Puster nytt liv i kunstverket av en bil

I mars til neste år er det 60 år siden ikonet Jaguar E-Type ble lansert, og det skal feires med 12 nye E-Type-eksemplarer.


Jaguar lager vakre biler, og det har de faktisk alltid gjort. Selv før de ble «verdenskjente» var det smekre linjer som gjaldt, noe som kom spesielt til syne i sportsbilene XK120 (1948), XK140 (1954) og XK150 (1957).

Men endelige globale gjennomslaget kom ikke før i 1961, for da kunne de presentere en modell som selv Enzo Ferrari var sjalu på. Den legendariske bilmannen skal rett og slett ha kalt vidunderet Jaguar kom med for «verdens vakreste bil», og Ferrari-grunnleggeren visste helt klart hva han pratet om.

Britene hadde altså fått til noe helt eksepsjonelt, og så selvsagt fram til å kunne vise den fram under en spesiell tilstelning i tilknytning til Genève Motor Show i 1961. Men det var på håret at det gikk.

PR-sjef Bob Berry måtte nemlig kjøre en opalgrå 3.8-liters coupé med registreringsnummeret «9600 HP» fra Coventry til Genève natten før, og for å rekke tidsfristen måtte han rett og slett holde «full gass». Han rakk det med et par minutter.

Bilen kalt E-Type skapte så stor oppstandelse at Jaguar så seg nødt til å bringe nok en bil til Sveits, og ingeniøren Norman Dewis fikk beskjed om å «slippe alt» og komme seg til Genève med en E-Type i en fei.

Han hoppet inn en toppløs britisk racing-grønn 3.8-liter med registreringsnummer «77 RW», og fulgte deretter oppskriften til Berry.

Jaguar var også smart nok til å slippe løs journalistene i bilene, og dermed var sensasjonen et faktum. Bilen klarte nemlig det aerodynamikkekspert Malcolm Sayer hadde sett i vindtunell-testene ‒ en toppfart på 150 mph. Altså 241 km/t.

Den hadde ikke bare jetjagerlinjer, den flyttet nesten på seg som et jagerfly også.

«Alle» lot seg forføre av denne sportsbilen, og superstjerner som Steve McQueen, Brigitte Bardot, Frank Sinatra, George Harrison, Tony Curtis og Britt Ekland eide alle en Jaguar E-Type. Har du ikke hørt om disse? Spør en litt mer voksen da, så skal du få se et de blir blanke i øynene!

Jaguar E-Type er faktisk noe av det nærmeste du kommer et kunstverk av en bil.

I 1996 ble den, som tredje bilmodell i historien, stilt ut hos selveste Museum of Modern Art i New York City. Et bedre skussmål er det vel ikke mulig å få?

Serie 1 av E-Type kom i 1961 og strakk seg til 1968, mens serie 2 ble produsert fram til 1971. Den tredje og avsluttende serien ble laget fram til 1975, og ble da erstattet av Jaguar XJ-S.

Bilen ble altså introdusert i mars 1961, og til neste år er det 60 år siden den store begivenheten. Jaguar har særdeles stor lyst til å markere dette skikkelig, og Jaguars Classic Works går nå til det skrittet at de rett og slett lager et dusin nye E-Type kalt 60 Collection.

Disse skal lages i parvis, og kommer som seks par som består av en «9600 HP» og en «77 RW». Ja, vi hadde grunn til å skrive registreringsnumrene på de to prototypene som kjørte til Sveits. De nye bilene blir altså kopier av de to legendariske utgavene.

Dermed får ikonet et helt nytt liv, og du må muligens være en superstjerne i dag om du skal drømme om å sette deg bak rattet på en E-Type 2021-modell. Så kanskje vi ser Kendrick Lamar, Drake og Ariana Grande i en E-Type i framtiden. Hvem er det? Spør en litt yngre person, da vel!

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter