev da også James Glickenhaus den som «en bil født på banen».
Dommerne var ekstremt imponert over bilens skreddersydde design, både innvendig og utvendig, kombinert med bilen ytelse og sjeldenhet. De mente rett og slet at den den var så unik at den var verdig å være en showstopper-finalist.
Vi skal selvsagt ikke være så ukule at vi ikke viser noen av de fantastiske bilene som deltok i Goodwood, så her har du en video som viser flere av de utrolige skapningene som fant veien dit.
Årets Goodwood-festival handlet om mer enn kun nye biler, for årets utgave hedret også de aller raskeste legendene. Så publikum fikk stifte bekjentskap med en rekke ikoniske biler både fra formel 1 og Le Mans, og selveste Roger Penske. «The Captain» er en ekte legende både i USA og motorsporten generelt, og 84-åringen nøyde seg ikke bare med å besøke festivalen ‒ han deltok også i bakkeløpet!!!
Vi vet ikke om Penske stakk innom Michelin-standen, men her er iallfall noen bilder av de fantastiske bilene som imponerte Kidd og de andre som var så heldige å være på plass under årets fartsfestival:
Les også: