Test av den ladbare hybriden Audi Q5 TFSI e

Ladbar hybrid med systemeffekt på 367 hk, 500 Nm og 0-100på 5,1 sekunder i en SUV ‒ er det helt vilt?


Bildet øverst avslører vel kanskje svaret, for dette var i
all hovedsak smooth sailing.

Ja, du kommer kjapt fra 0-100, men det er ikke servert med villskap
og råskap, og lydene er også av det mer avdempede slaget her.

-->

Som seilbåten kan også Audi Q5 som ladbar hybrid gå over 4
mil uten at bensinmotoren bidrar noe.

Hvor langt jeg kom elektrisk i den faste testløypa for
ladbare hybrider kan du se i videoen under her:

I videoen kan du også se test av akselerasjonen, og høre hva
jeg mener når jeg synes at lydene er noe avdempede.

Er du derimot på jakt etter en komfortabel, stilig og
romslig SUV som likevel ikke er «alt for diger» utenpå, ja da må du se nærmere
på Audi Q5.

Og vil du i tillegg at den skal være veldig sprek, og spare
deg for daglige drivstoffutgifter, ja så er jo den ladbare hybriden et naturlig
utgangspunkt.

(Foto: SB Automotive)

Utseendet synes jeg er stramt og stilig på Q5, den er lett å
like, spesielt om man har sans for det stramme og stilige.

Forsetene i testbilen er ikke av de aller billigste, men
svært lekkert sydd skinn, god sidestøtte og bra med innstillingsmuligheter. Sitteputen
kan bli lenger, kan heves i framkant, og du har elektrisk korsryggstøtte.

Jeg skulle nok likevel ønsket meg at setet kunne senkes ned
en centimeter eller to til, og det handler mer om utsikten gjennom frontruta
enn noe annet.

Når man har kjørt mye nye biler fra Audi, så er det lett å
finne seg til rette, men her går jeg likevel litt tilbake i tid i forhold til
biler som Audi A6 Allroad og e-Tron.

Det handler om det totale utseendet, og spesielt
infotainmentskjermen som hadde fortjent å være like god som i de modellene fra
Audi som har fått ny skjerm.

Dette vil du neppe tenke så nøye over om du ikke har kjørt
alle nye modeller fra Audi i det siste.

Instrumentene er på ingen måte gamle, de er svært nye og
meget digitale, og gir deg et vell av valgmuligheter når det gjelder hva du
skal se.

Og om du ikke liker alt det digitale kan du også få det til
å «se ut som før» alt ble digitalt.

Selv er jeg usedvanlig glad i all denne valgfriheten!

En ting som undrer meg litt er bilens «navn» som nå i Norge
har blitt TFSI e – og ikke e-tron, men når du starter bilen så ser du over her
at det ikke står TFSI e… ja ja…

Er vel en eller annen navnestrateg hos Audi som syntes at
e-tron skulle forbeholdes alle elbilene som er på vei kanskje?

Noe av det som er mest kjedelig med å ikke ha siste skrik av
infotainmentskjerm er at ryggekameraet er en del hakk mindre bra enn på de
nyeste versjonene fra Audi. Prøv gjerne selv, og se hva du synes. Her har det
skjedd mye på kvalitetsfronten, dessverre for Q5.

Førermiljøet er ryddig, det er mye bra materialer som er
brukt, og rattet er meget godt å holde i, men, jeg er begrenset glad i
mykplast, og i dashbord og dører i testbilen var det litt mye mykplast etter
min smak, spesielt når det var så mange gode materialer ellers i interiøret.

Når cruisekontrollen er på en spak bakom rattet setter jeg
stor pris på at den er så synlig som her.

Kjørefølelsen er som du nå sikkert har skjønt rettet mot
komfort, og det er Q5 meget god på å levere.

Samtidig får du i den ladbare hybriden en friskhet og
kvikkhet man kjenner fra elbiler.

Jeg hadde bilen fra en dag til neste, og har ikke fått
testet forbruket på langtur, så det kan jeg ikke si noe om dessverre.

Den elektriske rekkevidden kan du se på videoklippet, jeg
har en fast rute fra Grimstad til Kristiansand på gamle E18, og her kom jeg
47,1 km på elektrisk kraft.

Baksetene kan justeres i lengderetning, der er midtsetet med
det venstre baksetet og det høyre baksetet er mer individuelt. Jeg har god
plass baki her, til knær og til hodet, det kan du se i videoklippet litt lenger
opp her.

De som sitter bak her har en egen klimasone og en 12V
tilkobling til lading.

Den som får midtplassen må forholde seg til en relativt stor
midtkloss på gulvet.

Bagasjerommet tilbyr 465 liter med plass, og bakre del av
bilen kan heves og senkes med knapper på venstre side. Her er det også spaker
for å lett legge ned bakseter, og som du ser er baksetene tredelt om du vil ha
med noe langt gjennom ryggen på midtsetet.

Bakpå den ladbare hybriden kan du trekke med deg inntil 1.750
kilo hengervekt, men om mer hengervekt er essensielt for deg kan du jo velge en
Q5 som ikke er ladbar hybrid, for de kan dra med seg 2.400 kilo bakpå kula.

Den ladbare hybriden får du fra 677.000 kroner, men da i
utstyrsnivå «Sport og design». Jeg mistenker de fleste velger den med Sport
Business til 799.000 kroner, for da får man med utstyr for over 232.000 kroner med
i prisen.

Noen tenker at dette er mye penger, og det er det jo, men
skal du ha romslig SUV med 367 hk er det fint om du tipser meg om alle med like
mye utstyr som denne som koster under 800.000.

Denne bilens hovedutfordrer er faktisk elbilen e-tron 50 som er større og som du kan få godt utstyrt til ca. 600.000. Men trenger du litt rekkevidde bør nok Q5 TFSI e vurderes, om du ikke heller vil ha den med bare diesel eller bensinmotor da, det er jo også mulig.

Les flere biltester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester