AC Cobra er ikke død, om du skulle tro det. Her er en ny roadster som nå er klar for produksjon. (Fotos: AC Cars)

Vakre og nye AC Cobra endelig vist fram

Etter tre år med utvikling kunne AC Cars endelig dra duken av AC Cobra GT Roadster.


For de som følger fotballaget Tottenham har det ikke vært mye å juble for denne sesongen, for London-klubben har gjort det så dårlig at de mest sannsynlig vil havne utenfor Europa-spill neste sesong.

Da er det kanskje greit at den nye stadion som de innviet i 2019 kan brukes til mye annet, som for eksempel å vise fram en helt ny utgave av en legendarisk bil. Slik som selveste AC Cobra.

AC Cars er ifølge dem selv Storbritannias eldste bilprodusent som ble etablert i London i 1901, og deretter fulgte en trehjulet pakkebil i 1904 kalt Autocarrier. Ja, det er fra dette bilmerket har fått sitt navn ‒ forkortelsen AC.

Rundt 40 kilometer fra det lille verkstedet i 1901 befinner Tottenham Hotspur Stadium nå seg, og dit hadde AC tatt turen for å vise fram det aller siste tilskuddet i familien til kundene ‒ den helt nye AC Cobra GT Roadster.

Retrobilen byr på utgaver med rattet både på høyre og venstre side, og er utstyrt med en 5-liters V8 som vrir ut hele 663 hestekrefter. Som vanlig har de tenkt veldig mye på vekt, og denne har både et hult rammechassis i aluminium og karosseri i karbon ‒ og bør by på et lass av kjøreglede.

De har selvsagt ført de klassiske linjene til Cobra videre, og AC Cobra GT Roadster kan også by på et skreddersydd interiør.

‒ Målet vårt var å overgå forventningene til kundene, som har blitt vant til det beste innen billuksus, sier David Conza, administrerende direktør i AC Cars.

‒ De overveldende positive tilbakemeldingene vi fikk fra deltakerne, bekrefter at vi virkelig har overgått disse forventningene. AC Cobra GT Roadster er et vitnesbyrd om vår urokkelige forpliktelse til fortreffelighet. Vi er glade for at kunder kunne slutte seg til oss fra hele verden, og takker dem for å ha troen på oss.

Ånden fra de berømte bilene på 1960-tallet har selvsagt vært svært viktig under utviklingen av den nye toppløse versjonen, men de har også tenkt enda litt mer på komfort.

Bilen som veier under 1.450 kilo har en akselavstand på 2,57 meter, noe som er 28,4 centimeter lengre enn 6. generasjon, men den er kun 11 centimeter lengre enn den forrige i total lengde.

Sideprofilen, veltebøylene bak setene og den karakteristiske formen er selvsagt på plass, og en av de alle mest gjenkjennelige bilene gjennom tiden er fortsatt like gjenkjennelig som før.

Sjekk dette:

AC Cars byr to forskjellige motorutgaver, begge basert på en 5-liters V8-motor.

Storesøster byr altså på 663 hk og et dreiemoment på 780 Nm, men det er også mulig å få bilen med 460 hk og 570 Nm. Det er også to valg når det kommer til girkasse, en 6-trinns manuell for puristene eller en avansert 10-trinns automatisk girkasse med rattmontert girårer.

0-100 km/t skal fyke unna på 3,5 sekunder, og den lille og lette bilen bør også sluke svingene i et ganske så greit tempo.

I tillegg er det selvsagt en rekke skreddersydde detaljer, og på innsiden har de mikset gamle og nye materialer som bør gjør kjøreturen behagelig på samme tid som de respekterer bilens lange og viktige arv.

Det er dog to skikkelige festbremser.

For det første må du ut med en plass over 3 millioner kroner, før den har krysset grensen til Norge, og for det andre skal det kun settes sammen rundt 250 eksemplarer av AC Cobra GT Roadster i året. Det første året er allerede utsolgt, så her må man eventuelt smøre seg med tålmodighet.

Så det skal litt til om du om du ser denne på ekte den nærmeste tiden, og da er det greit at vi har en video som faktisk viser avdukingen ‒ og ikke minst detaljene rundt den smekre, lille sportsbilen.

Les også:

Les mer om:

Nyheter