Det er sjeldent at ganske så ferske modeller blir
oppgraderte, men Toyota har ingen planer om å la den suksessfulle kompakte crossover-modellen
C-HR bli utdatert nå som ny teknologi ruller over oss. C-HR ble lansert her i Europa i 2017, og brukte ikke lang
tid på å feste grepet rundt forbrukerne.
unntatt Yaris, og det totale europeiske salget endte på 147.276 C-HR i 2018. Kun
Yaris med sine 223.694 solgte i større antall. Og Toyota, som har relansert både Corolla og Camry i Europa,
har ingen planer om å slippe gassen til C-HR ‒ snarere tvert imot. Nå slår de likegodt til med en fersk versjon, som byr på en oppgardert hybrid, mer tilkobling og med nye moderne linjer både foran og bak. La oss ta motoren først. Corolla gjør altså europeisk comeback, og hybridversjonen
byr på enten en 1.8-liter eller en 2.0-liter. Disse finner også veien til nye
C-HR, hvor 1.8-literen byr på 122 hestekrefter og 2.0-literen 184 hk. Oppdateringene inkluderer også et endret støtdemperdesign,
som ifølge Toyota «forbedrer kjørekomforten samtidig som Toyota C-HR’s
utmerkede kjøreegenskaper bevares». Både front- og baklyktene er oppgradert med LED som
integrerer kjøre- og blinkelys og som strekker en linje ned mot Toyota-logoen i
midten, og bak har de montert en glanset svart spoiler som forbinder baklyktene
på en smart måte.
har også et fallende tak som man forbinder med coupémodeller. På innsiden har de gitt den en mer støydemping, og ikke
minst oppgradert teknologien med noe helt nytt. C-HR blir den første modellen med et nytt multimediasystem som kommer med oppgraderte tilkoblingsmuligheter, og nå støtter den både de nyeste utgavene av Apple CarPlay og Android Auto. Så ja, da blir det mulig å koble nesten alle smarttelefonene til anlegget. Den kommer også med kartoppdateringer via nettet, slik at førerne hele tiden kan få de nyeste utgavene av europeiske veikart.
Show i 2016, og den ble lansert i Japan desember samme år. Noen måneder senere ble den altså lansert i Europa, og
brukte altså ikke lange tiden på å bli den nest mest populære modellen i Toyota-familien. Navnet er kanskje noe vanskelig, men trøsten får være at forkortelsen
ifølge Wikipedia faktisk har hele tre betydninger: Compact High Rider, Cross Hatch Run-about og Coupé High-Rider. Ja, kjært barn har som kjent mange navn. Les også:
- Her er Bentleys første med ladekabel
- Elbil overrasket i campingvogn-kåring
- Nei, EB står ikke for ElBil