Tilbake i 2011 viste Maserati fram et nytt konsept som skulle ta merket inn i framtiden, en sportslig SUV kalt Kubang.
Fem år senere var Kubang historie, men det var født en ny modell ut av konseptet ‒ nemlig Levante. Grunnmodellen hadde en 3-liters motor med 350 hestekrefter, selvsagt signert motorpartner Ferrari.
-->
Det tok ikke lang tid før Maserati også bød på hvassere versjoner, og det siste steget tok de i 2018.
Da hadde de nemlig klart å få kloa i Ferraris supermotor, en V8’er kodemerket F154. Med en slik under panseret bød Levante Trofeo på 590 hk og 730 Nm, den mest effektive motoren noensinne i en Maserati. Omregnet til hk-per-liter byr den på 156 hk per liter, noe som gjør den i stand til å sprinte under 4 sekunder og bikke 300 km/t i toppfart.
Alt dette takket være en motor fra den steilende hesten.
Ferrari har en drøss med versjoner av F154 mellom 3.8- og 3.9 liter, og motoren er så imponerende at den har blitt kåret til verdens beste de fire siste årene.
Verstingutgavene av F154 har godt over 700 hk, men så ille er altså ikke den som sitter i Levante Trofeo. Men 580 hk som den europeiske utgaven byr på bør vel holde for de fleste, for dette er altså en SUV.
Og har man fått kloa i verdens beste motor, bør man utnytte dette fullt ut. Og det gjør nå Maserati.
Nå har de nemlig klar to nye modellutgaver som byr på en 3.8-liters V8 Twin Turbo med 580 hk ved 6.250 r/min og et maks dreiemoment på 730 Nm, Quattroporte Trofeo og Ghibli Trofeo.
Om du ser nøye på bildet over ser du at det er tre ganske så forskjellige farger på trioen, og det er ikke tilfeldig. Maserati hyller nemlig de italienske fargene; grønn i form av Quattroporte, hvit for Levante og rød for Ghibli.
Nå skal det legges til at Quattroporte faktisk allerede har denne motoren i GTS-utgaven, men der byr den «kun» på 530 hk. Nå får altså både den og Ghibli 580 hk.
Alle tre utgavene byr selvsagt på systemet kalt Integrated Vehicle Control (IVC) som sørger for spenstige kjøreegenskaper, og kommer som det hør og bør med slike utgaver med launch-kontroll.
På utsiden har de pimpet opp bilene litt ekstra, og Trofeo byr på enda mer krom, pianolakk og karbondeler. Og selvsagt finner vi de røde detaljene på luftinntaket på forskjermene, og lynet gjennom Trident-logoen på C-stolpen. De har også tatt grep bak, hvor bilene nå er inspirert av både 3200 GT og den imponerende konseptmodellen Alfieri.
Innsiden er selvsagt oppgradert slik at den har et mer racingpreg, og Ghibli Trofeo and Quattroporte Trofeo har fått en multimediaskjerm på 10,1 tommer (Levante Trofeo har fortsatt sin på 8,4 tommer).
Trofeo-utgavene byr også på førerassistenter og MIA (Maserati Intelligent Assistant), så dette er en moderne og kraftfull «tres amigos».
Levante Trofeo klarer altså 0-100 km/t på 3,9 sekunder, men dette er en utgave som ikke er tilgjengelig her. Men ingen av de tre som finner veien til Europa er noe sinker, de heller.
Levante Trofeo gjør 0-100 km/t på 4,1 sekunder, Ghibli Trofeo gjør 0-100 km/t på 4,3 sekunder, mens Quattroporte Trofeo gjør 0-100 km/t på 4,5 sekunder.
Toppfarten er 302 km/t for Levante Trofeo, og 326 km/t for Ghibli Trofeo og Quattroporte Trofeo. Noe mer enn det trenger man vel strengt ikke.
Her er bildene av de tre Maserati-modellene utstyrt med verdens beste motor:
Les også: