Toyota lyttet ‒ GR Supra med manuelle gir

En «ekte» kjørebil må også ha en manuell girkasse. Det mener iallfall de største entusiastene, og Toyota har lyttet til dem.


Det var selvsagt svære greier da Supra kom i 5. generasjon tilbake i 2019, og spesielt spennende ble det hele da den også hadde de to bokstavene GR i seg.

Dette står for Gazoo Racing, og betyr at racingavdelingen til Toyota har hatt en finger med i utviklingen av bilen. Det bør nemlig bety enda mer kjøreglede

Toyota hadde raskt klar to motorversjoner for GR Supra, en 2-liters turbomotor med 258 hk og 400 Nm og en 3-liters som yter 340 hk og 500 Nm. Den raskeste gjør 0-100 km/t på 4,3 sekunder.

Begge to var utstyrt med en 8-trinns automatkasse, og den nye Supraen var laget i samarbeid med BMW som kom med sin søstermodell gjennom sin nye Z4.

At Toyota hadde lyktes med oppgave kunne vår biltester bekrefte da han luftet den nye sportsbilen i 2019:

«Supra er kort, den er lav og den er bred – og om du ikke klarer å oppleve kjøreglede på svingete vei med denne bilen bør du oppsøke psykolog. Da lider du av et eller annet som jeg ikke kan noe om.»

«Finn neste svingete vei, og opplev denne bilens heftige egenskaper! Hadde jeg hatt mer tid med denne bilen skulle jeg gjerne frest rundt i hele Norge med den!»

Men det var en ting entusiastene reagerte på, og som Toyota hadde gardert seg mot da de kunne vise fram nok en kjøreglad GR-bil sent i fjor ‒ GR86. Nemlig girkassen.

Den nye GR86 er utstyrt med en ny 2.4-liters «boxer»-motor som yter 234 hk, og i tillegg til den automatiske girkassen blir denne mulig å bestille med en manuell 6-trinns girkasse. Det er denne manuelle følelsen som GR Supra-folket er snytt for. Inntil nå.

«Den kommende Toyota GR Supra med en manuell girkasse er utviklet for å møte kravene til kjørepurister, og er konstruert for å tilby entusiaster et mer Gazoo Racing DNA som også forbedrer kjøreopplevelsen», melder Toyota selvsikkert.

Og det er foreløpig det de sier om den nye utgaven.

Så det er uklart om den manuelle girkassen finner veien til begge motortypene, eller om Toyota kun nøyer seg med en av de to utgavene. Det sier de altså ikke noe om.

Toyota holder også tett om eventuelle andre endringer som den manuelle utgaven får, men de har ikke tenkt å holde «kjørepuristene» altfor lenge på pinebenken. T-merket sier at de skal komme med flere nyheter knyttet til den manuelle Supra-modellen i de nærmeste ukene.

BMW kan på sin side tilby manuell girkasse til Z4 Roadster sDrive20i med 197 hk, men storesøster Z4 M40i med hele 340 hk er kun tilgjengelig med en automatisk girkasse. Vel, iallfall foreløpig.

Her er bilder av en rød Toyota GR Supra med 340 hk og automatisk girkasse som sluker svingene som en glupsk bikkje ‒ noe som er til stor glede både for biltestere og kjøreentusiastene.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter