Test av helt nye Mercedes C-klasse

Mercedes-Benz har kommet med en helt ny C-klasse, og vi tok med en av de første over grensen til Norge, C200 4Matic, på en test-tur.


Testbilen var en Mercedes C200 4Matic, som er en mildhybrid med 204 hk og 300 Nm og som gjennom EQ-Boost får 224 hk og 500 Nm i noen sekunder.

Dersom du velger C-Klasse med bensin eller dieselmotor så er det et mildhybridsystem der, dersom du ikke går for ladbar hybrid. For de fleste venter nok på den ladbare hybriden som skal levere omlag 100 km elektrisk rekkevidde.

-->
Selv med AMG-styling utenpå og inni, og kjøremodus Sport+, og ekstra sportslig motorlyd, så blir det ikke noen ekstremt sportslige opplevelser som sitter igjen etter nesten en uke med nye C-klasse. Men så er denne bensinmotoren på 1.5 liter også da, og 0-100 km/t tar 7,1 sekunder.

Det som sitter igjen er et elegant uttrykk som gjør inntrykk på de som ser den. En mer framoverlent front med stjernemønster i grillen.

AMG-eksteriør gir også mer sportslige luftinntak og mer markant sideskjørt, uten at det blir så sportslig at elegansen stikker av.

Nye C-klasse er 4,751 meter lang enten du velger den som sedan eller stasjonsvogn, bredden er på 1,820 meter og akselavstanden har økt til 2,865 meter.

Dersom man ønsker å sikre seg optimal svingradius kan man bestille den med bakakselstyring som kan gi inntil 2,5 graders styringsvinkel på bakhjulene. Det kutter ned svingradiusen med 43 cm til 10,64 meter.

Når du setter deg inn i testbilen, som også har AMG-interiør, med sportsseter som er helt fantastisk komfortable, så merker man mange endringer!

Forsetene har et meget lekkert design, og sørger for at de som skal sitte bak får plass til sine knær.

Hodestøttene kan justeres inn/ut og ellers er det naturlig nok elektrisk justering av setene på samme vis som i S-klasse.

Knappene for minnefunksjonen er i et slags panel, selv er jeg mer glad i mer individuelle knapper, selv om dette også fungerer og ser lekrere ut.

Knapp for setevarme som er standard for C-klasse i Norge, mangler på testbilen.

Her kan man justere hodestøtten opp/ned, endre sitteputens vinkel og lengde, og ellers justere som man forventer.

Førerdøren er også svinget mer i sitt design, noe som gir mye mer plass i bredden enn i forrige C-klasse, for folk som meg som er litt brede av seg. Fantastisk deilig!

Rattet har vi testet før, i nye E-klasse, og har ikke problemer med touchpanelene som en del andre journalister klager over at de kommer borti når de ikke vil.

Vi synes rattet ser lekkert og moderne ut, men er ikke så sikker på om trykking og pjusking på knapper og touchpaneler er «mer effektivt» enn vippebrytere og 1-touchknapp på hver side.

Veldig deilig ratt å holde i.

I midtkonsollen legger de fleste merke til den 11,9-tommers store OLED touchskjermen, at den velkjente touchpaden mellom forsetene er borte og erstattet helt med knapper oppe til høyre på rattet. Dermed må man ikke trykke på OLED-skjermen om man ikke vil.

Under dekselet mellom setene finner man ladeplate for mobilen, to koppholdere og rom til nøkkel og annet småtteri. Lenger bak er det 2x USB-C nedi armlenet, og mer lagringsplass.

Selve nøkkelen har nå også fått tilsvarende design som S-klasse har på sin nøkkel, er med på å understreke at C-klasse har tatt seg en tur lenger opp i luksusnivå.

Vannet har fått mer struktur i navigasjonen på den store OLED-skjermen, og alle bilder og funksjoner er klare og enkle å bruke.

Her et eksempel på at navigasjonen er klar og god i forkant av at vi skal ta av i retning Karihaugen.

Man kan jo også få inn Augmented Reality der bilens frontkamera viser bilder av det som er foran bilen, og legger inn virtuelle piler der man skal kjøre. Dette hadde ikke testbilen, men vi har sett bilder av det.

Hvor avansert alt er avhenger av hvor dypt du graver i lommeboken, her et ryggekamera for de som ikke graver så dypt, og det fungerer jo bra, men savner jo 360 når man vet at man kan få tak i det til bilen.

Mine knær har en tendens til å finne det som er av kanter og vegger, og midtkonsollen tar naturlig nok en del av bredden, men selve veggen er utformet slik at du ikke punktbelastes noen plass på høyre kne, og det er jo positivt. Er man grådig glad i massevis av kneplass bør man kanskje se på Hyundai Ioniq 5.

Denne testbilen leverer komfort i bøtter og spann, fra setekomfort og rattkomfort, via lavt støynivå til en fjæringskomfort som er helt fantastisk god. Dermed er det komfortnivået som fester seg hos oss, og ikke sportslighet. Vi mener komfortnivået er kraftig hevet fra forrige C-klasse!

Vi synes også at eksklusivitetsnivået er hevet, her ser du hvordan panelene i dørene er mer «svevende» i kantene enn før, og med ambientebelysning som du selv bestemmer fargene på kan du designet det inntrykket du ønsker deg rent fargemessig når kvelden blir mørk ute.

Armlenet i døra har også en langt mer «svevende» avslutning, langt lekrere enn før.

De samme tankene finner man igjen i bakdøren, med den mer «svevende» avslutningen på armlenet.

At testbilen hadde Burmester Surround-anlegg er jo heller ikke negativt for designfølelsen, for høyttalerelementene er smykker. God lyd får man også.

Baksetene stikker ikke så langt ut, og gir dermed noe begrenset lårstøtte, noe som er ganske normalt i bakseter når voksne folk skal sitte der.

Kneplassen er helt grei, det er luft mellom mine knær og forsetet når forsetet er stilt inn på meg selv.

Jeg er forøvrig 184 cm lang, har en stor bakende og en lang rygg, og dermed er det ofte takplassen som er mest utfordrende for min del.

Da hjelper det ikke på for min del at testbilen var utstyrt med soltak som kan åpnes, de har en tendens til å bygge noe ned i bilens kupé. Dermed får jeg ikke skikkelig plass til hodet mitt baki her.

Man kan nok få egen klimasone bak og ladeplugger, bare man husker å krysse av for det på listen over ekstra utstyr. I testbilen var det ikke annet enn et par justerbare luftekanaler.

Som du kan se i videoklippet ble vi litt overrasket over at midtarmlenet bak ikke inneholdt koppeholdere, men for alt vi vet kan det være en «mangel» på linje med at testbilen manglet knappen for å slå på setevarmen foran… den kom nok litt kjapt over grensen fra fabrikk før den fikk det som var standardutstyr for norske biler.

Som du også kan se i videoklippet over her er vi veldig glade i den ekstra bredden vi har fått foran, og det heftige komfortnivået som bilen leverer.

Du kan også nå snakke norsk til C-klasse, som første bil etter S-klasse, og det demonstrerer vi også litt av i videoklippet over her.

Sedanen har et bagasjerom på 455 liter, og noen av dem bor under gulvet.

Her er det en del plass når man velger en bil som ikke er ladbar hybrid. Det er C200 4Motion og C300 4Motion som kommer til Norge først, så kommer stasjonsvogn. Etter hvert kommer også en ladbar hybrid som kombinerer en 2-liters firesylindret bensinmotor med elektrisk motor, og skal kunne oppnå en elektrisk rekkevidde på om lag 100 km.

Senere kommer den ladbare hybriden også i kombinasjon med dieselmotor.

Mercedes-Benz selv sier at gulvet i bagasjerommet for den ladbare hybriden får flatt gulv, men om/når den ladbare hybriden eventuelt kommer i kombinasjon med 4Motion vites ikke enda.

Priser er heller ikke klare for ladbar hybrid. Testbilen starter på 593.900 kroner, men har mye utstyr, og prisen på testbilen er på 809.729 kroner. Vi er spente på hva prisene blir på den ladbare hybriden!

Nå var ikke testbilen utstyrt med hengerfeste, men dersom den hadde hatt dette kunne man dratt med seg inntil 1.800 kg bakom C 200 4Motion.

Nyttelasten var på 615 kg for testbilen som veier 1.630 kg før noen setter seg inn i den. I nyttelasten har man trukket vekk 75 kg for sjåføren, men du kan jo trekke vekk det som er aktuelt for deg med de 690 kg man har til rådighet før noen/noe er plassert inni bilen.

Kule baklykter på sedanen, og frontlyktene var også av det ekstra avanserte slaget, men etter vår mening har dagens frontlykter blitt så heftig bra om man velger med Digital Light System. Da maskeres møtende trafikk ned uten at andre områder blendes ned, og for alle som kjører noe på mørklagt vei er dette svært behagelig.

Selv er jeg noe usikker på om alle de som kjører lastebil/trailer er helt enig, for maskeringen har vel ikke helt tatt høyde for hvor folk sitter i slike høye doninger i tidlige versjoner av systemene, men er jo mulig dette er utbedret nå.

På turen fra Grimstad til Lørenskog landet snittforbruket på 0,66 liter på mila, noe som er i nedre del av anslaget fra Mercedes-Benz, som er på 0,76-0,66 liter på mila etter WLTP-målestandarden.

Nye Mercedes-Benz C-klasse er en bil man kan glede seg til, og vi tror nok de aller fleste kommer til å velge den som ladbar hybrid. På grunn av en elektrisk rekkevidde på om lag 100km og på grunn av prisen som blir noe rabattert rent avgiftsmessig.

Så skal det jo være et valg før den dukker opp, og forutsetningene for avgifter på biler kan nok en gang endres, så derfor er det ikke så rart at man ikke har priser før bilene er her.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester