Valhalla, neste generasjon superbil fra Aston Martin
Seidelen svinges nok i Valhall. For nå setter Aston Martin neste generasjon superbil inn i produksjon, og den har både midtmotor, hybrid teknologi og løsninger fra formel 1.
I den neste James Bond-filmen, ja, den som også er tatt opp i Norge og som er utsatt nesten like ganger som korona-reglene er endret, dukker det som vanlig opp flere Aston Martin-modeller.
En er selvsagt den originale Bond-bilen, en DB5, men denne gang er det nok en annen som stjeler søkelyset. For på plass i «No Time To Die» er også Astons aller nyeste superbil, Valhalla.
-->
Dette er lillesøster til hyperbilen Valkyrie, men den er langt viktigere enn den ultraville raceren med 1.160 hk og en vekt på rundt 1.100 kilo. Valhalla er nemlig en såkalt superbil. Altså en sportsbil som også er tilgjengelig for flere enn kun de som vifter med sine diamantkort.
Og skal man lage en moderne superbil verdig agent 007 må man gjøre det skikkelig, noe Aston Martin også har gjort.
Her har de nemlig krysset ut de fleste boksene for superbiler på 2020-tallet.
Den har arvet formel 1-løsninger, det er utstrakt bruk av karbonfiber, det er elmotor, faktisk to stykker, det er en V8-motor og totalt nesten tusen hestekrefter, og det er en rekke førerassistenter som skal gjøre kjøringen tryggere.
Og ja, for første gang har Aston Martin plassert motoren i midten i en superbil for enda bedre vektbalanse.
Hvor viktig Valhalla er for Aston Martin viser noen av folkene som har vært med på å utvikle de dynamiske kjøreegenskapene til superbilen. For blant de som har testet og gitt sine tilbakemeldinger under utvikling finner vi navn som Sebastian Vettel, Lance Stroll og Nico Hulkenburg, alle tre racerførere som hører hjemme i Aston Martin Cognizant Formula One Team.
Lance Stroll er sønn av forretningsmannen Lawrence Stroll, som nå har kjøpt seg inn i Aston Martin og overtatt som styreleder til det ærverdige britiske bilmerket. Og han er mildt sagt stolt av Valhalla.
‒ Aston Martins første serieproduksjon midtmotor superbil, Valhalla, er virkelig det neste steget for dette luksusmerket, sier Lawrence.
Aston Martin avduker Valhalla i forbindelse med Storbritannias Grand Prix.
‒ Lanseringen av Valhalla demonstrerer Aston Martins forpliktelse til å bygge en rekke eksepsjonelle biler med fokus på føreren, et avgjørende neste trinn i utvidelsen i vår produktserie. Det passer også å avduke denne fantastiske superbilen på motorsportens hjemmebane og hjemmet til Aston Martin Cognizant Formula One Team. For dette markerer også Aston Martins retur til den britiske Grand Prix for første gang på over 60 år, en ekte milepæl, sier styrelederen.
Aston Martin Valhalla kan altså skilte med F1-løsninger og teknologi, og resultatet er en superbil som veier under 1.550 kilo og som sitter klistret i svingene. Aston Martin opplyser at de aerodynamiske egenskapene er såpass imponerende at den genererer 600 kilo marktrykk i 240 km/t.
Andre ting som understell, oppheng og bremser er også fra øverste hylle, og bilene er utstyrt med hjul på 20 tommer foran og 21 tommer bak.
Dette er altså en hybrid, men fortsatt er hjertet en 4-liters V8-motor ‒ faktisk den mest avanserte sådanne montert i en Aston Martin. Denne genererer 750 hk og håndterer et turtall på 7.200 r/min, og sender kreftene til bakhjulene.
Den får også hjelp av to e-motorer, en foran og en bak. Disse bidrar med 204 hk, noe som sender den totale effekten opp til 950 hk. På ren elkraft (elektrisk rekkevidde er 15 km) sendes kraften til forhjulene, men i hybrid er det mulig å få alle hestene til å sparke fra bakakslingen.
En helt ny 8-trinns DCT-kasse spesielt utviklet for Aston Martin sørger for å sende kreftene lynrask ned til hjulene, og med et elektrisk dreiemoment i bunn bør denne bevege seg lynraskt allerede fra start av. Noen Valhalla også gjør.
0-100 km/t går nemlig unna på lynraske 2,5 sekunder, mens toppfarten er opplyst til 330 km/t. Og det skal ifølge Aston Martin resultere i en rundetid på 6:30 minutter rundt Nürburgring Nordschleife. Det er i så fall klar ny banerekord for serieproduserte biler, og den kan dermed skryte av å være «verdens raskeste».
Ettersom dette «kun» er en superbil er den altså rettet mot mer vanlige kjøpere, og det betyr også at den må ha moderne hjelpemidler under kjøringen.
Og Valhalla står ikke mye tilbake for vanlige biler, og førerassistentene inkluderer ting som automatisk nødbrems, kollisjonsvarsling, aktiv cruisekontroll, overvåking av blindsoner og parkeringskamera hvor det også er mulig å få 360 graders surround-syn.
Men når vi sier «mer vanlige kjøpere», betyr dette dessverre ikke at den er rimelig. For her holder det ikke med et vanlig gullkort, og prisene starter en plass i området 600.000 pund. Men sammenlignet med Valkyrie er Valhalla som et kupp å regne, for da snakker vi raskt om 2,5 millioner pund.
Men billig er den absolutt ikke, og er fortsatt forbeholdt folk som Bond, James Bond.
Kanskje det er den 007 bruker når han dundrer av gårde på Atlanterhavsveien i den nye Bond-filmen som forhåpentlig snart får premiere?
Les også: