Det er ikke noe nytt at Porsche dunker til med nye utgaver av ikonet 911, for over hos Porsche Norge finner vi faktisk 25 forskjellige utgaver som du kan kjøpe. Jepp, det finnes over to dusin 911-utgaver.
Eller vi fant 26. For nå har tallet steget med en ny versjon, for tyskerne kliner altså til med en ny spesialutgave ‒ og kanskje den aller kuleste de har til salgs.
-->
Porsche har nemlig tittet tilbake i historiebøkene, og der har de funnet ut at deres aller første seier i Dakar-rallyet, den gang kjent som Paris-Dakar, kom i 1984. Og de har ikke tid å vente på et eventuelt 40 årsjubileum, og banker til med en hyllestversjon av denne allerede nå.
Selv om denne har Dakar i navnet, iler Porsche til og understreker at bilen trives akkurat like godt på asfalten som den gjør ute i sanddynene i Dakar. Så her skal man altså få det beste av begge verdene, og noe bedre enn det finnes jo ikke.
Det var en viktig ting med 911-utgaven tilbake i 1984, og det var firehjulsdrift. Ikonet kjent for sin bakhjulsdrift tok et gigantsteg med drift på fire hjul, så det var en historisk viktig bil.
911 Dakar er altså rallyinspirert, og det første man ser er at Porsche 911 Dakar har en høyere bakkeklaringen, mer bestemt 50 millimeter høyere enn en 911 Carrera med sportsunderstell.
Det er også et løftesystem kan heve for- og bakenden ytterligere 30 millimeter, og Porsche forklarer at bakkeklaringen og rampevinkelen er på høyde med vanlige SUV-er. Løftesystemet er en integrert del av chassiset, og «høyt nivå»-innstillingen er mulig å bruke helt opp i 170 km/t. Det har aldri gått fortere på kjerreveien til hytta som med en 911 Dakar.
Går hastigheten over 170 km/t vil bilen automatisk senke seg tilbake til sitt normale nivå, og ja, Porsche byr selvsagt også på spesialutviklede Pirelli Scorpion All Terrain Plus-dekk (størrelse 245/45 ZR 19 foran og 295/40 ZR 20 bak) som tåler terrengkjøring. Disse er standard, men det er også mulig å bestille 911 Dakar med Pirelli P Zero sommer- og vinterdekk, også disse har to kadaverlag for bedre beskyttelse.
En boxermotor sørger som vanlig for at hjertet banker skikkelig, og 6-sylindrede biturbo-motoren huser 480 hk og har et dreiemoment på 570 Nm. Porsche sier at 911 Dakar klarer sprinten opp til 100 km/t på 3,4 sekunder, og på grunn av terrengdekkene er toppfarten begrenset til 240 km/t. Det er jo logisk nok.
Med på kjøpet får man også en 8-trinns PDK-kasse og Porsche firehjulsdrift, og bakakselstyring, motorfester hentet fra 911 GT3 og anti-roll stabilisering.
Alle disse komponentene spiller selvsagt på lag, noe som bør bety overlegne kjøreegenskaper selv på sand og andre løse overflater ‒ og selvsagt rundt selveste verdens tøffeste racerbane, Nordschleife.
Videre byr 911 Dakar på to nye kjøremoduser, en Rallye-modus med bakfokusert firehjulsdrift og en Offroad-modus som hever bakkeklaringen automatisk. Begge de nye kjøremodusene har også en ny Rallye Launch Control, og denne åpner kult nok for hjulslipp på rundt 20 prosent.
Av kosmetiske grep finner vi en ny fast lettvektsspoileren og et bagasjeromslokk foran med luftuttak hentet fra selveste 911 GT3. Bilen kommer også med standard terrengdetaljer som de røde slepehakene i aluminium foran og bak, de utvidede hjulbrønnene og terskelene og de rustfrie beskyttelseselementene foran, bak og på sideterskel, forklarer Porsche. Sideluftinntakene på den redesignede frontenden er også beskyttet mot løse steiner med et rustfritt stålgitter.
På toppen, bokstavelig, kommer 911 Dakar med et synlig 12-volts strømuttak for frontlyktene på takstativet, som befinner seg på ekstrautstyrslisten. Her er lastekapasiteten 42 kilo, og åpner dermed for lagring av telt, drivstoff, vann og selvsagt spader ‒ alle ting er viktig om du tenker deg ut i ørkenen. Ja, Porsche kan til og med lokke med et taktelt til 911 Dakar.
Klyver vi inn i bilen er det bøtteseter, men kun foran. For bakseter er selvsagt overflødig for en bil som dette.
Porsche har også slanket vekten ved blant annet lettvektsglass, og en Porsche 911 Dakar veier kun inn til 1.605 kg – kun 10 små kilo mer enn 911 Carrera 4 GTS med PDK.
På innsiden er det også Race-Tex-overflater med dekorative sømmer i Shade Green, som også er eksklusivt tilgjengelig som en metallisk utvendig finish for 911 Dakar, opplyser tyskerne. Rallye Sport Package med veltebøyle, 6-punkts sikkerhetsbelter og brannslukningsapparat er valgfritt.
For ja, det er mulig å få bilen ferdig preppet som en 1984 Dakar-utgave.
Det åpner den valgfrie Rallye Design Package for, og her har Porsche Exclusive Manufaktur fokusert på en tofarget lakk i hvit/gentianblå metallic. Dette er et historisk grep, for aldri tidligere har Porsche satt en kombinasjon av tofarget maling og dekorativ foliering i serieproduksjon.
På siden av bilen er det mulig å velge et løpsnummer mellom 0 og 999.
Om man virkelig skal gå for vinnerbilen i 1984 med rallystripene i rødt og gull dukker også merket «Roughroads» opp på dørene. Dette viser at denne er en skikkelig røff og takler Dakar-rallyet.
Pakken byr også på hvitlakkerte felger og en rød baklysliste.
Det er dog to festdempere.
Porsche skal kun lage 2.500 eksemplarer av 911 Dakar, og prisen starter på hele 3.141.900 kroner. Det er nesten i klasse med den ultraville 911 GT3 RS.
Men så får man også kanskje den aller kuleste 911 som Porsche tilbyr, og en som fungerer like bra utenfor asfalten som på.
Slik ser den nye Porsche 911 Dakar ut:
Les også: