Lotus Emeya blir en imponerende elbil, og mye takket den enorme datakraften den besitter. (Fotos: Lotus)

Ufattelig datakraft i Lotus Emeya

Du tror knapt det du leser når det kommer til datakraften i Lotus’ kommende superbil, for dette er ellevilt. Eller skal vi si el-vilt?


Når bilene skal bli selvkjørende trenger de også en diger datahjerne, for her kan man ikke overlate noe til tilfeldighetene, eller flaksen om du vil.

Bilene må ta høyde for alle tenkelige situasjoner, og kunne reagere riktig hver eneste gang. Når disse hjernene og alle hjelpemidlene de trenger for å få infoen er på plass vil autonome biler nærmest utradere alle bilulykkene, og vi kan endelig nærme oss det ambisiøse målet om null dødsulykker.

Men kraftige og lynraske datamaskiner har flere fordeler. Lotus sier at det å prosessere kraft er den nye hk. Så ikke tell antall hestekrefter, men hvor mange kalkulasjoner hjernen til en superbil kan gjøre. Og det skal vi love deg er mange ‒ ufattelig mange.

Lotus har på gang en ny superbil kalt Emeya, og denne hyper-GT’en er også bygd på data-plattformen kalt Nvidia Drive. Og dette er ville greier.

Bilen kan nemlig fullføre opptil 25 billioner operasjoner på samme tid det tar den menneskelige hjernen å identifisere et bilde, som er omtrent 50 millisekunder, eller 1/20 av et sekund. Blunk og Emeyas en hjernehalvdel har gjort 25 billioner operasjoner. For det er to slike. Ja, ikke til å tro.

Lotus sier at nå som bilindustrien skal bli elektrisk så blir prosessorkraft de nye hestekreftene – og Emeya er altså en fullblods.

Mer eksakt så baner Nvidia Drive-plattformen vei for Orin systemer-på-en-brikke (SoCs) som brukes til å behandle data fra 34 toppmoderne surroundsensorer opptil 30 ganger i sekundet, og tilbyr 360-graders persepsjon uten blindsoner.

Det er fire lidarer, 18 radarer, syv 8 MP-kameraer (megapixler) og fem 2 MP-kameraer som i kombinasjon skanner området rundt bilen med en avstand på opptil 200 meter, og dette i alle retninger og selv i dårlig lys og dårlig vær. Disse lager et virtuelt miljø rundt bilen slik at det er mulig å definere den beste banen – et vesentlig krav i en autonom framtid.

All denne prosessorkraften kommer fra to Nvidia SoC-er, som til sammen leverer 508 billioner operasjoner per sekund, eller TOPS, med beregning i en kompakt formfaktor, som måler størrelsen på et frimerke, bare 3 mm tykt, forklarer Lotus. Om du henger med nedover skal du få se et bilde av denne.

Bygd på Geelys helt nye plattform kalt Electric Premium Architecture (EPA) som muligens også merkene Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk & Co og Smart vil benytte i framtiden, ligger alt til rette for at både Lotus Eletre, den aller første EPA-bilen, og ikke minst kommende Lotus Emeya, er toppmoderne.

Ja, vi vet, Volvo med sin EPA-traktor burde vært først på denne plattformen. Men vi får det som kjent ikke alltid som vi vil i dette livet.

Emeya skal altså benytte alle fordelene til EPA, inkludert en lynrask datahjerne.

‒ Prosesskraft blir raskt de nye hestekreftene, sier Maximilian Szwaj, visepresident for Lotus Technology.

‒ Det er derfor vi med Emeya har bygget en superdatamaskin på hjul. Den er fullpakket med høyteknologiske funksjoner designet for å gi kundene tillit, sikkerhet og tilfredshet. Den er også fullt framtidssikret og klar for en autonom framtid, med programvare som kan oppdateres kontinuerlig over luften.

Det kan de altså takke grafikkortkjempen Nvidia for.

‒ Med Nvidia Drive Orin som hjernen til Emeya, vil Lotus-kunder kunne oppleve nye bekvemmelighets- og sikkerhetsfunksjoner gjennom hele bilens levetid, sier Ali Kani, visepresident i Automotive hos Nvidia.

Hvorfor Szwaj mener dette er den nye hk viser også andre ting. Den doble Nvidia Drive Orin-konfigurasjonen åpner for eksempel for at Emeya gjennom en elektronisk kontrollert luftfjæring føler veien med en hastighet på 1.000 ganger i sekundet, og gjør dynamiske justeringer for perfekt kjørekomfort.

Det er også en rekke avanserte aerodynamiske teknologier, inkludert en aktiv frontgrill, bakre diffuser og bakspoiler, og alt dette bør gi nær perfekte kjøreegenskaper ved å justere marktrykket hele tiden. Denne bør altså sitte som klistret til asfalten.

Emeya er altså en elbil, og under gulvet sitter den en moderne 800-volt, 102 kWh batteripakke, og dette er viktig for ladetiden. Lotus sier at ladetiden fra 10-80 prosent går unna på kun 18 minutter når bilen er koblet til en 350 kW hurtiglader, og det er imponerende for en bil med et så stort batteri.

Også innsiden følger opp. Det er for eksempel 15,1-tommer OLED-berøringsskjerm som kan skryte av over 16 millioner farger, og den sentrale skjermen og Lotus Emeyas intelligente «Digital Cockpit» drives av et dobbeltkonfigurasjonsoppsett av Qualcomms nyeste Snapdragon 8155-prosessor og Epic Games Unreal Engine 3-programvare.

Så ja, her finner vi også den nyeste grafikkmotoren som benyttes i nær-realistiske spill.

Programvaren og maskinvaren er en del av Lotus’ Hyper OS, og her skal det være null etterslep med sanntidsgrafikk.

På toppen, bokstavelig, finner vi en head-up-skjerm, og veiinformasjon vises i sanntid med navigasjons- og avanserte førerassistentsystemer (ADAS).

Slik ser navigasjonen ut fra skjermen:

Lotus Emeya vil selvsagt lære seg å kjenne føreren, og skal være i stand til å lære individuelle kjøremønstre, som avgangstider, destinasjoner og ruter, for å tilby mer personlige reiser.

Superbilen er selvsagt utstyrt med 5G som alle selvkjørende biler i framtiden er avhengig av, og dette åpner også for trådløse OTA-oppdateringer som sørger for å gjøre bilen enda bedre med årene ‒ akkurat som med en god vin.

Hva mer Lotus Emeya kan by vet vi ikke foreløpig, for planen er at den ikke skal inn i produksjon før neste år en gang.

Men vi har iallfall lært at det er en vanvittig datakraft i denne bilen, og det kan Lotus blant annet takke denne lille brikken for:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Elbil Lotus Lotus Emeya