Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får også bedre førerassistenter, blir enda mer digital og hakket mer stylet.


Når det kommer til nybilsalget er det elbiler som gjelder, og inne på topplisten er det utelukkende elbiler. Foruten de fra Toyota.

Nå er riktignok den mest populære nybilen fra T-merket også en elbil, bZ4X, men Toyota har også tre andre biler inne på topplisten som ikke er helelektriske ‒ Yaris, Corolla og Rav4.

-->
Den europeiskbygde Yaris er Norges mest populære ikke-elbil etter årets fire første måneder, og i et nybilmarked som sliter er det registrert over 1.000 nye Yariser. Og det er ikke overrakede.

Tidligere i år passerte nemlig det totale salget 10 millioner eksemplarer, og nå får modellen seg ytterligere et løft med nye oppdateringer.

Den største nyheten er at det kommer et nytt hybridsystem i tillegg til dagens, som er kalt Hybrid 115 etter sine hestekrefter. Det nye heter Hybrid 130 som betyr 130 hk, og dette hybridsystemet finner veien til utgavene Premiere Edition og GR Sport.

I tillegg har den populære bilen fått bedre Toyota T-Mate sikkerhets- og førerassistansesystemer, et nytt digitalt instrumentdisplay og en fornyet styling.

Når det gjelder Hybrid 130 så løfter dette kreftene fra 116 hk og opp 12 prosent til 130 hk, og dreiemomentet øker med hele 30 prosent fra 141 Nm til 185 Nm.

Resultatet er at akselerasjonen barberes med halvsekundet ned til 9,2 sekunder opp til 100 km/t, og enda viktigere er det at forbikjøringene går enda litt raskere unna med 130-utgaven. Toyota opplyser at alle Yaris Premiere Edition- og GR Sport-gradene vil bli utstyrt med Hybrid 130 som standard.

T-Mate er samlebetegnelsen på de automatiske sikkerhetsfunksjonene og førerassistentene, og Yaris blir utstyrt med den siste generasjonen Toyota Safety Sense førerassistentsystemer. Dette drar også nytte av automatiske programvareoppdateringer som holder bilen oppdatert.

Toyota har satt inn et nytt kamera og en ny radar som kan skanne lengre og bredere enn tidligere, og dermed oppdage farer mer effektivt. Oppdateringen baner også vei for en ny funksjon kalt Acceleration Suppression, og dette bryter inn om plutselig akselerasjon gir en fare for kollisjon med et kjøretøy foran.

En annen nyhet er Proaktiv kjøreassistent (PDA) designet for å bidra til å unngå kjente ulykkesfarer ved kjøring i lav hastighet, og Emergency Driving Stop System (EDSS) som støtter føreren om vedkommende blir syk eller får et illebefinnende når Lane Trace Assist (LTA) er aktivert.

Bybilen Yaris kan også by på Safe Exit Assist (SEA), noe som er et visuelt varslingssystem og lydvarslingssystem som varsler om noe er på vei forbi bilen når døren åpnes. Og ja, sikkerhetssystemet inkluderer også Rear Seat Reminder System (RSRS) som gir beskjed om det er barn eller kjæledyr i baksetet når bilen er parkert. For ja, mange glemmer faktisk dette.

Andre funksjoner har også fått seg et løft, inkludert den adaptive cruisekontrollen (ACC) og filbytte-assistentene.

På innsiden har Yaris blitt enda litt mer digital, med et tilpassbart førerinstrumentdisplay og et raskere og kraftigere multimediesystem med ekstra funksjonalitet, forklarer Toyota.

Skjermene, 7 eller 12,3-tommers for kombimeteret, 9 eller 10,5-tommers for multimediaskjermen i forhold til utstyrsgrad, er ifølge det japanske merket klasseledende når det gjelder størrelse.

Blant annet kan det 12,3-tommers kombimeteret tilpasses gjennom fire moduser ‒ Smart, Casual, Sporty og Tough. 7-tommersversjonen er standard på Active Tech utstyrsnivå, mens 12,3-tommeren er på Executive, GR Sport og Premiere Edition-variantene.

Multimediesystemet Toyota Smart Connect har ifølge Toyota fått et mer intuitivt og reaktivt grensesnitt med skybasert navigasjon, og siden dette er tilkoblet kan reiseplanleggingen dra nytte av oppdatert informasjon om ruter, trafikk og forsinkelser.

Det er også stemmestyring gjennom «Hei Toyota», og trådløs smarttelefonintegrasjon ved hjelp av både Apple CarPlay og Android Auto.

En annen nyhet er den fullt utstyrte Premiere Edition-versjon, og denne blir tilgjengelig med en ny dedikert Neptune Blue bi-tone lakk med kontrast svart tak og søyler. Her finner også det blå teamet veien inn i bilen gjennom blant annet sømmer og deco-linjer på instrumentet og dørpaneler.

Denne kan også lokke med nydesignede 17-tommers svarte maskinerte aluminiumsfelger, og Premiere Edition blir også tilgjengelig i tofarget Platinum Pearl White eller Silver Metallic lakk.

Active- og Active Tech-modellene får 5-eikers lettmetallfelgdesign og et setetrekk med et nytt mønster, og et nytt Juniper Blue-lakkalternativ baner seg også vei for hele Yaris-serien.

Toyota Yaris har rukket å bli 24 år, men er fortsatt minst like ung som de andre rivalene i det populære B-segmentet takket være stadige fornyelser.

Og resultatet er at det til og med holder stand i elbilfokuserte Norge, og det har altså ingen andre av de minste ikke-elbilene klart.

Les også:

Les mer om:

Nyheter