Når vi skriver ikke overraskende, og det fordi Paris er hydrogenbilens hovedstad slik Norge er det for elbilen. Og det takket være drosjene.
Tilbake i 2015 startet selskapet Hype med å utvikle hydrogendrevne taxier i Paris, og siden har det bare ballet på seg. Nå har slike drosjer spredd seg til andre hovedsteder, og Hype planlegger å ha på plass 10.000 hydrogendrevne taxier bare i Paris-området allerede neste år.
-->
I sommer tok de også et nytt steg, for med hjelp av Stellantis og mer eksakt Peugeot e-Expert Hydrogen og Citroën ë-Dispatch Hydrogen var også de 50 første rullestolvennlige hydrogendrosjene på plass.
For om noen skulle tro at hydrogenprosjektet er lagt død, så virker det bare slik her i elbilfokuserte Norge.
Det vet Toyota Norge alt om, for modermerket satser videre på dette nullutslippsfeltet. Og det skal verden få se til neste år.
For da er det OL i Paris, og Toyota er en global partner for både de olympiske og paralympiske lekene. Og det japanske merket har fortsatt tro på hydrogen som en del av den grønne løsningen.
Toyota skal levere hele 500 Mirai brenselcelle-elektriske biler som blir en del av den offisielle OL-flåten for det som er verdens største idrettsarrangement sammen med fotball-VM.
– Initiativet i Paris viser Toyotas visjon om at hydrogen har en viktig plass i framtidens mobiltet, sier administrerende direktør i Toyota Norge, Piotr Pawlak.
‒ Leveransen av Mirai-biler til Paris 2024 demonstrerer potensialet til hydrogenbiler dersom fyllestasjonene er på plass.
Som vi vet heter en av de viktigste klimaplanene Parisavtalen, og her er nesten hele verden enige om spesifikke kutt som skal gi mindre skadelig utslipp. Og den olympiske komité har latt seg inspirere.
De har som mål å redusere karbonutslipp fra de olympiske og paralympiske leker i Paris med 50 prosent sammenlignet med tidligere arrangementer, og her blir Mirai-bilene et viktig tilskudd.
– I 2018 annonserte Akio Toyoda en stor vending for Toyota-gruppen ‒ å transformere selskapet fra en bilprodusent til et mobilitetsselskap, sier Frank Marotte, administrerende direktør for Toyota Frankrike.
‒ Målet er å gå utover grensene for vår industri ved å bygge et bedre samfunn basert på karbonnøytralitet.
Toyota skal altså fremme bærekraftige mobilitetsløsninger, og som en av få ser de utover kun hybrider og elbiler. Giganten kom med 1. generasjon av hydrogenbilen Mirai allerede i 2014, og dagens 2. generasjon som kan minne om en Camry kom i 2020.
Ifølge merket selv kombinerer Mirai fordelene fra elektrisk mobilitet med uovertruffen komfort, brukervennlighet, rekkevidde og rask fylling. To av fordelene med hydrogenbiler framfor elbiler er potensiell rekkevidde og drivstoffylling på bare noen minutter.
Mirai-flåten i Paris skal fylles med fornybart framstilt hydrogen fra Air Liquide, offsiell hydrogen-partner til neste års OL.
– I Paris 2024 får Toyota vise fram sin innovative side med en av de hydrogen-drevne mobilitetsløsningene vi har, sier Cédric Borremans, leder for olympisk og paralympisk divisjon i Toyota Motor Europa.
‒ Vi har en felles ambisjon med arrangementskomiteen for Paris 2024 å redusere lekenes miljøpåvirkning så mye som mulig gjennom en 100 prosent elektrifisert personbilflåte.
Les også: