Hvert eneste år innledes den store bilutstillingen Genève
Motor Show med kåringen av «Car of the Year» (COYT), og tidligere i år kunne
Jaguar smelle champagnekorkene til værs etter at elbilen I-Pace gikk helt til
topps under en rekordjevn kåring. Og da mener vi virkelig rekordjevn.
ikke å kåre en ren vinner, for I-Pace og Alpine A110 endte faktisk begge opp
med 250 poeng ‒ noe som aldri har skjedd før. Så dermed må det telles antall 1. plasser for å skille
bilene, og det ble altså I-Pace. Dette var altså prisen for 2019, og COYT er godt i gang med
prisen for 2020. Først ble feltet trimmet ned til 35 biler, og disse har nå
blitt kuttet ned til kun sju finalister. Biler som Audi e-tron, Mercedes-Benz CLA og nye Toyota Camry
er blant de som er veid og funnet for lette, og ingen produsenter har mer enn
én bil i finalen. For oss nordmenn er det kanskje noen overraskelser med i
finalefeltet, som består av to elbiler og fem med forbrenningsmotor. Eller skal
vi si 2,5? For i tillegg til Porsche Taycan og Tesla Model 3 har også
Peugeot 208 tatt seg helt til finalen, og den kommer også som en elbil kalt e-208.
BMW, Ford, Renault og Toyota har også fått biler blant de sju utvalgte. Her sjekker vi dem ut i alfabetisk rekkefølge. BMW 1-series Ford Puma
Renault Clio Tesla Model 3 Toyota Corolla Les også: