Toyota det soleklart største merket

Det japanske merket rykket ytterligere fra konkurrentene i fjor, og sto for mer enn 1 av 10 nye biler i verden.


Bilverden venter fortsatt på at ting skal normalisere seg, for siden våren 2020 har flere uheldige hendelser ført til problemer. En viruspandemi, en mikrobrikke-mangel og krigen i Ukraina har gitt uforutsette utfordringer, og de fleste merkene klarer nå ikke å produsere så mange biler som de gjerne vil.

2020 var selve uåret, mens 2021 var noe bedre ettersom verden hadde en viss kontroll på pandemien og hvordan man skulle håndtere den. Og det viser også de globale salgstallene, som gikk litt opp fra året før. Men fortsatt hang nybilsalget i 2021 et stykke bak salget før pandemien brøt ut.

-->
Så hvilke merker solgte flest nybiler?

Det har Focus2Move kontroll på, for dette analyseselskapet har siden 2010 samlet de globale slagstallene. Det har de også gjort for 2021.

De siste 11 foregående årene har Toyota toppet listen til Focus2Move, og 2021 var heller ikke noe unntak. Faktisk dro den japanske giganten fra resten av konkurrentene.

Toyota landet på 8,7 millioner nybiler i fjor, og det gir de en voldsom markedsandel. For 10,5 prosent av alle nybilene i 2021 hadde en T på panseret, noe en oppgang på hele 8,1 prosent sørget for. Toyota hadde også fjorårets mest solgt modell, Corolla, mens Toyota Rav4 var den nest mest populære modellen i 2021.

Det er heller ikke så vanskelig å tippe hvilket bilmerke som er på 2. plass, for det er folkemerket Volkswagen. VW slet langt mer enn Toyota i fjor, og måtte tåle en nedgang på -6,6 prosent, men var likevel klart neststørst med et salg på 5,2 biler. Det ga en markedsandel på 6,4 prosent.

Det tredje merket som tok seg opp på pallen er Honda, som tross en nedgang på -1,1 prosent klarte å holde Ford bak seg. Honda endte opp mot 4,3 millioner biler, mens Ford på 4. plass landet på 4,1 millioner. Også det amerikanske merket opplevde en nedgang i salget, men kun på -0,4 prosent.

Et merke som nå puster de to i nakken er Hyundai, for koreanerne hadde i likhet med Toyota en oppgang i fjor. En økning på 5,4 prosent sørget for at det totale salget endte på 3,8 millioner biler, og merket avanserte også en plassering på topplisten.

Det merket de gikk forbi er Nissan, som rapporterte om et salg på 3,7 millioner i fjor ‒ ned -1,2 prosent.

Deretter er det et sprang ned til det neste merket, Kia, som i likhet med konsernsøster Hyundai fikk et oppsving i salget, +6,4 prosent og totalt 2,9 millioner biler.

Det tok Kia forbi Chevrolet, som er det merket på topplisten som slet aller mest i fjor. Salget falt nemlig med -15,4 prosent, og det amerikanske merket endte på 2,6 millioner biler.

De to siste plassene på topplisten tilhører Tyskland, for Mercedes var 9. størst i verden i fjor med et salg på 2,4 millioner og BMW 10. størst med 2,2 millioner biler.

Men stjernemerket må se opp for sine rivaler, for BMW kunne rapportere om et økende salg på 2,2 prosent mens Mercedes fikk en nedgang på -2,4 prosent.

De tre største bilprodusentene i fjor var Toyota-gruppen som inkluderer Lexus-merket, Volkswagen-gruppen som inkluderer merker som Volkswagen, Skoda, Seat, Audi og Porsche, og alliansen mellom Renault, Nissan og Mitsubishi.

Her hjemme viser tallene fra OFV at Tesla var det mestselgende merket i fjor med 20.397 biler, etterfulgt av Volkswagen med 16.926 og Toyota med 15.807 biler.

Og det viser potensialet til Toyota, som selv i et veldig elbil-fokusert marked klarte å selge såpass mange biler. Men så er de da også verdens klart største merke.

Les også:

Les mer om:

Nyheter