Det har vært noen hektiske uker for Toyota, som har bydd på flere store nyheter som er viktige for framtiden.
For det første, og kanskje det aller viktigste, har den japanske giganten bekreftet at de kommer med en elbil i form av en ny SUV. Dette blir den første av mange elbiler på en ny plattform kalt e-TNGA, men Toyota har foreløpig ikke sagt noe mer enn at det faktisk kommer en slik elbil.
-->
De andre viktige framtids-nyhetene omhandler hydrogenbiler. Toyota har oppgradert hydrogenbilen Mirai, og på toppen av dette har de annonsert et samarbeid med tre store selskaper som skal teste ut varebiler som er hydrogendrevet.
I likhet med elbiler er også hydrogenbiler utslippsfrie, men har også fordelen av like rask påfylling som en bensinbil og potensielt gode rekkevidder. Nye Mirai kan for eksempel rulle 650 kilometer før den må fylles.
Problemet er at infrastrukturen ikke er utbygd, i Norge er det per dags dato kun to hydrogenstasjoner, og bilene er fortsatt relativt dyre. Men dette kan selvsagt endre seg.
Enn så lenge handler det meste om elbiler, og Toyota har som kjent havnet litt i bakleksa i forhold til andre store produsenter. Den aller største, Volkswagen-gruppen, har allerede kommet med sin første rene elbilmodell, og har flere på gang.
Men det betyr ikke at Toyota har oversett elbilene, men de akter bare ikke å følge strømmen ‒ de vil lede an.
For de som har fulgt med på utviklingen av elbilene vet hva dette betyr ‒ faststoff-batterier.
Dagens elbiler har litium-ion-batterier, akkurat som mobiltelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner. Slike batterier kom for fullt på 1990-tallet, og ettersom de er videreutviklet i over 40 år er utviklingspotensialet rundt litium-ion også noe begrenset. Slike batterier med «flytende» innhold er også lite fleksibel når det kommer til form.
Inn kommer faststoff-batteriene, som har fem store fordeler. De blir ikke varme, kan lagre mer energi i gitte volumer, kan lades opp raskere, er mulig å produseres i forskjellige former og er ikke like antennelig.
Altså perfekt for elbiler.
Toyota er en av de produsentene som har størst erfaring rundt eldrift, ettersom de allerede i 1997 presenterte hybriden Prius som var utstyrt med et lite litium-ion-batteri.
Og den offisielle grunnen til at det japanske merket ikke kastet seg på elbilbølgen utover 2010-tallet var da også at de mente at batteriteknologien var for dårlig. Sagt på en annen måte; de var ikke imponert over litium-ion-batteriene.
Men det er de av faststoff-versjonen.
Allerede i 2012 viste Toyota fram en prototype av et slikt batteri, men en av sjefene, Takeshi Uchiyamada, understreket på samme tid at teknologien var langt unna ‒ mer eksakt 10 år. Og han kan ha truffet faretruende godt.
Avisen Nikkei Asia skriver nå at Toyota er i rute med utviklingen, og kan presentere en prototype allerede neste år. Avisen skriver at faststoff-batteriene vil by på dobbelt så lang rekkevidde som et like stort litium-ion-batteri, og ladetiden vil kuttes med to tredjedeler. Det åpner seg i så fall en helt ny verden for elbilene.
Ifølge Nikkei Asia vil altså Toyota komme med en prototype neste år, og de første elbilene med slike batterier skal komme på markedet «tidlig på 2020-tallet», melder nettstedet.
De andre store produsentene har selvsagt ikke sovet i timen de heller, og Mercedes har like godt klinket til med et kjøretøy som kan utstyres med faststoff-batterier.
I høst presenterte de en ny utgave av elbussen eCitaro, og her var det også mulig å få den med en batteripakke bestående av faststoff-batterier. Den tyske produsenten sa at pakken de har utviklet byr på en energitetthet som er 25 prosent bedre enn neste generasjon av litium-ion-batteriene, og resultatet er at eCitaro G kan by på voldsomme 441 kWh mot 396 kWh i den med litium-ion-batterier.
Det høres kanskje snålt ut at Mercedes har laget to forskjellige batteripakker til eCitaro G, men de opplyste at grunnen er at det fortsatt er begrensninger rundt hurtigladingen av faststoff-batteriene som gjør at noen vil foretrekke litium-ion-batteriene.
Uansett er det et startskudd for faststoff-batterier, og nå akter også Toyota å være med.
De vil faktisk lede an.
Les også: