Annonse
Hjem Nyheter Toyota skal lage hydrogen-lastebiler

Toyota skal lage hydrogen-lastebiler

Toyota skal sammen med lastebilmerket Hino lage lastebiler som er drevet av hydrogen.

Det er noen ting som gjør at tungtransport og elbatterier ikke nødvendigvis går så veldig godt overens.

Dette er altså tunge kjøretøy som krever mye energi bare for å røre på seg, de brukes som langtransport på motorveien med relativt høy fart, de trenger stor lasteplass, og ikke minst må drivstoffet kunne fylles relativt raskt.

Nå er ikke ren batteridrift helt utelukket når det kommer til lastebiler heller, og vi vet for eksempel at Tesla faktisk lager en lastebil som en batteridrevet. Den er kalt Semi, og er planlagt enten med en rekkevidde på 475 kilometer eller hele 800 kilometer.

Toyota har på sin side funnet ut at tungtransporten står for rundt 60 prosent av CO2-utslippet for de kommersielle nyttekjøretøyene i Japan, så skal man få ned de generelle transportutslippene må tungtransporten finne grønne løsninger.

Saken fortsetter under Annonsen

Verdens største bilmerke har ikke vært så begeistret for elbiler til nå, men har satset litt på hydrogen blant annet gjennom personbilen Mirai i tillegg til sine mange hybridløsninger.

Nå går de også løs på lastebilene, og skal sammen med lastebilmerket Hino som de er majoritets-eiere i lage en hydrogenlastebil basert på modellen Hino Profia. Den blir nesten 12 meter lang, og skal veie rundt 25 tonn.

Dette er ikke noe nytt de to har begynt med, for faktisk har de utviklet slike løsninger i en årrekke. Tilbake i 2003 viste Toyota og Hino fram en hydrogenbuss, men den nye satsingen er langt mer seriøs.

Toyota har utviklet en nye brenselcelle til den kommende Mirai, og skal plassere to slike i Hino sammen med det elektriske drivverket. Dette skal gi lastebilen en rekkevidde på 600 kilometer, noe som bør for de fleste. Og må man stoppe og fylle, tar dette like kort tid som å fylle diesel.

Hvor lang tid det tar før hydrogenlastebilen er klar for markedslansering, sier ikke Toyota noe om. Ei heller om de planlegger denne global, eller kun for det japanske markedet.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,713FansLik
80FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker