Tre biler, tre rekorder og 4.000 hestekrefter

Makan til familie-trio skal man lete lenger.


Årets fartsfestival opp bakken i Goodwood er gjennomført, og som vanlig fikk de besøkende se en drøss med spesielle og supre biler. Det inkluderte verdens raskeste bil.

Franske Bugatti hadde nemlig funnet veien til festivalen de og, og det var en særs prominent samling biler de hadde sendt over til England. For det var ikke bare gamle og historiske biler, men også tre av sin aller mest potente hyperbiler.

-->
For både Veyron 16.4 Super Sport, Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse og Chiron Super Sport 300+ var på plass, og de som var heldig nok til å ha billetter kunne både studere disse både i paddocken og opp bakken i Goodwood.

Trioen bar den samme utvendige drakten, lakkert i svart og oransje, og det skulle iallfall ikke stå på kreftene. For hjertet i disse er nemlig noen ganske svære motorer.

Totalt kunne trioen skilte med 4.000 hestekrefter ‒ og tre verdensrekorder.

‒ Med disse tre rekordbilene har Bugatti demonstrert sine evner over mange år til å overvinne enorme ingeniør- og designutfordringer, for å produsere hypersportsbiler som setter nye standarder i bransjen, sier Bugatti-president Christophe Piochon.

‒ Hver representerer den kontinuerlige utviklingen av merkevaren, og vårt kollektive ønske om perfeksjon.

Ettore Bugatti grunnla selskapet så langt tilbake som i 1909, og på 1930-tallet var Bugatti noe av det mest eksklusive og råeste som var å oppdrive. De vant blant annet Le Mans to ganger det tiåret.

Men da Ettore Bugatti døde i 1947 startet merket nedturen, og i 1952 var det slutt. Men heldigvis ikke for alltid.

I 1987 sikret italienske Romano Artioli seg rettighetene, og det førte til hyperbilen Bugatti EB110 i 1991. Uheldigvis traff ikke italieneren på timingen, og i 1995 måtte Bugatti Automobili kaste inn håndkleet.

Det åpnet for Volkswagen-gruppen som drømte om å lage en diger W16-motor, men hadde ingen merker som de kunne putte et slikt monster inn i. Bugatti var perfekt, og i 1998 sikret de seg rettighetene.

Resten er som kjent historie, og Veyron kom i 2005 og ble etterfulgt av dagens Chiron i 2016. Denne kommer nå i mange forskjellige spesialmodeller, slik som Super Sport 300+.

Bugatti dro altså med seg tre ganske så spesielle hyperbiler til Goodwood-festivalen arrangert sist helg, og her er de tre.

Veyron 16.4 Super Sport World Record Edition

Bugatti tok sats i ett nytt tiår i 2010 med en bil som nådde ufattelig 431 km/t, ja, verdensrekord for serieproduserte biler, og den het Veyron 16.4 Super Sport.

Super Sport har en rekke skreddersydde modifikasjoner for å få bedre ytelse til Veyron.

Fire større turboladere og større intercoolers ble brukt for å øke kraften til W16-motoren, og chassiset ble redesignet for å opprettholde sikkerheten ved slike ekstreme hastigheter.

Resultatet ble en bil med en effekt på 1.200 hk og et maksimalt dreiemoment på 1.500 Nm, og vanligvis har disse bilene en begrenset toppfart på 415 km/t.

Men de fem første supersport-bilene som forlot Molsheim utgjorde en egen eksklusiv serie – World Record Editions – som hadde samme konfigurasjon som rekordbilen.

Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Edition

Tre år senere, i 2013, ble verdens raskeste roadster født.

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse World Record Edition, satte rekord for produksjonsbiler med åpen topp med 408,84 km/t. Da gjelder det å holde på hatten!

Et problem med å kappe taket av biler er både sikkerhet og ikke minst stivheten, og Bugatti utviklet blant annet et selvbærende karosseri i karbon slik at Grand Sport Vitesse kunne takle over 400 km/t.

En annen utfordring er vindstøy og luftturbulens, og Bugatti utviklet en spesiell takspoiler som sammen med et innviklet vindfang skulle sørge en rolig kabin selv i høye hastigheter.

Åtte World Record Edition-eksemplarer i tofarget sort og oransje ble bygget for å feire den prestasjonen.

Chiron Super Sport 300+

Sommeren 2019 brøt Chiron Super Sport 300+ den første av to nye drømmegrenser for serieproduserte hyperbiler. Navnet på spesialutgaven viser hva den er, nemlig 300 mph.

Med sin 8-liters W16-motor og 1.600 hk, ble hypersportsbilen tidenes første serieproduksjonsbil som brøt denne barrieren da den ble målt til 304,773 mph. Det tilsvarer 490,484 km/t.

Neste grense er 500 km/t, så det blir spennende å se hvem som bryter denne først.

Chiron Super Sport 300+ skiller seg fra Chiron først og fremst på grunn av sin aerodynamisk optimaliserte longtail-karosseriet, og dette åpner for hastigheter over 420 km/t.

Ved å forlenge bilen med 25 centimeter har luften en større overflate å passere som reduserer den såkalte aerodynamiske stallingen med mer enn 40 prosent.

Bugatti-ingeniører utviklet også et nytt termisk styringssystem for hypersportsbilens motor og girkasse, noe som gjør at drivsystemet holder seg avkjølt selv når bilen holder toppfart.

Den spesielle Super Sport 300+-utgaven skal lages i kun 30 eksemplarer som består av Jet Black eksponert karbonfiber med to Jet Orange racing-striper.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene