Skal man feire at «verdens vakreste bil» runder 60 år, må man gjøre det skikkelig. Nå kaster like Jaguar F-Type seg på feiringen av legendariske Jaguar E-Type.
Jaguar har alltid designet vakre biler. Allerede i 1948 kom de med en bil som tok pusten fra de fleste, den eksepsjonelle XK120. Denne ble fulgt opp av de litt mindre og mer moderne XK140 i 1954 og XK150 i 1957.
De hadde allerede den gang funnet en særdeles velfungerende design-formel, og det som skulle komme i 1961 var da også et mesterverk.
-->
På den tiden var det kun en konge i bilindustrien, og han het Enzo Ferrari. De vakre og sportslige røde bilene fra den steilende hesten var ansett som de smekreste i verden, så det italienske geniet var nok ikke helt forberedt på hva som var på vei fra England.
Men da Ferrari-grunnleggeren endelig fikk se hva Jaguar hadde stelt i stand, utbrøt han like godt: «Dette er verdens vakreste bil!».
Han snakket om Jaguar E-Type, avduket under Genève Motor Show i mars 1961.
Det var ikke bare Enzo som falt for bilen, for i tillegg til at alle de største stjernene på den tiden ville ha en slik var også selveste Museum of Modern Art i New York på tråden. De mente bilen var et kunstverk, og ville stille den ut. Som tredje bil i historien fant den veien til det berømte museet i 1966.
Mars 2021 nærmer seg nå, og Jaguar har for lengst startet forberedelsene til en passende 60-årsfeiring av ikonet.
I august meldte Jaguar at de skulle lage seks par med utgangspunkt i de to modellene som ble kjørt fra England til bilutstillingen i Genève i 1961, kalt henholdsvis «9600 HP» og «77 RW».
9600 HP var registreringsnummeret til coupéutgaven som opprinnelig var på plass i Sveits, og 77 RW er skiltet til kabrioletutgaven som Jaguar i all hast måtte få sendt over etter å ha blitt tatt på senga av den enorme interessen og de hysteriske tilstandene som E-Type skapte.
Les mer om de to bilene og den fascinerende historien om kappløpet mot bilutstillingen i en av lenkene helt nederst.
Jaguar skal nå lage 12 kopier av disse bilene, så de blir ultrasjeldne og svært ettertraktet samlerobjekter.
Men selvsagt må også resten av familien være med på feiringen, og spesielt en som faktisk selv er kronet til verdens vakreste bil.
I 2013 stakk den nye modellen Jaguar F-Type av med tittelen som verdens vakreste bil, og akkurat som E-Type kom denne både som coupé og kabriolet.
I 2019 lanserte også Jaguar en helt ny versjon av sportsbilen kalt F-Type R, og denne skal nå feire at E-Type runder 60 år.
Det er et så viktig tall at spesialversjonen heter F-Type Heritage 60 Edition, og ikke overraskende setter Jaguar sluttstrek etter kun 60 eksemplarer. Heldigvis skal hele verden få ta del i feiringen, så det skal også være mulig å tak i spesialutgaven her i Norge. Vel, iallfall i teorien.
Se på disse to, da!
Det er spesialavdelingen SV Bespoke som har kastet seg over F-Type R, og skreddersyr jubileumsdetaljer som brodert nakkestøtte og Performance-seter.
Alle de 60 eksemplarene skal lakkeres i Sherwood Green, en farge som de originale E-Typene hadde. Men Jaguar pensjonerte fargen allerede på 1960-tallet, så denne er forbeholdt meget spesielle begivenheter.
Selvsagt skal Jaguar lage hyllestversjonen både som Coupé og Convertible, som også får eksklusive 20-tommers lettmetallfelger, svarte bremsekalipere og et spesielt tofarget skinninteriør i tillegg til moderne ting som digitale instrumenter og en stor infoskjerm.
Man trenger heller ikke å bekymre seg om kreftene, for en F-Type R er virkelig en potent bil. Med firehjulsdrift og en V8-motor med 575 hk og et dreiemoment på 700 Nm, klarer den 0-100 km/t på solide 3,7 sekunder.
Toppfarten trenger man heller ikke å bekymre seg over, for den er så høy at Jaguar har måtte sperre den til akkurat 300 km/t.
Den norske prisen blir nok ikke like moro, for den er satt til 122.500 pund i Storbritannia.
Men selv ikke en slik prislapp blir den største utfordringen, for vi kan være ganske så sikker på at det er flere enn 60 stykker som har tenkt å bestille denne spesialversjonen.
Den hyller tross alt verdens vakreste bil, og ser ikke så verst ut selv heller.
Les også: