- Annonse -
HjemBiltesterTest av Skoda Enyaq Coupé RS

Test av Skoda Enyaq Coupé RS

Denne gangen tester vi en bil som mange i det norske markedet venter med stor spenning på, Skoda Enyaq Coupé RS iV. Vi sammenligner den med Enyaq iV 80x på landeveistest og 50/50-test, og ser litt på hvem av dem man bør velge.

Skodas Enyaq har vært en kjempesuksess for det tsjekkiske merket. Modellen byr på alt det du vil ha i en moderne elbil, samtidig som den kommer med en hyggelig pris.

- Annonse -

Da Enyaqen først ble vist som konsept var det coupé-utgaven som ble vist. Mange på det norske markedet falt for den og har ventet i spenning. Nå er den endelig her.

Vi kan starte med utseende, og fronten. For RS-modellen som vi tester er veldig lik ved første øyekast til den vanlige Enyaq-modellen.

Når du begynner å se nærmere skinner detaljene som gjør den annerledes frem. Noen av disse detaljene er støtfangeren som er en del mer aggressiv enn den vanlige Enyaq.

Testbilen er lakkert i en svart farge som gjør at bilen blir relativt anonym. Du kan også få bilen i fargen Mamba Green, en langt sprekere farge.

- Annonse -

Vi møtte på den andre pressebilen Skoda har, nemlig i den grønne fargen. Dette er en kanontøff farge som lyser opp på veien ‒ det er helt sikkert. Du skal ikke være redd for oppmerksomhet med denne fargen.

Her kommer også detaljer i fronten mer frem.

Når vi se på profilen av bilen er det lett å se ulikhetene mellom Coupé-utgaven fra den vanlige Enyaq.

Den slanke og lekre taklinjen gir Enyaq Coupé en elegant og skarp utforming.

- Annonse -

Selv om taklinjen er ny har Skoda fortsatt klart og beholde de karakteristiske Enyaq-linjene.

Felgene som følger med Enyaq Coupé RS iV er ganske geniale, for her får du en to i en løsning.

Det originale designet som du ser på bildet over her er aerodynamisk og laget for god rekkevidde.

Tar du bort plastdekselet får du noe helt annet.

Slik blir felgene seende ut dersom du tar bort plastikk-dekselet. Et skikkelig tøft hjuldesign som kler bilen veldig godt! Her er det bare å få bestilt seg en senterkopp og noe som skjuler hjulmutrene!

Bak på Coupé-utgaven ser man den store forskjellen fra en vanlig Enyaq SUV, selv om mange av linjene er gjenkjennbare.

I denne svarte metalic-fargen er mange av detaljene litt skjult, noe som gjør at du gjerne må nærme for å finne ulikhetene.

Bak er en av disse ulikhetene fra vanlig Enyaq er støtfangeren og sidene på døra, som er lakkert i bilens farge uten den plastkanten slik som IV 80x har.

I filmklippet over her får du bli med ut på tur med Enyaq Coupé RS iV, og en ørliten svipp i Enyaq iV 80X for sammenligningens skyld.

Når vi ser nærmere på interiøret i Enyaq Coupé RS iV finner vi noen elementer som gjør bilen særegen.

Vi ser blant annet at hoved-designet på dashbord og midtkonsollen er lik som vanlig Enyaq. Rattet, setene, sømmene og trekket på dashbordet er særegent for RS.

Førermiljøet er fortsatt veldig hyggelig og du føler deg hjemme med en gang du setter deg inn i bilen. Her får du en romslig og god følelse, selv om førersetet holder deg mer på plass.

Det nye rattet i Enyaq Coupé RS iV er et 3-eiket sportslig og kult ratt i perforert skinn med god ergonomi, samt et tøft design. Lekkert at fargen i sømmene er hentet fra RS-logoen i rattet.

Bak rattet finner vi displayet. Dette er et velkjent og praktisk display med alt du trenger lett tilgjengelig.

Nylig oppdaterte Skoda også softwaren for displayet, slik at du får se både antatt rekkevidde som før, men nå også batteriprosenten. En etterlengtet oppdatering som gir et pluss i boken.

I dashbordet får du en herlig miks av karbon og Alcantara. Det både ser kult ut og er behagelig å ta på. Detaljer som disse løfter bilens inntrykk og følelsen du får når du sitter i bilen til et nytt nivå.

Du har som standard et Canton-lydanlegg i RS. Her får du 10 høyttalere med lyd som du kan justere og fintune til dine preferanser. Lyden er klar, samtidig som at du får en utrolig god dybde i lyden.

Når du starter bilen finner du noe kjent og kjært dersom du eier eller har vært borti en Enyaq tidligere. Den store 13-tommers skjermen som er standard i RS er lett å lese av, samtidig som alt er skarpt og klart.

Videre i infotainmentsystemet finner vi data for forbruk. Her er det positivt at Skoda har programmert inn bildet av en Enyaq Coupé og ikke bare brukt samme bil på tvers av modellene.

Forbruk og rekkevidde blir lett synlig slik at du kan følge med underveis på turen. Hvordan rekkevidden er kommer jeg tilbake til senere.

Setter du bilen i «R» kommer det skarpe og fine ryggekameraet med et godt 360 graders visning ved siden av fram av seg selv. Bildet er veldig klart og fint selv i mørket. Dette gjør bilen svært hyggelig å parkere.

Under skjermen finner vi koppholderne, to USB-C utganger og en trådløs ladeplate til telefonen.

Noe av det deiligste med Enyaq Coupé RS iV er de nye og sportslige setene. Her får du seter med god komfort, god støtte og lekre grønne kontrast-sømmer for å gi bilen et sportslig, men også hyggelig design.

Skoda kan by på elektrisk justerbare seter, der det aller meste kan justeres, men ikke sitteputens lengde som ikke er justerbar.

I hodestøtten finner du en RS-logo. Gjennom hele bilen finner du flere RS-logoer som minner deg på hva du kjører.

I taket så får du et stort glasstak som standard. Glasstaket gir interiøret en romslig følelse samtidig som det slipper inn mye lys uten at bilen blir veldig varm på sommerdager.

Kollega Hans Vidar som har litt lysømfintlige øyne nevnte at han savnet muligheten for å trekke for noe i taket.

I baksetene er det plass til 3 stykker, eller 2 barneseter med Isofix i yttersetene. I yttersetene er det også setevarme.

Baksetene får også de grønne sømmene og det behagelige alcantara stoffet som setene foran.

Beinplassen i baksetet til Enyaq Coupé RS iV er veldig bra. Her har jeg på 180 centimeter god plass til beina og kan sitte komfortabelt på langtur.

Takhøyden i Coupé-utgaven er også meget bra. Til tross for den nye slake taklinjen føles takhøyden for de som sitter bak så godt som identisk til den vanlige Enyaq SUV-modellen.

Videre i baksetet finner vi en egen sone i det 3-sonede klimaanlegget, samt kontrollene for varmen i baksetet, som kan justeres i 3 ulike nivåer. To USB-C utganger er det også her.

Under kontrollene for klimaanlegget finner du et veldig praktisk oppbevarings-område. Dette kan tas bort om det skal sitte folk i midten bak.

Helt bak kommer det som gjør Enyaq Coupé til en svært praktisk familiebil, nemlig bagasjerommet. Her får du tilgang til 570 liter. Disse literne blir målt opp til hattehyllen. I vanlig Enyaq SUV får du tilgang til 585 liter.

Legger du ned setene, får du tilgang til imponerende 1.610 liter i Coupé-utgaven. I Enyaq SUV får du 1.710 liter, fordi man her kan laste mer opp til taket lengst bak i bilen.

Under gulvet finner du i testbilen disse oppbevarings boksene. De kan du ta ut og da kan du få enda mer med deg. Med boksene i og lokket over vil du få et flatt gulv.

Skoda oppdaterer bilene sine kontinuerlig. Et av punktene den nye Enyaq Coupé RS iV har fått en oppdatering er på ladehastigheten.

Ladehastigheten er nå på maksimalt 135 kW, da Enyaq iV 80 kom var den på 125 kW. Det gjør at Enyaq Coupé RS iV lader fra 10 til 80 prosent på 36 minutter i vår ladetest på 150 kW lader.

Til tross for at ladehastigheten er oppgitt til å være maksimalt 135 kW, observerte jeg at den nådde opp mot 138 kW.

Enyaq Coupé RS iV har også mulighet for hengerfeste. På testbilen var det et delelektrisk hengerfeste. Her har du mulighet til å trekke 1.200 kilo.

Som nevnt tidligere fikk vi med oss en Enyaq iV 80X med på landeveistesten og 50/50-testen vår. Så kommer spørsmålet, er det noen forskjeller?

Utseendemessig er bilene veldig like. Enyaq Coupé RS iV har en støtfanger med et ekstra sportslig luftinntak på hver side. Utenom det er bilene ganske identiske forfra.

Med bilene i profil er det lett å se forskjellene. En forskjell som ikke er like lett å observere som Coupé-form er de lakkerte sideskjørtene eller de nedre delene av døren på Coupé RS-utgaven, kontra iV 80X som får plast på de områdene.

Bak er det fortsatt en god del likheter, som for eksempel baklyktene.

Men Coupé-utgaven har fått en redesignet bakluke som har gjort at skiltet har blitt flyttet under bakluken, samtidig at selve bakluken ser lengre ut enn bakluken på iV 80X.

Bakluken på iV 80X er i min mening litt mer sportslig og noe penere bakfra enn Coupé-utgaven. Samme som med bilene i profil ser vi her også at Coupé-utgaven byr på lakkerte støtfangere, der iV 80X har plastdetaljer.

Hvordan er rekkevidden på de to?

Begge bilene utnytter det samme 77 kWh-batteriet, men Coupé RS iV-utgaven har 299 hk mot iV 80X sine 265 hk.

Coupé RS iV var utstyrt med 21-tommers felger, og iV 80X hadde 20-tommers felger. Større felger og dekk gir økt rullemotstand og redusert rekkevidde.

På vår faste landeveistest på 205km endte resultatet slik:

  • Enyaq iV 80X: 41 prosent brukt, tilsvarer 500 km i beregnet rekkevidde
  • Enyaq Coupé RS iV: 38 prosent brukt, tilsvarer 539 km i beregnet rekkevidde

Resultatene snakker for seg selv og her ser vi at under identiske forhold med like store felger/dekk på begge biler, vil coupéen med sitt slanke design bak på bilen få en enda bedre rekkevidde enn SUV’en.

Rekkevidden på 50/50 runden ser vi like resultater, men her er det ikke så stor forskjell som på landeveistesten.

  • Enyaq iV 80X: Beregnet rekkevidde på 473 km
  • Enyaq Coupé RS iV: Beregnet rekkevidde på 480 km

Er det forskjell i hvordan de kjører?

Når vi kjørte begge bilene sammen fikk vi teste kjøreegenskapene. Og jeg kan si såpass at Coupé RS iV utgaven har et fastere og et mer sportslig oppsett på fjæringen. Komforten mellom de to er veldig like.

Begge bilene leverer en god komfort, men jeg opplevde noe mer krengning fra iV 80X. Coupé RS iV har DCC (Dynamic Chassis Controll) som gjør coupéen bedre i svinger.

Spørsmålet er da, hvilken skal man velge?

Jeg vil gjennom denne uken si at hvis du ser etter en sprek og kul bil med et kjempetøft interiør og du kan godta bittelitt mindre bagasjerom, så gå for Enyaq Coupé RS iV.

Ser du etter maksimalt med plass og komfort, så er iV 80X bedre for deg.

Rekkevidden er det ikke så stor forskjell på at det bør være en avgjørende faktor i valget mellom de to.

Begge bilene kan ha takstativ/skiboks, og begge bilene kan trekke like mye på hengerfestet.

Det koker mest ned til hvilken du liker best da dette er to ulike, men på mange måter like biler som begge er utrolig gode.

Som en oppsummering kan jeg si at en uke med denne anonyme perlen av en bil var veldig bra.

Bilen skinner på flere punkter, og dette er en bil du kan kjøpe med god samvittighet.

Les flere tester hos Nybiltester

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her