Fra neste uke vil det ikke lenger være mulig å bestille 75-versjonene av Tesla Model S og Model X.
Da Tesla introduserte Model S i 2012 kom den med to forskjellige batteripakker, grunnmodellen på 60 kWh og en langdistansevariant på 85 kWh. Det var også planlagt en modell med 40 kWh, men denne ble skrotet på grunn av manglende etterspørsel.
I 2015 bestemte de seg for å kutte 60 kWh-batteriene, og heller gå over til et batteri på 70 kWh som det minste alternative. De siste 60-variantene ble solgt i 2017, og da ble 75 kWh det minste og billigste alternativet.
Dette batteriet tilbys fortsatt både til Model S og Model X, men kun ut denne uken. For fra mandag av vil det ifølge Tesla-sjef Elon Musk kun være 100-versjoner tilgjengelig.
https://twitter.com/elonmusk/status/1083141248872075265
Det betyr altså at de billigste versjonene forsvinner.
I dag starter Model S 75D på 669.820 kroner, mens du må ut for 832.620 kroner for 100D med et batteri på 100 kWh. Det er altså en prisforskjell på hele 162.800 kroner mellom de to variantene.
Det tredje alternativet for Model S er P100D, hvor P foran batteribenevnelsen står for Performance. Ytelsesversjonen som skyter fart fra 0 til 100 km/t på utrolige 2,7 sekunder har en startpris på 1.124.820 kroner.
Tesla Model X har også de tre samme alternativene per nå.
Model X 75D har en startpris på 726.720 kroner, mens grunnmodellen til 100D koster 875.120 kroner. Her er prisforskjellen altså 148.400 kroner. P100D-versjonen er den dyreste av dem alle, og starter på solide 1.209.970 kroner.
I USA kommer bortfallet av 75-versjonen sammen med at skattekreditten også halveres. Før nyttår kunne Tesla-kundene få 7.500 dollar tilbake fra staten når de kjøpte en bil, men dette incentivet er halvert i 2019 ettersom produsenten har nådd taket på 200.000 elbiler.
Tesla har sagt at de vil kutte prisene som et mottiltak, så vi får se om 100-versjonene faktisk faller i pris.
Men eventuelle norske Tesla-kunder som ikke vil eller kan betale over 800.000 kroner for en bil har likevel en løsning.
Tesla begynner nå leveringene av den billigste modellen Model 3 også til Europa, og i første omgang er det to varianter med firehjulstrekk som nå kommer til Norge.
Produsenten har med Model 3 også gått bort fra batteribenevnelsen i navnet til de forskjellige variantene, og kaller isteden for de tre versjonene for Mid Range, Long Range og Performance. Tesla planlegger også slike navn for både Model S og Model X i framtiden.
Model 3 Long Range med en oppgitt rekkevidde på solide 560 kilometer starter på 454.700 kroner her hjemme, mens «Performance»-versjonen med en rekkevidde på 530 kilometer starter på 546.000 kroner. Begge versjonen har nå kun et par måneder på venteliste før bilene faktisk blir levert ut til kundene.
Teslas tredje Model 3-versjon er bakhjulstrukket og altså kjent som Mid Range, og denne har så langt vært nedprioritert i produksjonen og er foreløpig ikke tilgjengelig i Norge. Dette er den aller billigste versjonen, og vil nok vil lande et sted godt under 400.000 kroner når og om den blir tilgjengelig her i landet.
Følg bil24 på Facebook