Toyota bZ4X er fortsatt et lite stykke unna

Opprinnelige skulle den første rene elbilen med Toyota-merket vært på plass i sommer, men så ble de første bilene tilbakekalt.


Potensialet rundt en helelektrisk bil fra Toyota er enormt. For selv uten en slik her i Norge, et marked hvor nesten 8 av 10 nye biler er helelektriske, holder det japanske merket følge med de fleste.

På registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ligger Toyota faktisk på 3. plass så langt i 2022, kun slått av Volkswagen og Tesla.

Volkswagen-salget handler i stor grad om elbilene ID.4, ID.3 og ID.5 ‒ de tre klart mest registrerte VW-bilene i 2022. Og Tesla er som kjent et rent elbilmerke.

Faktisk er det kun to bilmodeller som utgjør topp-20-listen til OFV så langt i år som ikke er mulig å få som en ren elbil, og begge tilhører Toyota ‒ SUV-modellen Rav4 og den kompakte Yaris-modellen.

Så det er knyttet store forventninger til Toyota når de nå har klar sin aller første rene elbilmodell, SUV-modellen bZ4X laget på en ny plattform som de har opprettet sammen med Subaru. Så her bør også firehjulsdriften være eksepsjonell.

Toyota bZ4X ble lansert her i Norge allerede i mars, og da var planen at de første kundeleveringene skulle skje i sommer. Vi skriver nå september, men det er fortsatt ikke levert ut noen bZ4X til kundene.

Grunnen er ganske enkel.

‒ Modellen er forsinket i forhold til den leveringsplanen vi hadde lagt, sier informasjonssjefen i Toyota Norge, Espen Olsen.

‒ Dette skyldes den globale tilbakekallingskampanjen knyttet til hjulboltene, som under visse omstendigheter kan løsne. I verste fall kan dette medføre at hjulet faller av. Kvalitet og sikkerhet er selve kjernen i vår strategi, og vi vil aldri inngå kompromiss eller lansere produkter som ikke oppfyller våre kvalitetsstandarder 100 prosent.

Det er ikke kjent hvor mange nordmenn som faktisk venter på sin bZ4X, men dette blir en av de aller viktigste modellene for Toyota ‒ så det er mest sannsynlig et firesifret antall kunder som nå har fått sin bZ4X forsinket.

Nå er ikke forsinkelser noe uvanlig i dagens marked, hvor de fleste store produsentene sliter med å få leverte viktige deler som forsinker produksjonen av elbilene. Enkelte bilmerker har nå svært lang ventetid på de mest etterspurte elbilene.

Toyota vil ikke si noe om når de første bZ4X eventuelt kan leveres ut, men opplyser at de har informert kundene og sier at de forventer en løsning mot slutten av oktober. De har ikke fått bekreftet en leveringsplan for resten av året. 

‒ Vi er svært lei oss for situasjonen som har oppstått, og de eventuelle problemene dette har forårsaket for kundene våre, sier Olsen.

‒ Våre forhandlere vil hjelpe de kundene som opplever utfordringer i ventetiden med tanke på bilhold, legger han til.

Toyota bZ4X starter på i underkant av 450.000 kroner, og tre av de seks variantene de tilbyr koster over en halv million kroner.

Det betyr at disse vil få moms på prisen som overstiger 500.000 kroner når vi går inn i 2023, og for den dyreste som er en Executive 4WD Bitone som starter på 563.400 kroner betyr det 15.850 kroner i moms i 2023.

Den nye momsen som altså treffer elbiler over 500.000 kroner til neste år er en utfordring for mange norske importører som opplever forsinkelser og økende ventelister, så det blir litt av et kappløp om å få registrert fleste mulig elbiler innen 30. desember.

De første Toyota bZ4X bør dog være på plass før det, og i mellomtiden kan du sjekke ut en masse bilder av merkets aller første rene elbilmodell:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter