Hva får du om du tar den nye Clio RS Line og spriter den
opp? Jo, faktisk en Clio Cup, en Clio Rally eller en Clio RX ‒ alt etter hva du
skal bruke den til. I helga foregikk formel 1-runden i Frankrike, og det er som
kjent også hjemlandet til bilprodusenten Renault.
har det seg slik at Renault har en splitter ny folkemodell som passet ekstra
godt til akkurat dette. I 1990 introduserte den franske produsenten en bil som
skulle bli usedvanlig populær i Europa, den kompakte modellen Clio. De fulgte opp med 2. generasjon i 1998, Clio III i 2005 og 4.
generasjon i 2012. Så det var på tide med en ny generasjon, spesielt når vi vet
hvor mye teknologien i bilene har endret seg de siste sju årene. Og under Genève Motor Show i begynnelsen av mars viste de en ny og enda mer moderne Clio, både utstyrsmessig og designmessig. 5. generasjonen kommer helt sikkert til å bidra til salget,
og kanskje overraskende for oss nordmenn snakker vi altså her om Europas nest
mest populære modell ‒ kun slått av Volkswagen Golf.
fint inn i europeiske byer, for Renault gjør som flere andre og tilbyr også en
racingversjon av denne. Eller mer eksakt tre! Mange har fått med seg at for eksempel Volkswagen gjør dette
med racingutgaver av Golf og Polo, biler spesielt designet for henholdsvis
asfaltracing og rally. Clio drar den helt ut, og tilbyr en racingmodell av Clio som både kan brukes både til baneracing, rally og rallycross ‒ et kinderegg av en racerbil! Det er Renault Sport Racing som har klekket ut idéen og
løsningene for å få dette til, og de har brukt ett år på å videreutvikle
basismodellen Clio RS Line til dette kinderegget. Vanligvis er slike racingversjoner spesialutviklet for en
gren, ref. Golf GTI TCR til asfaltracing og Polo GTI R5 til rally. Men Renault
har altså kommet opp med en løsning som, ifølge dem selv, gjør at denne kan
fungere i alle de tre grenene.
samme bilen, men de har utviklet tre forskjellige sett som enkelt kan byttes
slik at den gjøres om til en bil som passer den grenen man skal konkurrere i. Så man kan altså kjøre rallycross den ene helga og delta i asfaltserien
Clio Cup den neste, kan man gjøre det bak rattet på den eksakt samme bilen. Dette gjør den svært fleksibel, og et ganske så mye
billigere alternativ for de som ønsker å kjøre i forskjellige grener. Racingversjonen av Clio RS Line byr på en 1.3-liters TCe-motor
med rundt 170-180 hestekrefter, og dreiemomentet er oppgitt til mellom 280 og
320 Nm i forhold til de forskjellige reglementene. Den kommer også med tre sett dekk og en racingklar
bensintank, og bilen blir lansert på sensommeren. Salget åpner i oktober, mens
leveringene begynner en gang i 2020. Her er flere bilder av den spesielle Clio-versjonen: Les også:
- Tesla nektet å være med på kvalitetsundersøkelse
- Åpner venteliste rundt potensiell el-favoritt
- Ferrari viser tre unike modeller