En gang i tiden var faktisk den danske kronprinsen Frederik ung og ganske vilter. Hans kjærlighet for raske biler førte også til noen uheldige episoder bak rattet, og dermed også en merkelapp som har hengt på han siden ‒ turboprinsen.
Den rake motsetning finner vi kanskje i Storbritannia, for prins William er den «ordentlige» av Lady Dianas to sønner. William lever et relativ rolig liv sammenlignet med lillebror Harry ‒ kongefamiliens litt ustyrlige medlem som nå har emigrert til Nord-Amerika. Men William sier ikke nei takk til en fartsfylt opplevelse, han heller.
-->
Rallyserien Extreme E har som mål å fremme elektriske biler og ikke minst klimavennlige løsninger, og for å rette fokus på klimautfordringene skal de kjøre fem runder på utsatte plasser.
Den første er allerede avviklet, og ørkenetappen i Saudi-Arabia ble vunnet av svenske Johan Kristoffersson og australske Molly Taylor som kjører for tidligere formel 1-verdensmester Nico Rosbergs team.
Neste ut er havetappen som skal kjøres i Senegal til helgen, deretter kjøres den arktiske etappen på Grønland, regnskogetappen i Brasil og til slutt avsluttes det hele i desember med en isbreetappe i Argentina.
Det er ni lag som består av en kvinne og en mann, og alle kjører de samme bilene som er kalt Odyssey 21. Og dette er litt av noe elektriske SUV’er.
De elektriske terrengbilene veier 1,780 kilo, har 560 hk og klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Og de kan nærmest kjøre opp, og ned, en vegg,
Derfor har teamene fylt opp førersetene med noen virkelige ess, og nevnte Kristoffersson som er tidligere verdensmester i rallycross konkurrerer mot stjerner som Carlos Sainz (seinor), Sebastien Loeb, Mattias Ekström og Jenson Button. Sistnevnte har sitt eget team, og har nå hentet inn svenske Kevin Hansen som sjåfør slik at han kan fokusere mer på teamarbeidet under løpene.
Man bør altså har litt rutine før man setter seg inn bak rattet på en Odyssey 21, men prins William er muligens ikke så kjedelig som man kanskje tror. For han tok raskt utfordringen da han stiftet bekjentskap med Extreme E i Skottland, og ble spurt om han ville teste bilen.
Da fører Catie Munnings ga han en innføring i bilen og alle kreftene den innehar, svarte han likegodt:
«Sett på noen vinger, så flyr den».
Ifølge engelsk media trivdes prinsen bak rattet, men han, altså bilen, koste også med en dekkbarriere på en av rundene rundt banen. Det tok verken han eller de i Extreme E veldig tungt.
Etter testen ble han spurt av Munnings hvordan det var:
«Jeg fant grensen ganske raskt. Som du sa, man må kjøre på grensen for å finne ut hvor den er», sa han spøkefullt.
Primus motor for Extreme E er Alejandro Agag, en spanjol som også var med på å starte opp den elektriske versjonen av formel 1, formel E.
‒ Det var en stor ære for Extreme E å være vertskap for prins William på Knockhill i dag, sa Ageg.
‒ Det var en fantastisk mulighet for oss å vise hvordan vi jobber mot de samme målene som vi deler rundt en framtid med lavere karbon. Jeg tror han syns det var en fin erfaring bak rattet til Odyssey 21, under ekspertinstruksjon fra Catie. Kanskje et gjesteløp i Extreme E lokker?
Eksperten selv var svært fornøyd med eleven.
‒ Dette er ikke en dag jeg kommer til å glemme med det første! sa Munnings.
‒ Det var en absolutt ære å møte «The Duke of Cambridge» og lære ham om Odyssey 21 og noen av nøkkelegenskapene til disse utrolige maskinene. Prins William lærte seg raskt de grunnleggende ferdighetene, og virket veldig komfortabel med å kjøre elektriske kjøretøy. Kanskje min Andretti United-lagkamerat Timmy (Hansen) bør føle seg litt truet?
Ikke alle er like glade for elektrisk og ganske lydløs racing, men at det kommer for fullt er ganske så sikkert.
Og kanskje får vi et kongelig løp mellom den gamle turboprinsen og den nye rallyprinsen? Den danske kronprinsen var faktisk en av de aller første som fikk kjøre en elektrisk Fisker Karma tilbake i 2009, så også han vet hva som bor i disse elektriske elbilene som har all kraft tilgjengelig helt fra start av.
Men som vi kan se av videoen under trenger kanskje den britiske prinsen litt mer trening, for vi har vel sett det gå litt mer unna enn det gjør akkurat her?
Les også: