Tre el-BMWer testes i vinterkulda


BMW går en spennende tid i møte med tre nye helelektriske modeller, iX3, i4 og iNext. Nå testes de ved polarsirkelen. Se video.

En av hovedutfordringene med elbiler er at batterier generelt ikke takler kulde veldig godt, og når attpåtil Norge er blitt et av de europeiske hovedmarkedene for slike biler kreves det ekstra innsats.

-->
Så de siste årene har de blitt stadig trangere om plassen på teststeder nord for polarsirkelen, det gjelder både i Nord-Sverige og Nord-Finland.

BMW har sitt vinterteststed i Arjeplog i Sverige, og dit opp har de nå tatt de tre kommende elbilene iX3, i4 og iNext.

Der testes både drivverk, oppheng og understell, og ikke minst får elmotoren og batterisystemene kjørt seg i beintøff kulde. Og det trengs, for de nye modellene nærmer seg nå tidsfristen.

Spesielt gjelder dette iX3, som BMW har satt benevnelsen SAV (Sports Activity Vehicle) på. Denne skal etter planen lanseres allerede neste år.

iX3 blir den første modellen til BMW som blir bygd på femte generasjon av elbil-drivverket de har utviklet, og har en forventet rekkevidde på over 400 kilometer samt hurtiglading på 150 kW.

Bilen blir også den aller første modellen som bygges i kinesiske Shenyang og som skal eksporteres til hele verden.

Som navnet hinter blir iX3 et elektrisk alternativ til SUV-modellen X3, og den første i rekken av iX-modeller.

Tyskerne har også på gang en storesøster til i3, og i4 er kanskje enda mer spennende enn iX3. For denne skal få en forventet rekkevidde på over 600 kilometer, noe som nok helt sikkert vil falle i smak hos mange.

i4 blir en sportslig variant som skal klare 0-100 km/t på 4 sekunder, og skal få en toppfart på over 200 km/t.

Oppstart av produksjonen av i4 er planlagt til 2021, og den bilen skal settes sammen i München.

Den aller mest spennende av de tre elektriske søsknene er utvilsomt iNext, en aldri så liten teknologibombe.

Det nye flaggskipet skal settes sammen i Dingolfing, og er også planlagt til 2021.

BMW har dyttet inn alt de har av teknologi i denne, som i likhet med i4 skal rulle over 600 kilometer på en lading.

Med iNext ser BMW for seg en ganske så selvkjørende bil, helt oppe på nivå 3 på den autonome skalaen.

Dette er bokstavelig talt esset til BMW, som følger en framtidig utviklingsmodell kalt ACE (automated driving, connectivity, electrification and services). Plusser vi på design, så skal iNext ha det aller siste innen design, automatiske hjelpesystemer, elektrifisering og tilkoblede servicer.

De tre modellene testes nå i Arjeplog, og som videoen under viser får de kjørt seg greit under iskalde forhold.

https://youtu.be/A79XUmDQhPE

Les mer om:

Nyheter