Så langt rullet familie-elbilene i NAF-testen

Halvparten av de 31 nye elbilene som deltok i den store El Prix-testen er ifølge NAF familiebiler, og rekkeviddene på disse strakk seg fra 371 kilometer og til 545 kilometer.


NAF har over flere år etterspurt bedre info fra produsentene når det kommer til rekkevidde og ladefart for nye elbiler, og i stedet for å vente på at noe skjer har de bestemt seg for å teste ut dette selv.

De kjører tester både på vinteren og sommeren, og målet er å komme med tall som viser hvor langt nye elbiler ruller under realistisk bruk.

Den foreløpig siste runden er akkurat gjennomført, og denne gang hadde de samlet 31 elbiler som ble kjørt helt til de gikk tom for strøm.

Været var ikke på elbilenes side, og de fleste ga seg før de nådde sine offisielle WLTP-tall for rekkevidde. Den bilen som gikk aller lengst var også den med det høyeste WLTP-rekkevidden, og Mercedes EQS 450+ som har en offisiell rekkevidde på 711 kilometer ga seg etter 620 kilometer.

Den elbilen er litt for dyr til å bli kalt en familiebil, men NAF har puttet 15 av de 31 elbilene inn i denne kategorien.

‒ Utvalget av elektriske familiebiler har vokst voldsomt det siste året. Nå er det mye å velge i alle prisklasser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

En av de få bilene som faktisk gikk lengre enn den offisielle rekkevidden var Tesla Model Y LR Dual Motor, som også var den som gikk lengst av familiebilene. Denne har et WLTP-tall på 507 kilometer, men ga seg ikke før 540 kilometer var passert.

Det er godt nytt for mange nordmenn, for Model Y er så langt Norges mest solgte bil i 2022 med godt over 3.500 nyregistrerte slike biler.

En variant av den bilen som er nærmest på salgslisten, Volkswagen ID.4, deltok også på El Prix, som rekkevidde-testen er kalt. En ID.4 GTX har 466 kilometer som oppgitt rekkevidde, men det var ikke testbilen i nærheten av. Den stoppet etter 428 kilometer.

Den familiebilen som kom nærmest Model Y var Kia EV6 RWD, som var 28 kilometer unna sin oppgitte rekkevidde da den passerte 500 kilometer-grensen med fattige 200 meter.

Nummer tre var den splitter nye Skoda Enyaq Coupé RS som i likhet med Model Y overgikk seg selv, og stoppet på 497 kilometer ‒ 6 kilometer over WLTP-tallet. Ikke verst i regn og temperaturer mellom 7 og 15 grader.

NAF sier at for å bli definert som en familiebil i elbiltesten må de ha minimum 500 liter bagasjerom inkludert bagasjerommet foran, og prisen må være under 800.000 kroner.

Prisene spenner fra 369.000 til 675.000 kroner for de 15 helelektriske familiebilene i testen.

‒ To av elbilene i årets test har massive bagasjerom på over 800 liter. De kjørte i tillegg faktisk over 400 kilometer selv i regnvær. Da begynner vi å snakke om praktisk familiebil som rommer mye og kan bli med på sommerens bilferie, sier Sødal.

6 av de 15 elbilene hadde også et lite, men praktisk, bagasjerom foran, på elbilspråket kalt frunk.

‒ Frunken er et praktisk bagasjerom som kan romme enten ladekablene så det er lett tilgjengelig. Flere av modellene har også såpass stort frunk at det rommer bagger og mindre kofferter også, sier Sødal.

Så langt rullet de 15 elbilene som er definert som familiebil i El Prix:

BilmodellPrisWLTP for utstyrsmodellKjørelengde i elbiltestenBagasjerom Bagasjerom frunk
Maxus Euniq 6Fra 369.900 kr354 km388,4 km754 literNei
Kia EV6 4WDFra 419.000 kr484 km459,2 km511 liter20 liter
Kia EV6 RWDFra 419.000 kr528 km500,2 km 511 liter52 liter
Audi e-tron Q4 40Fra 448.500 kr498 km460,9 km520 literNei
VW ID.4 GTXFra 466.600 kr466 km428 km543 literNei
Audi e-tron Q4 50 quattroFra 486.900 kr459 km459,6 km520 literNei
Hyundai Ioniq 5 RWDFra 489.000 kr481 km466 km527 liter57 liter
VW ID.5 GTXFra 498.200 kr473 km453 km549 literNei
Skoda Enyaq iV80XFra 505.760 kr481 km446 km585 literNei
Nio ES8Fra 539.000 kr500 km443,7 km871 literNei
Tesla Model Y LR Dual MotorFra 574.232 kr507 km545 km854 liter117 liter
BYD TangFra 599.900 kr400 km407,6 km578 literNei
Hongqi EHS-9Fra 619.000 kr465 km371,1 km622 liter75 liter
Ford Mustang Mach-E GTFra 675.500 kr500 km436,6 km402 liter100 liter
Skoda Enyaq Coupe RSIkke fått pris491 km497 km 570 literNei

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter