- Annonse -
HjemNyheterNy Mercedes GLC-hybrid med lang elektrisk rekkevidde

Ny Mercedes GLC-hybrid med lang elektrisk rekkevidde

Mercedes klinker til med en ny GLC, og den kommer også som ladehybrid med en ganske så voksen elektrisk rekkevidde.

Det føles som at Mercedes GLC har vært her en stund, men det er faktisk en ganske så ny modellklasse fra stjernemerket. Den høyreiste søsteren til C-klasse ble introdusert i 2015, og har dermed rukket å bli sju år.

- Annonse -

Det er normalt litt for lite til å komme som en ny generasjon, men som vi vet har det skjedde svært så mye på bilfronten siden den gang. Det har også Mercedes tatt konsekvensen av, og byr dermed på en helt ny generasjon GLC allerede nå.

Det er et aldri så lite klasseskille-oppgjør i Mercedes for tiden, noe som betyr at stadig flere biler får utstyr som tidligere kun var forbeholdt flaggskipet S-klasse.

Nye Mercedes GLC er intet unntak, og blir blant annet utstyrt med 2. generasjons MBUX som inkluderer et 360-kamera som kan «se» gjennom bilen og de imponerende Digital Light-lysene.

Nye GLC er også mulig å få med ting som Airmatic luftfjæring og bakakselstyring, hvor sistnevnte styrer samme vei som forhjulene under 60 km/t og motsatt vei over 60 km/t. Dette medfører kortere svingradius i lave hastigheter og smidigere kjøreegenskaper i høyere hastigheter.

- Annonse -

Siden 2015 har også trenden bikket stadig mer mot elektrifiserte drivsystemer, og nye GLC kommer både som ladbar hybrid og som mildhybrid. Og som vi vet av elbiler er aerodynamikken viktige for forbruk og dermed rekkevidde, så Mercedes har optimalisert luftmotstanden ytterligere og den nye utgaven har en luftmotstandskoeffisient 0,29 Cd ‒ to tideler bedre enn forgjengeren.

Så det er kanskje ikke rart at konserndirektør Kjetil Myhre hos Mercedes-Benz Norge er spent nå som 2. generasjon har hatt verdenspremiere.

‒ Nye GLC imponerer med et elegant utseende og komfortable kjøreegenskaper, slår han fast.

‒ Som ladbar hybrid vil den få en elektrisk rekkevidde på over 100 kilometer, som gjør det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk.

- Annonse -

Kombinasjonen SUV i C-segmentet med grei plass ‒ nye GLC har vokst 6 cm til 4,72 meter, mens bagasjerommet har økt med 70 liter til 620 liter ‒ elektrisk kjøring i hverdagen samt ingen rekkeviddeangst på langturer høres da også ut som en ganske forlokkende deal.

Når det gjelder ladehybriden er denne utstyrt med et batteri på 31,2 kWh, og elmotoren byr på 100 kW og 440 Nm. Denne kan leveres enten med en bensin- eller dieselmotor. Batteriet kan også hurtiglades via 60 kW, og er i så fall oppladet på 30 minutter.

Hjemmeladeren er på maks 11 kW.

Mildhybriden har en integrert startgenerator (ISG) som bruker et 48-volts system, og åpner for at bilen kan seile uten bruk av diesel- eller bensinmotoren i enkelte situasjoner. Denne tilbyr også en sømløs start/stopp-funksjon som hjelper på forbruket.

Mercedes Norge melder at den nye generasjonen av GLC er ventet på norske veier i løpet av høsten, så den bør ikke være så altfor langt unna.

Ladbar hybridGLC 300 e 4MATICGLC 400 e 4MATICGLC 300 de 4MATIC
MotorR4 bensinmotorR4 bensinmotorR4 dieselmotor
Volum1.999 cc1.999 cc1.993 cc
Effekt (bensinmotor)204 hk ved 6.100 o/min252 hk ved 5.800 o/min197 hk ved 3.600 o/min
Dreiemoment (bensinmotor)320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min
Effekt (elektrisk motor)100 kW100 kW100 kW
Dreiemoment (elektrisk motor)440 Nm440 Nm440 Nm
Systemeffekt313 hk381 hk335 hk
System-dreiemoment550 Nm650 Nm750 Nm
Drivlinje4MATIC firehjulstrekk (31:69)4MATIC firehjulstrekk (45:55)
Girkasse9G-TRONIC automatgir
Akselerasjon 0 – 100 km/t6,7 s5,6 s6,4 s
Toppfart218 km/t237 km/t217 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP)0,6 – 0,8 l/100 km0,6 – 0,8 l/100 km0,5 – 0,7 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP)14 – 19 g/km14 – 19 g/km13 – 17 g/km
Blandet elektrisk forbruk (WLTP)24 – 26,8 kWh/100 km24 – 26,8 kWh/100 km24,4 – 27,4 kWh/100 km
Elektrisk rekkevidde (WLTP)104 – 120 km104 – 120 km102 – 117 km
48-volts mildhybridGLC 200 4MATICGLC 300 4MATICGLC 220 d 4MATIC
MotorR4 bensinmotorR4 bensinmotorR4 dieselmotor
Volum1.999 cc1.999 cc1.993 cc
Effekt204 hk ved 6.100 o/min258 hk ved 5.800 o/min197 hk ved 3.600 o/min
Elektrisk effekt (boost)23 hk23 hk23 hk
Dreiemoment320 Nm ved 2.000 – 4.000 o/min400 Nm ved 2.000 – 3.200 o/min440 Nm ved 1.800 – 2.800 o/min
Elektrisk dreiemoment (boost)200 Nm200 Nm200 Nm
Drivlinje4MATIC firehjulstrekk (45:55)
Girkasse9G-TRONIC automatgir
Akselerasjon 0 – 100 km/t7,8 s6,2 s8,0 s
Toppfart221 km/t240 km/t219 km/t
Blandet drivstofforbruk (WLTP)7,3 – 8,2 l/100 km7,3 – 8,2 l/100 km5,2 – 5,9 l/100 km
Blandet CO2-utslipp (WLTP)167 – 186 g/km167 – 186 g/km136 – 155 g/km
Bagasjevolum620 – 1640 liter

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her