Over i Hongkong er det en gruppe som har store planer, for Apollo har allerede holdt på en stund med å utvikle en elektrisk superbil. Eller hyperbil som de selv sier.
Vi vet ikke hvor langt de har kommet, men det vi vet er at de blant annet samarbeider med Wesail New Energy Automotives for å få dette til. Og det skal HiPhi utnytte.
De har nemlig inngått et samarbeid med Wesail, og målet gir seg selv. En elektrisk superbil. Eller som HiPhi ikke overraskende sier ‒ en elektrisk hyperbil. Wesail skal sørge for hyperbilelementene, mens HiPhi skal stå for resten.
HiPhi har allerede sine første mer vanlige elbiler på plass og har også funnet veien til München og ikke minst Oslo her i Europa, så dette er et merke som får ting til å skje. Og de har heller ikke tenkt å bruke en masse år på superbilen kalt HiPhi A, for denne skal vises under Guangzhou Auto Show allerede dagen etter at dette ble skrevet.
‒ Nåværende trender vil alltid fortsette å utvikle seg og endre seg med utviklingen av teknologi og tidens gang, mens klassisk og raffinert luksus har en varig appell, sier David Ding, HiPhi-grunnlegger, styreleder og administrerende direktør
‒ Fra forbrenningsmotorens æra til den nye æraen med intelligent elektrisk mobilitet, skal de beste hyperbilene representere toppen av innovativ teknologi, samtidig som de hylle klassikerne, og vise fram den naturlige overgangen som en måte å se mot framtiden på.
I tillegg til å kombinere HiPhis mer luksuriøse konsept og Wesails superbilelementer er også Shanghai Tech University involvert i prosjektet, og de skal tilføre teknisk ekspertise og innovasjon.
‒ Alt dette åpner for et ekte kunstverk for denne nye æraen, slår Ding fast.
Så hva er dette for noe?
Som vi kan se av bildet over er HiPhi A utstyrt med en masse luftinntak, spoilere og andre ting. Men ta et ekstra blikk på karosseriet, for dette er noe svært spesielt. Her har de nemlig løftet løsninger fra flyindustrien med ting som titanlegering, aluminiumslegeringer, nanokeramikk og andre materialer både i chassiset og på innsiden.
Drivsystemet kommer fra HiPhi selv og plattformen åpner for 800 volt, og her er det ikke færre enn tre motorer ‒ en foran og to bak. Det gir en systemeffekt på 1.305 hk, og den elektriske raketten fyker opp til 100 km/t på drøyt 2 sekunder. Toppfarten skal på sin side snuse på 300 km/t, så her går det virkelig unna.
Batteripakken som HiPhi ikke sier noe konkret om skal sørge for at man kan herje for fullt rundt en bane i en halv time, og batteripakken skal også åpne for å slippe ut energi på hele 1,5 MW, så ja, 1.500 kW.
Bilen har også ting som aktiv bakhjulsstyring, kontinuerlig variabel demping og som en ekte hyperbil et vektforhold på nær 50:50. Så her bør også kjøreegenskapene være på plass.
Og ja, det er også dreiemomentvektorering, og det behøves. For drivsystemet kan generere hele, holde deg fast, 22.000 r/min. HiPhi sier at deres vektorkontroll åpner for 15 prosent forbedring i svinger og 10 prosent forbedring i bremseytelse.
HiPhi A skal ikke overraskende lages i et begrenset antall, og skal være klar i løpet av 1. kvartal 2025. Og siden Norge er prioritert skal vi ikke se bort fra at HiPhi A også dukker opp med norske skilt en gang i framtiden.
Her er flere bilder av det elektriske monsteret HiPhi har på gang.