Dette er enkelt og greit en stasjonsvognutgave av det som så langt er Norges nest populære elbil, og den heter Toyota bZ4X Touring. (Fotos: Toyota)

Toyota bZ4X nå også som stasjonsvogn

Den populære elbilen bZ4X får en viktig benevnelse bak navnet, nemlig Touring.


Vi skal ikke så veldig langt tilbake før helelektriske stasjonsvogner var noe ganske unikt, men nå kommer stadig flere av de større merkene med slike. Og Toyota har ikke tenkt å henge etter på dette feltet. 

For nå viser de en bZ4X Touring som nok mange kan tenke seg, for her er det enda litt mer plass, blant annet 33 prosent mer bagasjerom, som gjør elbilen enda litt mer praktisk. Toyota sier selv at dette er utgaven designet for familieeventyr, fritid og sporty livsstil. 

-->
Og ja, det praktiske kommer også til syne i drivlinjene, for her er det mulig å velge mellom forhjulsdrift eller firehjulsdrift, og selv om dette er en stasjonsvogn har den fortsatt de litt mer høyreiste SUV-egenskapene.

Dermed begynner det å fylles greit opp i Toyotas elektriske garasje, for i tillegg til de to bZ4X-modellene finner vi også den nye høyreiste lillesøsteren Urban Cruiser og den svært så spennende C-HR+ som er på vei.

Men her og nå er det bZ4X som er den store Toyota-favoritten, og denne er så langt i år Norges nest mest solgte nybil bak Tesla Model Y. Men Toyota Norge tror det bor enda mer i stasjonsvognutgave kalt Touring. 

– Vi har stor tro på at bZ4X Touring vil bli vår mest populære modell i Norge, sier administrerende direktør Piotr Pawlak i Toyota Norge.

– Den har en størrelse, ytelse og rekkevidde som gjør den svært godt egnet til norske, aktive familier.

Ok, la oss ta det praktiske, for plass er viktig for mange rundt om i Norge. 

Med Touring vokser bZ4X ganske betraktelig, den er 140 mm lengre og 20 mm høyere enn SUV-utgaven, og mer eksakt strekker den seg 4,83 meter i lengden og 1,67 meter i høyden. Det gjør sitt til at bagasjerommet vokser med ganske eksakt en tredjedel, fra 452 liter til akkurat 600 liter. Opp148 liter, der. Baksetet kan for øvrig deles 40:60.

Videre kan Toyota fortelle at de har utnyttet elbilplattformen ytterligere til å maksimere plassen ved bruk av kompakte komponenter og et oppsett som opptar minimal plass også i kupeen.

Det praktiske inkluderer selvsagt også rekkevidden, så hva kan Toyota bZ4X Touring by på? Vel, siden Toyota lanserte elbilen har de jobbet hardt akkurat på dette området. 

Uavhengig drivlinje så er bZ4X Touring utstyrt med et 74,7 kWh brutto batteri, men ettersom bilen ikke er planlagt markedslansert før til neste år har den fortsatt ikke fått bekreftede WLTP-tall. Men Toyota opplyser selv rekkevidder opp til 560 kilometer, så vi får se hva Touring-utgaven lander på. 

Det vi dog vet er at den kan hurtiglades med 150 kW, og det er til og med mulig å få bZ4X Touring med en ombordlader med 22 kW ladeeffekt.

Batterinyhetene inkluderer et nytt vannkjølesystem og forvarming av batteriet, og her er det også mulig å aktivere dette manuelt i tillegg til automatisk ved å plotte laderdestinasjonen inn i navigasjonen. Dette er selvsagt en svært praktisk greie her i vinterkalde Norge. 

Når det gjelder AWD-alternativet inkluderer dette både Toyotas intelligente XMode-teknologi og Grip Control, så den bør også håndtere norske vinterveier ganske så bra. 

Når det gjelder effekt så viser de foreløpige tallene at den med forhjulsdrift og dermed en motor får 165 kW/224 hk og den med to motorer og firehjulsdrift 280 kW/380 hk, så denne er intet mindre enn den sterkeste i Toyotas unge elbilfamilie. 

Toyota legger til et Touring-utgaven drar nytte av nye elmotorer, som både jobber mer effektivt, har høyere effekt og er både lettere og mer kompakte.

Ekstra krefter er også godt nytt for de som skal dra med seg henger, for bZ4X Touring er godt kjent for å trekke tilhengere på opp til 1,500 kilo. 

Det har vært mye diskusjoner rundt batteriets levetids i en elbil, og Toyota gjør iallfall sitt til å dempe eventuelle bekymringer. Alle elbilene kommer med et batteripleieprogram som dekker batteriet hvert år i opptil 10 år/1 million kilometer. Her er det dog et forbehold om en årlig batterihelsesjekk, og Toyota garanterer for minst 70 prosent av den originale batterikapasiteten. 

Når det gjelder utseende så har Touring-modellen fått flere stylingdetaljer som skal understreke et mer robust og eventyrlystent uttrykk. Her er det blant annet detaljer med svart finish på plasten på hjulbuene, svarte hjul og kraftig takreling. 

Takrelingene er ikke bare der for designet, men har også en praktisk funksjon. Denne gjør det enda enklere å transportere sportsutstyr eller lang last, og her er taklasten satt til maks 70 kilo. 

De største endringene finner vi åpenbart bak, dette er jo en stasjonsvogn, og Toyota har blant annet gitt bilen en lavere støtfanger og oppgraderte LED-lykter som skal gi et mer moderne og kraftfullt utseende. 

Også på innsiden har det skjedd ting.

Her er det en ny midtkonsoll som skal åpne for enkel bruk av digitale enheter og instrumentpaneldesign, og som standard kommer bZ4X Touring med en 14-tommers multimediaskjerm.

Multimediesystemet kommer også med en smart navigasjon som også er praktisk, for her er det mulig å velge en rute og ladepunkter basert på bilens batteriladetilstand og gjenværende rekkevidde.

Som nevnt er bZ4X Touring et lite stykke unna, og Toyota melder den inn i løpet av våren 2026. Før den tid har vi nok fått mer eksakte rekkevidder, og ikke minst norske priser 

Det er spennende, for dette er åpenbart en potensiell bestselger her hjemme. 

Les også:

Hva tenker du

Les også