Tilbake i 2018 bestemte Triumph seg for å satse elektrisk, men ettersom dette er noe helt nytt trengte de hjelp. Og heldigvis for dem er merket britisk, for det finnes en masse hjelp på fotballøya.
Så de tok kontakt med eksperter som Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain og universitetet i Warwick (WMG), og fikk også drahjelp av Innovasjon UK som har en egen satsting på nullutslipps-kjøretøy.
-->
Resultatet av samarbeidet viser Williams Advanced Engineering (WAE) nå ‒ en potent elektrisk prototype av en motorsykkel kalt Triumph TE-1.
‒ Det er gledelig å høre positive kommentarer fra førerne som bekrefter at dynamikken til sykkelen er på linje med Triumphs DNA, sier Dyrr Ardash, en leder hos Williams Advanced Engineering.
‒ Dette har blitt underbygget av det klasseledende batteri- og kontrollsystemet som WAE har produsert i en lett og integrert pakke. Denne kjerne-WAE-teknologien har gjort det mulig for oss å overgå ytelses- og lademål for batteriet, som vi ser fram til å se i framtidige drivlinjer.
Triumph har selvsagt stått for det overordnede designet til TE-1, som har aggressive og litt futuriske linjer. WAE har blant annet bidratt på batterifronten, som for en slik motorsykkel må være både kompakt og lett.
Resultatet er dette:
Hva selve batteri på 15 kWh veier sier de ikke noe om, men skal vi måle etter den totale vekten bør det ikke være veldig mye. Motorsykkelen har nemlig en matchvekt på kun 220 kilo, og er betydelig lettere enn mange andre elektriske motorsykler i samme kategori.
Og den har også en ganske så bra kraft-til-vekt-ratio, for det elektriske drivverket byr på 177 hestekrefter. Nå er den ikke lynende rask, men prototype forflytter veldig greit på seg den og.
0-96,5 km/t er opplyst til 3,6 sekunder, og kanskje enda mer imponerende ‒ 0-161 km/t fyker unna på bare 6,2 sekunder. WAE sier ikke noe om toppfarten.
De forklarer videre at batteriet gir en rekkevidde på 161 kilometer, og man trenger ikke å vente altfor lenge på at ladingen er unnagjort heller. 0-80 prosent av batteriets kapasitet fylles på 20 minutter, og TE-1 er også utstyrt med regenerativ bremsing som gir ekstra saft i batteriet.
Festbremsen er at dette er en testsykkel, så om Triumph faktisk går videre og setter den i masseproduksjon er ikke kjent. Men det høres jo ut som et logisk steg, gjør det ikke?
‒ Vi er utrolig stolte over å kunne dele slike positive resultater av Project Triumph TE-1, hvor prototypetestene har overgått mange av våre opprinnelige mål og forventninger, sier Nick Bloor, administrerende direktør, Triumph Motorcycles.
‒ Alle i teamet er begeistret over resultatene vi har oppnådd med partnerne våre, og hvordan resultatene av prosjektet vil føre til den elektriske framtiden som kommer fra Triumph.