Tidligere denne uka kunne Volkswagen stolt, og det med rette, annonsere at de nå tester ut 5G i Wolfsburg-fabrikken. Det høres kanskje snålt ut, men dette er faktisk et gigasteg når det kommer til produksjon.
For et lynraskt nett åpner for såkalte smarte fabrikker, og funker det trådløse 5G-nettet slik Volkswagen håper kan de koble sammen maskinene.
-->
Og Wolfsburg har mange slike, rundt 5.000 robotoer, og med lynraske 5G, rundt ett millisekund treghet, åpner det for en nesten helautomatisk fabrikk.
For de litt eldre er det også litt nostalgisk å se hvem som har levert 5G-utstyret til Wolfsburg-fabrikken, for det er gode, gamle Nokia.
Volkswagen-gruppen tester også ut 5G-løsninger i Dresden-fabrikken, et pilotanlegg for ny teknologi. Her tester både Porsche, Audi og universitetet i Dresden blant annet ut førerløse løsninger takket være 5G.
Nokia leverer neppe løsninger til Zeekr, for dette merket hører hjemme i Kina. Der er blant annet Huawei langt fremme når det kommer til 5G-utstyr, og Zeekr er også langt framme når det kommer til smarte fabrikker.
Zeekr Intelligent Factory er faktisk en av de mest moderne bilfabrikkene som finnes, med en av de aller nyeste plattformene som er laget. Fabrikken som ligger i Ningbo ikke så langt fra Shanghai bruker et såkalt 5G+-system, hvor blant annet sveiseavdelingen består av rundt 300 roboter som gjør jobben automatisk.
Så hva i alle dager er Zeekr?
Jo, dette er en kusine av Polestar, Volvo og Lynk & Co, noe som bestyr at merket er eid av Geely-gruppen. Vi antar at det er to grunner til at Geely opprettet dette merket.
For det første vil de ha et merke som er øremerket premium elbiler, og for de andre har de en ny plattform som de vil utnytte enda mer.
Denne heter Sustainable Experience Architecture (SEA), og er laget grunnet en ny satsting sammen med Daimler, eierne til Mercedes.
Daimler og Geely har nemlig blitt enig om en felles satsing på Smart, og overført merket til et nytt selskap som de eier 50/50 av. Arbeidsfordelingen er enkel; Daimler står for det utvendige og innvendige designet, og Geely for resten ‒ inkludert produksjonen.
Som de fleste har fått med seg skal Smart bli et helelektrisk merke, og Geely har altså designet SEA-plattformen for denne satsingen. Men for å utnytte denne enda mer, har de bestemt at den skal bli en åpen plattform. Alle som vil kan altså få låne SEA, og en som vil er Zeekr.
De slår selv Smart når det kommer til den første bilen på denne plattformen, for det blir Zeekr 001.
Denne har nå gått inn i produksjon, hvor den første batchen av biler er ment for Kina. Men Zeekr har også annonsert en internasjonal satsing, så merket dukker nok opp også her i Norge.
Den første bilen har altså rullet ut av produksjonslinjen, og Zeekr har dårlig tid. Første levering skjer nemlig allerede lørdag.
Som du kan se av bildene nederst kan 001 minne litt om en Porsche Panamera, og ble vist som konsept av Lynk & Co med navnet Zero Concept i fjor. Og den rører også på seg som en Porsche.
Zeekr har utstyrt denne med et batteri på hele 100 kWh, og de to motorene yter totalt hele 536 hestekrefter med et dreiemoment på pene 768 Nm.
0-100 km/t er opplyst til 3,8 sekunder, og den stopper fra 100 km/t på bare 34,5 meter.
Rekkevidden, målt etter den kinesiske NEDC-standarden, er oppgitt til 712 kilometer, mens ladingen fra 10 til 80 prosent skal gå unna på en halvtime.
Zeekr gjlr seg nå klare til sin kinesiske satsing, og har allerede åpnet flere lokaler. To Experience Centers i Hangzhou og Shanghai, samt to Zeekr Space i Hangzhou og Tianjin. 10 flere er planlagt de neste ukene.
Ikke nok med det. De skal også sette opp egne 360 kW ladere i 10 kinesiske byer innen utgangen av 2021, så det går voldsomt unna med det nye merket.
Zeekr 001 blir den første av i alt seks modeller som så langt er planlagt av Zeekr i løpet av de fem neste årene.
Her er bilder fra den historiske begivenheten da den første Zeekr 001 rullet ut av samlebåndet, samt flere andre bilder av den helt nye elbilen.
Les også: