Fords nye bil «ser» rundt svingen

Ford tar i bruk ny teknologi som gjør at bilene kommuniserer med hverandre og eksterne kilder.


En puma kan se nesten like godt om natten som om dagen, men etter
det vi vet kan ikke villkatten se rundt svingen.

Om den ikke er en Puma på fire hjul, da.

For nye Ford Puma blir nemlig utstyrt med en ny teknologi
som blant annet går under betegnelsen C2X.

Denne kryptiske forkortelsen står for car-to-everything, og
betyr ganske enkelt at bilen kan kommunisere med eksterne kilder.

Det vil si både andre biler og andre trafikale kilder som inneholder
sanntids-data, noe nye biler vil kunne gjøre i framtiden.

En interessant nykommer som åpner for dette er den kommende generasjonen
av Volkswagen Golf, og en annen er altså Fords nye Puma.

Denne kommer nå som mildhybrid, og vil som standard by på
C2X-teknologi som gjør kjøreturen hakket sikrere.

For å kunne bruke en slik teknologi må bilen være koblet til
nett, noe den kommende Puma blir via FordPass Connect.

Dermed kan bilen motta informasjon om farer fra lokale
myndigheter, nødetater og andre kjøretøy koblet opp mot den samme «skyen».

Det kan varsle om alt fra mennesker eller dyr i veibanen til
ulykker, ras eller spesielt vanskelige kjøreforhold.

Bilen kan altså «se» rundt svingen og over bakketoppen.

‒ Det som gjør dette systemet annerledes er at alle bilene
er koblet opp mot den samme «skyen». Det er ikke noe behov for noe tredjeparts
programvare. Dette er et stort og viktig skritt framover. Advarslene er
konkrete, spesifikke og tilpasset for å gi deg en tryggest mulig kjøretur, sier
direktør for produktutvikling i Ford Europa, Joerg Beyer.

Det nye med teknologien er altså at bilens system tar hånd
om informasjonen, og deler denne umiddelbart via nettskyen.

Dette kan innebære at kollisjonsputa er utløst, at
nødblinkere er aktivert eller så enkelt som at vinduspusserne brukes.

Denne informasjonen kan en bil automatisk dele med andre rundt
seg, og på den måten advares medtrafikanter.

Advarslene med relevant informasjon blir synlige i bilens
instrumentpanel, og jo flere biler som er knyttet opp mot nettverket, jo mer
effektivt blir systemet.

Ford skal iallfall bidra med sin del, og sier at dette skal
introduseres i 80 prosent av personbilene i løpet av året.

Og ja, informasjonen som sendes ut kan også brukes av andre
bilmerker som er koblet opp til den samme nettskyen.

Slik fungerer det hele:

Ford kommer altså med en ny Puma som du kan lese om her, og den er snart klar for det norske markedet.

I første omgang kommer den i to utstyrs-versjoner, Puma
ST-Line og Puma Titanium, og Ford byr på et mildhybrid-system koblet sammen med
den prisbelønte 3-sylindrede 1.0-liters EcoBoost-bensinmotoren som skal ta
forbruket ned med opptil 9 prosent.

Og den kan altså «se» rundt svingen.

Selv rovdyret som deler navn med bilmodellen kan ikke det.

Her er bilder av den nye Ford Puma:

 

Les også: