Åpner for bestillinger av BMW iX1

Både prisene og rekkeviddene er klare for elbilen som tar over for BMW i3, men ikke forvent iX1 på plass i Norge før i 2023.


Tyskerne har hatt den potensielle volumselgeren i utvikling i flere år, men nå har de altså kommet så langt med 3. generasjonen av X1 som også inkluderer en ren elbilversjon kalt iX1 at BMW Norge åpner for bestillinger.

– BMW iX1 følger i de elektriske hjulsporene fra BMW i3, BMW iX3, BMW i4, BMW iX og BMW i7, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

‒ Når den siste BMW i3-en ruller ut av fabrikken i Tyskland i sommer, etter ni års produksjon, er det BMW iX1 som overtar stafettpinnen som innstegsmodellen til BMWs elektriske portefølje.

X1 er altså ikke en ny modell, men har vært her siden 2009. Men den store nyheten nå, spesielt for oss i Norge, er at BMW også utvikler en helelektrisk utgave.

Den sees altså på en slags arvtaker for i3, men er langt større enn den rundt 4 meter lange elbilen som kom i 2013. Den er også større enn inneværende 2. generasjon av X2.

Lengden er på 4,50 meter (+53 mm), bredden på 1,85 meter (+24 mm) og høyden er 1,64 meter (+44 mm). BMW sier at akselavstanden er på 2,69 meter (+22 mm) og sporvidden er henholdsvis 1,59 meter og 1,59 meter på for- og bakaksel (+31 mm).

BMW har også jobbet med designet og luftmotstanden for den nye generasjonen, som nå lyder på ganske gode 0,26 luftmotstandskoeffisient.

Videre sier tyskerne at den nye elektriske lillesøsteren har «samme erketypiske identiteten man kjenner igjen fra en rekke av de større SUV-ene til BMW».

Foran går det selvsagt i LED-lykter og en lys-signatur og en nyregrill, og den har også en fallende taklinje samt LED-lykter bak.

Elbilutgaven er også utstyrt med de blå elementene som BMW har utstyrt andre elbiler med, men det blir også mulig å velge en mer nøytral gråfarge. Og ja, den nye bilen kan også leveres med M Sport design som gir nye linjer og detaljer i støtfangerne foran og bak.

På innsiden har BWM puttet inn tre fulle sitteplasser bak og ryddet plass til 490 liter bakerst, og ikke overraskende satt inn det slanke instrumentpanelet «BMW Curved Display» foran.

Elbilversjonen heter mer spesifikk BMW iX1 xDrive30, noe som betyr at det er to elmotorer og firehjulsdrift.

Totalt kan iX3 by på 313 hestekrefter og et dreiemoment på 494 Nm. 0-100 km/t er opplyst til 5,7 sekunder, mens toppfarten er 180 km/t.

Nettokapasitet for batteriet er på 64,7 kWh, og forbruket er opplyst mellom 17,3 til 18,4 kWh. Det betyr en oppgitt rekkevidde fra 413 til 438 kilometer avhengig av bilens utstyr.

Den nye iX1 kan også leveres med en ombordlader på 22 kW, mens maks DC-lading er oppgitt til 130 kW. 10 til 80 prosent går i så fall på 29 minutter, mens en ladeøkt på 10 minutter åpner for 120 kilometer rekkevidde.

Via navigasjonen kan også batteriet varmes opp slik at ladingen blir mest mulig effektiv, og BMW har også finjustert ladekurven slik at ladingen heller får et jevnt framfor trinnvis fall etter at ladekurven har nådd toppen, forklarer BMW.

Nå kan vi også se hvordan den ser ut i sin fulle prakt, og på samme tid som den nye elbilen vises åpner også BMW Norge for bestillinger.

– Vi forventer svært stor pågang og ønsker derfor også å være tydelige på, at slik verden nå ser ut, planlegges produksjonsstarten til november og levering vil da fortrinnsvis skje først fra 2023, sier Tegneby.

Den nye elbilen har fått en startpris på 479.000 kroner, mens topputgaven «Fully Charged» som inkluderer mye utstyr starter på 584.000 kroner. BMW vil også på et senere tidspunkt tilby on-demand-løsninger som åpner for kjøp av enkelte nye funksjoner via de digitale løsningene.

Tyskerne er godt i gang med sin gigantiske elbil-satsting, og innen utgangen av neste år forventer BMW å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler.

– Med et utvalg av fem vidt forskjellige elbiler i løpet av 2022, har det skjedd mye siden lanseringen av BMW i3. Samtidig vil utvalget av elektriske modeller fortsette å vokse, vi ser blant annet fram til helelektriske versjoner av neste generasjon BMW 5-serie, sier Marius Tegneby.

Her er bilder av en av elbilene som skal bidra til at BMW-gruppen har 10 millioner elbiler på veiene i løpet av de neste 10 årene, BMW iX1.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter