Tre nye Cupra-modeller innen 2025

Cupra tjener penger som bare det, og akter å holde momentet oppe. Nå annonserer de tre nye elektrifiserte modeller de tre neste årene.


Cupra er et av disse nye merkene som har poppet opp i kjølvannet av den elektrifiserte tiden som velter over oss, og det er kun fire år siden Seat og Volkswagen-gruppen stiftet det nye merket.

Og det har gått unna.

-->
Det ferske merket har leverte 200.000 biler, og omsetningen har vokst fra 430 millioner euro i 2018 til nesten 2,2 milliarder euro i 2021. Det er langt over forventingene som Cupra og deres eiere hadde, og bare i år er planen å doble både salget, omsetningen og det globale nettverket.

Her hjemme er endelig elbilen Cupra Born på plass ett år etter premieren, og spanjolene retter nå blikket videre framover. Og der framme i horisonten vaker tre nye modeller ‒ Cupra Terramar, Cupra Tavascan og Cupra Urban Rebel.

‒ I kveld viser vi hele utvalget av Cupras neste generasjon helter som skal lanseres innen 2025, sa Wayne Griffiths, administrerende direktør i Cupra, tirsdag kveld.

‒ På mellomlang sikt er målet vårt å levere 500.000 biler per år og presse oss videre med vår internasjonale ekspansjon inn i nye markeder, samt å gå inn i nye segmenter. Cupra-familien er forpliktet til å få alt dette til å skje ‒ det er menneskene som teller. For til slutt er det de som lager merkevaren.

Cupra har altså på gang tre nye modeller, to rene elbiler samt en SUV som også skal komme som ladehybrid med ganske så gavmild elektrisk rekkevidde. Slik ser trioen ut:

Cupra Terramar blir merkets første elektrifiserte SUV-modell, og denne skal settes sammen i Audis Györ-fabrikk i Ungarn.

Terramar skal komme både med en ordinær bensinmotor og som ladehybrid, og for sistnevnte ser Cupra for seg en elektrisk rekkevidde som passerer 100 kilometer. Den tar altså det beste fra begge verdener, lang rekkevidde, rask fylling og utslippsfri kjøring i hverdagen.

‒ Terramar, vår nye sportslige hybrid-SUV, kombinerer dristige proporsjoner perfekt med et langt slående panser, mens haienesen betyr motstand og viljen til å vinne, sier Jorge Diez, designdirektør hos Cupra.

‒ Når vi tenker på hvordan sjåføren vil føle seg, gir vi en unik opplevelse med den nyeste teknologien, takket være det førerorienterte interiørkonseptet. Alt i alt en 4,5 meter lang SUV, med Cupra DNA klar til å riste et av de mest konkurransedyktige segmentene.

Tavascan-konseptet viste Cupra allerede tilbake i 2019, og vi har også fått et hint om hvordan denne blir gjennom Tavascan Extreme E Concept vist i fjor.

Bilen er planlagt til 2024, og konseptet i 2019 bød på to elmotorer og 4-hjulsdrift, mens den totale effekt ble opplyst til 306 hestekrefter.

Konseptet var også utstyrt med et batteri på 77 kWh som den gang hintet om en rekkevidde på 450 kilometer, og linjene var det iallfall ingenting å utsette på.

Slik ser nemlig konseptet fra 2019 ut:

Den tredje modellen er kanskje den som har aller størst potensiale, for Urban Rebel er en urban elektrisk rebell på bare 4,03 meter.

‒ Cupra Urban Rebel vil være det største prosjektet for selskapet vårt i de kommende årene, siden det er nøkkelen for transformasjonen vår som en helelektrisk merkevare, sier Werner Tietz, visepresident for forskning og utvikling ved Cupra.

‒ Vi leder klyngeutviklingen, familien av kjøretøy som skal demokratisere bærekraftig urban mobilitet, for ulike merker innen Volkswagen-konsernet.

Den blir altså en spydspiss i satstingen på de aller minste og elektriske bilene i det store VAG-konsernet, og skal da også settes sammen på den etter hvert så berømte MEB-plattformen.

Cupra har fokusert på vekt både utvendig og innvendig, noe som er positivt både for rekkevidde og ytelser. Og den høres vitterlig ut som en liten rebell.

For Urban Rebel skal drives av en 226 hk sterk elektriske motor som skal sørge for at den bruker 6,9 sekunder opp til 100 km/t, mens Cupra sier at den skal få rekkevidder opp til 440 kilometer.

Bilen som både blir designet og utviklet i Barcelona skal etter planen lanseres i 2025.

‒ Urban Rebel er mer enn bare en bil for Cupra, slår Griffiths fast.

‒ Dette er modellen som skal demokratisere urban elektrisk mobilitet. Emosjonell, sexy og morsom å kjøre og samtidig tilgjengelig. Vi beviser at elbiler ikke trenger å være kjedelige. Dette vil være neste generasjons inntreden i vårt utvalg.

Her er bilder av Cupra Urban Rebel, vist fram for første gang i fjor.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter