Tre store sto bak hver 3. bil i 2019

En tysk, japansk og fransk-japansk gruppe sto bak en tredjedel av alle nybilene som ble solgt i 2019.


Store grupper og allianser er i ferd med å feste et solid
grep på bilindustrien, og det er tre skikkelige tungvektere som regjerer.

Focus2Move har nå samlet tallene for 2019, og disse viser ikke overraskende at det er Volkswagen-gruppen (VAG) som er den aller største produsenten målt i antall solgte biler.

Ifølge Focus2Move solgte de 10,3 millioner biler (VAG selv sier 10,9 mill. biler), og dette er en markedsandel på 12,2 prosent.

(Foto: VW)

Heller ikke overraskende er det Toyota-gruppen som følger
hakk i hæl, og det japanske bilkonsernet endte på nærmere 9,7 millioner biler, en
oppgang på 2,2 prosent fra 2018 og en markedsandel på 11,4 prosent.

Den tredje store er Renault-Nissan-alliansen, som ifølge Focus2Move leverte ut 9,2 millioner biler. Denne gruppen sliter litt i motvind, hvor bråket rundt den tidligere lederskikkelsen Carlos Ghosn som nylig rømte fra Japan tar mye oppmerksomhet.

Alliansen måtte bokføre et salg som gikk ned -5,9 prosent i
2019, men tross dette hadde de en markedsandel på 10,8 prosent.

Ytterligere to store

Bak denne trioen er det ytterligere to grupper som skiller
seg ut.

General Motors oppnådde et salg på 7,7 millioner i fjor, men
her peker pilene virkelig den gale veien. GM fikk nemlig en nedgang på hele -10,7
prosent, og markedsandelen falt også fra 9,8 til 9,1 prosent i 2019.

Den femte store i bilverden er gruppen bak merkene Hyundai
og Kia, og disse endte på 7,2 millioner biler i 2019. Dette er ned -1,1 prosent
fra 2018, og markedsandelen var på 8,5 prosent.

Deretter følger Ford-gruppen med 4,9 millioner biler, Honda
Motor med 4,8 millioner, Fiat Chrysler med 4,3 millioner, den franske
PSA-gruppen med 3,1 millioner og på 10. plass finner vi Daimler med 2,6 millioner
biler i 2019.

Toyota størst av merkene

Når det gjelder merkene er det Toyota som er verdens størst, ifølge Focus2Move.

Det ble solgt formidable 8,6 millioner Toyota-biler i 2019, og
faktisk var hver 10. bil en Toyota. Salget til det store merket økte med 1,8
prosent, og markedsandelen lød på formidable 10,2 prosent.

Ikke overraskende følger Volkswagen-merket nærmest, og det
ble solgt 6,4 millioner slike i fjor. Det er en nedgang på -1,8 prosent, så
Toyota har fått en større luke enn tidligere til det tyske merket. VW hadde en
markedsandel på nærmere 7,6 prosent i 2019.

De to skiller seg ut, og resten av topplisten er ganske jevn.

Over halve markedet

Ford følger nærmest med 4,7 millioner, og deretter Honda 4,6
millioner, Nissan med 4,3 millioner, Hyundai med 4,2 millioner og Chevrolet med
3,8 millioner biler.

Kia solgte 2,8 millioner, Mercedes 2,4 millioner og som det
10. mest populære merket i 2019 fulgte BMW med 2,2 millioner biler.

De 10 mest populære merkene sto for over halvparten av det
totale salget, og hadde en markedsandel på 52,51 prosent i 2019.

Les også:

Les mer om:

Nyheter bilnyheter bilsalg